تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,237 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,224 |
استفاده از روش تصمیمگیری چندمعیاره در مدیریت تعمیر و نگهداری روسازی جاده های جنگلی | ||
نشریه جنگل و فرآورده های چوب | ||
مقاله 9، دوره 70، شماره 4، دی 1396، صفحه 627-636 اصل مقاله (695.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfwp.2018.214809.776 | ||
نویسندگان | ||
رضا گودرزی1؛ اکبر نجفی* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکدۀ منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس، نور | ||
2دانشیار گروه جنگلداری دانشکدۀ منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس، نور | ||
چکیده | ||
امروزه بهمنظور مدیریت مرمت و نگهداری بهتر جادههای جنگلی موجود در کشور لازم است علاوهبر شاخصهای اقتصادی، عوامل دیگری چون بهبود وضعیت روسازی جاده و تأثیرات جاده بر شرایط اقتصادی طرحهای جنگلداری، هزینۀ مجریان طرح، کاربران و تأثیر شرایط طبیعی منطقه نیز در تصمیمگیری دخالت داده شود. توجه به موارد مذکور و همچنین میزان تأثیر آنها در اولویتبندی گزینهها، نیازمند تصمیمگیری چندمعیاره است که در این تحقیق مطالعه شده است. در این پژوهش ابتدا عوامل مؤثر بر مرمت و نگهداری با نظرخواهی از کارشناسان تعیین شد. سپس 50 کیلومتر از جنگلهای تحت پوشش شرکت چوب و کاغذ مازندران انتخاب و قطعهبندی شد. در مرحلۀ بعد با توجه به گستردگی عوامل کمی و کیفی و تعداد زیاد قطعات، اولویتبندی در مدیریت مرمت و نگهداری قطعات (گزینهها) با کمک روش سلسلهمراتبی رتبهای انجام گرفت و مدلی برای مدیریت مرمت و نگهداری جادههای جنگلی توسعه داده شد. براساس یافتههای این پژوهش، این روش قادر است اولویتبندی تعمیر و نگهداری جاده را در شبکه انجام دهد. نتایج نشان داد که با استفاده از این مدل، تصمیمگیرندگان میتوانند با آگاهی از دیدگاههای تمامی صاحبنظران و دخالت میزان تأثیر عوامل مذکور به روش AHP رتبهای، اولویتبندی مکانی و زمانی قطعات مختلف جادههای جنگلی را انجام دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
اولویتبندی نگهداری جاده؛ برنامه ریزی زمانی و مکانی؛ تعمیر و نگهداری؛ جادۀ جنگلی؛ فرایند تحلیل سلسلهمراتبی رتبهای | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 730 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 886 |