![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,697,117 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,928,434 |
نوستالژی امپراتوری در دخترک امریکایی در عربستان سعودی: بررسی ژانر شرححالنویسی بعد از یازده سپتامبر | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 7، دوره 22، شماره 2، دی 1396، صفحه 445-469 اصل مقاله (335.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2017.140658.1332 | ||
نویسنده | ||
زهرا طاهری* | ||
دانشگاه کاشان | ||
چکیده | ||
مقالۀ حاضر به بررسی مقولۀ «شرححالنویسی» در دخترک امریکایی در عربستان صعودی (2012) اثر جین سسون میپردازد. نویسنده با رویکردی پسااستعماری و پساچندفرهنگی و با استفاده از نظریات منتقدانی نظیر ادوارد سعید و سیدونی اسمیت در پی پاسخ به این پرسش بنیادی است که رابطۀ گفتمان فرهنگی- سیاسی حاکم بر جامعۀ امریکایی بعد از یازده سپتامبر با ظهور مجدد شرححالنویسی (به عنوان نوع ادبی مدرنیسمی) چیست؟ بدین منظور دو مقولۀ هویت و جنسیت در اثر سسون بررسی شده است. چنین استدلال میشود که ترجیح نویسندگانی چون سسون در استفاده از «شرححالنویسی» در دوران چندفرهنگ-گرایی پسامدرن، که در ظاهر دوران بازتعریف «خود» و رهایی از گفتمان چیرۀ انسانگرایی لیبرال است، ریشه در گفتمان نئوامپریالیسمی و اسلامهراسی حاکم برجامعۀ امریکایی بعد از یازده سپتامبر دارد. به دیگر سخن، این آثار با پررنگ کردن تقابل «خود/دیگری»، که لازمۀ ساختار سلسلهمراتبی حاکم بین «شرق/غرب»، «ما/آنها» است، توانستهاند با سیاستهای نئوامپریالیسمی اخیر امریکایی همگام شوند و نقش پررنگی در سیاست بینالملل بازی کند. | ||
کلیدواژهها | ||
جین سسون؛ شرححالنویسی؛ چندفرهنگگرایی؛ نئوامپریالیسم؛ یازده سپتامبر؛ دخترک آمریکایی | ||
مراجع | ||
- منابع Appia, K. Anthony. (1992). “Identity, Authenticity, Survival: Multicultural Societies and Social Reproduction.” In Amy Gutmann (Ed). Multiculturalism and the Politics of Recognition. Princeton: Princeton University Press. Behdad, Ali, and Juliet A. Williams. (2010). “Neo-Orientalism.” In Globalizing American Studies, B.T. Edwards and DilipnParameshwar (Eds.). Cgicago, Chicago University Press, 283-299. Burwell, Cathrine. (2014). “A Too-Quick Enthusiasm for the Other.” In Lisa K. Taylor and Jasmin Zine (Ed.) Muslim Women, Transnational Feminism and the Ethics of Pedagogy : Contested Imaginaries in Post-9/11 Cultural Practice. New York: Routledge, 133-151. Chae, Youngsuk.(2008). Politicizing Asian American Literature: Towards a Critical Multiculturalism. London: Routledge. Connolly, William E. (1991). Identity/Difference: Democratic Negotiation of Political Paradox. Ithaca: Cornell University Press. Davidson, Robyn. )2001(. ‘The Trip Trap’, edited extract of her introduction to The Picador Book of Journeys, Guardian (Saturday Review), 4 August: 1-6. Dean, Jody. (2005). “Žižk against Democracy.” Law, Culture and Humanities. Vol.1. 154- 177. Hall, Stuart. ( 1996). Introduction: Who Needs Identity? In S. Hall and P. Du Gay (Eds). Questions of Cultural Identity. London: Sage. Hart, Francis R. (1970). “Notes for an Anatomy of Modern Autobiography.” New Literary History, 1: 486–511. Ho, Christina. (2010). “Responding to Orientalist Feminism.”Austrailian Feminist Studies, 25,66: 433-439. Holland, Patrick and Graham Huggan. (1998).Tourists with Typewriters: Critical Reflections on Contemporary Travel Writing. Ann Arbor: University of Michigan Press. Lentin, Alana and Gavan Titley. (2011). The Crises of Multiculturalism: Racism in a Neoliberal Age. London: Zed Books. Lewis, Bernard. (2002). What Went Wrong?: The Clash Between Islam and Modernity in the Middle East. New York: HarperCollins. Lisle, Debbie. (2006). The Global Politics of Contemporary Travel Writing. Cambridge: Cambridge University Press. Massey, Doreen. (1999). ‘Imagining Globalization: Power-Geometries of Time-Space.’ In Global Futures: Migration, Environment and Globalization., Avtar Brah, Mary Hickman and Mairtin Ghail, eds. Basingstoke: Macmillan, 27_44. Mills, Sara. )1991(. Discourses of Difference: An Analysis of Women’s Travel Writing and Colonialism. London and New York: Routledge. Naryan, Uma. (1997). Dislocating Cultures: Identities, Traditions, and the Third World Feminism. New York: Routledge. Philips, Ann. (2007). Multiculturalism without Culture. Princeton: Princeton University Press Principe, Concetta V. (2015). Secular Messiahs and the Return of Paul’s ‘Real’: A Lacanian Approach. New York: Palgrave. Said, Edward. )1978(. Orientalism. New York: Vintage. Sasson, Jean. (2012). American Chick in Saudi Arabia: A Memoir. New York: Liza Dawson Associates. Sim, Sturat. (2001). The Routledge Companion of Ppostmodernism. London: Routledge. Smith, Sidonie. (2001). Reading Autobiography: A Guide for Interpretaing Life Narratives. Minneapolis: University of Minnesota | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 566 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 535 |