تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,514 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,131,384 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,237,647 |
خاقانی و ایماژیسم | ||
ادب فارسی | ||
مقاله 7، دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 19، شهریور 1396، صفحه 113-131 اصل مقاله (844.28 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpl.2017.215518.735 | ||
نویسندگان | ||
سیدجواد مرتضایی* 1؛ سید محسن حسینی وردنجانی2 | ||
1دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
مکتب ایماژیسم، یکی از مکاتب ادبی است که در ادب فارسی هم ظهور قابلتوجهی دارد. تاکنون پژوهشگران علاوه بر ادب معاصر فارسی، در شعر سبک هندی نیز نمودهایی از ایماژیسم فارسی ارائه کردهاند. ما در این پژوهش به همانندیهای موجود میان شعر خاقانی و مکتب ایماژیسم اشاره میکنیم؛ یعنی مجموعه مؤلفههایی که باعث میشود شعر خاقانی بهعنوان یک شاعر ایماژیست موردتوجه قرارگیرد و باتوجهبه بنیادیترین اصل شعر ایماژیستی، یعنی تصویر بهمثابۀ رنگ اصلی شعر، شعر خاقانی را بررسی میکنیم و نشان میدهیم که در میان تمام امکانات شعری، دغدغۀ اصلی خاقانی، همانند ایماژیستها، تصویر (ایماژ) است. او اغلب امکانات شعری خود را درجهت آفرینش تصویر بهکارمیگیرد و با شگردهای متنوع تصویرگری، تصویر را به مثابۀ رنگ اصلی شعر خود قرارمیدهد. ضمن اینکه برخی از اشکالات عمدة شعر ایماژیستی مانند نبود عاطفة انسانی و عدمامکان سرایش شعر بلند و روایی، در شعر خاقانی وجود ندارد. باتوجهبه این ویژگیها، میتوان شعر خاقانی را بهعنوان نمونة پیشتاز و برتر شعر ایماژیستی در ادب کلاسیک فارسی معرفی کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
خاقانی؛ ایماژیسم؛ شگردهای تصویرگری؛ رنگ اصلی؛ شعر | ||
مراجع | ||
اوکانر، ویلیام (1375) ازراپاوند، ترجمۀ فرخ تمیمی، تهران، کهکشان. ایگلتون، تری (1368)، پیشدرآمدی بر نظریۀ ادبی، ترجمۀ عباس مخبر، تهران، مرکز. پاوند، ازرا و فلینت (1371)، «چند نوشته از تصویرگرایان»، ترجمۀ رضا خاکیانی، زندهرود، ش 1، 85- 93. جونز، پیتر (1371)، «مروری بر ایماژیسم»، ترجمۀ احمد میرعلایی، زندهرود، ش 1، 55- 82. خاقانی، افضلالدین بدیل (1378) دیوان اشعار، تصحیح سیدضیاءالدین سجادی، چاپ ششم، تهران، زوار. دستغیب، عبدالعلی (1373)، «این جماعت معر میسرایند نه شعر»، گزارش، ش 49 و 50، 71- 76. (1383)، «بیدل و سبک هندی»، کیهان فرهنگی، ش 220، 70- 73. دهخدا، علیاکبر (1385)، لغتنامه، بهکوشش غلامرضا ستوده، تهران، دانشگاه. سیدحسینی، رضا (1387)، مکتبهای ادبی، چاپ چهاردهم، تهران، نگاه. شفیعیکدکنی، محمدرضا (1390)، صورخیال در شعر فارسی،چاپ چهاردهم،تهران، آگه. فتوحی، محمود (1385)، بلاغت تصویر، تهران،سخن. فرخی سیستانی، علی (1388)، دیوان اشعار، تصحیح محمد دبیرسیاقی، چاپ هشتم،تهران، زوار. مرتضایی، سیدجواد و سیدمحسن حسینی وردنجانی (1395)، «تداوم تصویر در محور عمودی قصاید خاقانی»، فنون ادبی، دورة 8، ش 1، 65- 78. مشهدی، محمدامیر و همکاران، (1389)، «استعارههای نو و چندلایه در شعر خاقانی»، فنون ادبی، ش 3، 81- 96. مهراد، صمدی (1386)، «دربارۀ شعر احمدرضا احمدی»، گوهران، ش 16، 79- 86. تنکلوشا (1384)، نویسنده ناشناس، تصحیح رحیم رضازاده ملک، تهران، میراث مکتوب. Lowell, Amy. (1915),Some imagistpoets, Boston and New York,Mifflin Company. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 868 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,588 |