
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,622 |
تعداد مقالات | 71,533 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,862,260 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,905,062 |
مطالعۀ تطبیقی و چگونگی فرایند تبدیل میزانسن نمایش رادیویی باینورال به سورند با رویکرد فنی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 5، دوره 23، شماره 1، فروردین 1397، صفحه 35-46 اصل مقاله (943.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2017.135031.614874 | ||
نویسندگان | ||
هدی فلاح* 1؛ شهرام گیل آبادی2؛ حمیدرضا افشار3 | ||
1کارشناس ارشد نویسندگی رادیو، دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایران | ||
2استادیار دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایران | ||
3استادیار دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
نمایش رادیویی رسانهای است که از دیرباز شکل سنتی آن مورد توجه عموم بوده، اما کمتر توانسته خود را با سیستمهای فنی مدرن همگام کند. یکی از راههایی که از طریق آن میتوان نمایش رادیویی را با سیستمهای مدرن همگام کرد تولید نمایش رادیویی در فضای سهبُعدی است. صدای سهبُعدی از منظر فنی انواع گوناگونی دارد؛ رایجترین تکنیک آن در دنیا تکنیک باینورال است؛ درحالیکه تنها تکنیک رایج در ایران تکنیک شبه سهبُعدی سورَند است. هدف از این مطالعه استفاده از محتوای نمایش رادیویی باینورال برای سیستم سورند است تا بدین ترتیب نمایشی را که از نظر زیباییشناختی برای سیستم سهبُعدی طراحی شده در یک سیستم شبهسهبُعدی پخش کرد؛ گفتنی است، با توجه به محدودیتهای فنی این سیستم نسبت به باینورال، باید میزانسن آن به میزانسن سورند تبدیل شود. این مطالعه پژوهشی نظری است و با روش استنتاجی؛ بدینطریق که نخست ویژگیهای سیستم باینورال و سورند مطرح و سپس، با مطالعة یک نمونه، شیوههای تبدیل آن بررسی میشود. از مهمترین دستاوردهای این بررسی این است که، برای تبدیل میزانسن باینورال به سورند، باید از ارائة مکان دقیق ابژههای شنیداری صرفنظر کرد و آن را پیرامون مخاطب با مکانی تقریبی برد و نقش ارتفاع را در آن نادیده گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
باینورال؛ سورند؛ میزانسن؛ نمایش رادیویی سهبُعدی | ||
مراجع | ||
Dummy Head KU100 (2014). http://www.neumann.com/ ?lang=en&id=current_microphones@cid=u100_description.
Aro, Eero (2007). Surrond Sound in Radio Drama, ILLUSIONS IN SOUND-AES 22nd UK Conference,pp x-1 - x-7.
Hancock, Terry (2011). Understanding Surround and Binaural Sound. 04 11. http://fsmsh.com/3536.
Hand, J. Richard and Traynor, Mary (2011). The Radio Drama Handbook, Continuum International Publishing Group, United State.
Paul, Stephan (2009). Binaural Recording Technology: A Historical Review and Possible Future Developments, ACTA ACUSTICA UNITED WITH ACUSTICA , 95: 767-788.
Pure Stereo(2010). Accessed 2014. www.princeton.edu/3D3A.
The Free Space Pro II- Binaural Microphone(2014). http://3diosound.com/index.php?main_page=product_info&cPath=33&products_id=47.
The Interrogation Chamber-Amazing Binaural 3D Sound (2011). Accessed 2015. www.youtube.com/watch?v=u163wC6mP2A.
Wanderley, Fabio and Sousa, Janhan (2011).The Development of a Virtual Studio for monitoring Ambisonic based multichannel loudspeaker arrays through headphones, A Thessis for the degree of Master of Ar, University of York, UK. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 505 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 527 |