تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,235 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,224 |
سینما از نگاه زیباشناسی افلاطون و ارسطو | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 7، دوره 23، شماره 1، فروردین 1397، صفحه 57-68 اصل مقاله (862.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2017.133527.614864 | ||
نویسندگان | ||
زهرا میرجابری* 1؛ سعید بینای مطلق2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد رشتة فلسفة غرب، دانشکدة ادبیات، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2دانشیار گروه فلسفة غرب، دانشکدة ادبیات، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
نزد فیلسوفان یونان باستان، آنچه امروزه بدان هنرهای زیبا یا هنرهای نمایشی میگوییم دارای فرایندی تقلیدی یا محاکاتی است؛ کنش تقلید و داوری دربارة آثار هنری تابع قوانین و معیارهایی بوده است. سینما را نیز میتوان در زمرة هنرهای تقلیدی بهشمار آورد. در این جستار به بررسی دیدگاههای دو فیلسوف دنیای قدیم، یعنی افلاطون و ارسطو، میپردازیم. بنابراین، نخست امکان اخذ نظریه یا فلسفهای در خصوص سینما را در اندیشة ایشان بررسی میکنیم. سپس، به بررسی سینمای مطلوب از نظر ایشان در صورت امکان میپردازیم. افلاطون در دفتر دهمجمهوری از معیارهایی برای پذیرش یا نپذیرفتنِ هنرهای محاکاتی در زیباشهر خود سخن میراند. مرجع اصلی برای درک آرای ارسطو در خصوص هنرهای تقلیدی رسالة بوطیقا است. روش بررسی در مطالعة حاضر تحلیلی- توصیفی است. از جمله نتایج این پژوهش عبارتاند از: بررسی و نقد نظر افلاطون دربارة هنر، بهویژه در نسبت آن با ساختار سینما. اساساً به واسطة ناآشنایی با مبانی اندیشة وی انجام پذیرفته است. همچنین امکان اخذ ملاکهایی برای ارزشگذاریِ آثار سینمایی در اندیشة افلاطون و ارسطو وجود دارد و میتوان ویژگیهای سینمای مطلوب از نظر ایشان را نیز ترسیم کرد. در این مطالعه تا حدی به این مهم پرداختهایم. | ||
کلیدواژهها | ||
پوئسیس؛ تخیل؛ زیباشناسی؛ سینما؛ میمسیس | ||
مراجع | ||
ارسطاطالیس (1368).اخلاق نیکوماخس، ترجمة سید ابوالقاسم پورحسینی، انتشارات دانشگاه تهران، تهران. ارسطو (1337). فن شعر، ترجمة عبدالحسین زرینکوب، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران. استم، رابرت (1389). مقدمهای بر نظریة فیلم، گروه مترجمان، بهکوشش احسان نوروزی، چ 2، سورة مهر، تهران. افلاطون (1336). دورة کامل آثار افلاطون، بهکوشش محمدحسن لطفی، شرکت سهامی انتشارات خوارزمی، تهران. بینای مطلق، سعید (1390). هنر در نظر افلاطون، چ 3، فرهنگستان هنر، تهران. بینای مطلق، سعید (1384). «دو روی هستی در عرفان و تمثیل غار»، در: عرفان ایران (مجموعه مقالات)، 23: 18. ژیمنز، مارک (1390). زیباشناسی چیست؟، ترجمة محمدرضا ابوالقاسمی، ماهی، تهران. ضیمران، محمد (1392). فلسفة هنر ارسطو، چ 3، فرهنگستان هنر، تهران. فالزن، کریستوفر (1382). فلسفه به روایت سینما، ترجمة ناصرالدین علی تقویان، قصیدهسرا، تهران. کارول، نوئل (1392).درآمدی بر فلسفة هنر، ترجمة صالح طباطبایی، چ 3، فرهنگستان هنر، تهران. کسنوفون (1373). خاطرات سقراطی، ترجمة محمدحسن لطفی، شرکت سهامی انتشارات خوارزمی، تهران. کوری، گریگوری (1393). تصویر و ذهن فیلم، فلسفه و علوم شناختی، ترجمة محمد شهبا، مینوی خرد، تهران. کوکلمانس، یوزف (1382). هیدگر و هنر، ترجمة محمدجواد صافیان اصفهانی، پرسش، آبادان. Edwards, Timothy John (2013). Realism, Really?: A Closer Look at Theories of Realism in Cinema, Kino: The Western Undergraduate, Journal of Film Studies, 4(1).
www. Film refrence.com | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,091 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,270 |