تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,134,742 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,240,621 |
روشهای تأمین مالی کارآفرینی اجتماعی | ||
تحقیقات مالی | ||
مقاله 7، دوره 19، شماره 1، 1396، صفحه 119-138 اصل مقاله (550.27 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfr.2017.206606.1006198 | ||
نویسندگان | ||
محمد عزیزی* 1؛ مریم ملایجردی2 | ||
1استادیار کارآفرینی، دانشکدۀ کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه کارآفرینی اجتماعی بهعنوان راهکاری اثرگذار و پایدار در توسعۀ اقتصادی و اجتماعی کشورها شناخته میشود و هر روزه توجه بخشهای گستردهتری از جامعه را به خود جلب میکند. چگونگی تأمین مالی یکی از موضوعهای راهبردی پیش روی کارآفرینان اجتماعی برای راهاندازی و مدیریت کسبوکارهای اجتماعی است. این پژوهش با هدف شناسایی روشهای تأمین مالی کارآفرینان اجتماعی اجرا شده است. روش انجام این پژوهش از نظر ماهیت، از نوع پیمایشی بوده و بهلحاظ هدف، کاربردی است. جامعۀ آماری، مدیران و کارآفرینان اجتماعی فعال در شهر تهران هستند. نمونۀ آماری تحقیق شامل 120 کارآفرین اجتماعی فعال است. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل عاملی تأییدی انجام شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد کمکهای مالی، درآمدزایی، سرمایهگذاری و کمکهای دولتی، بهترتیب بیشترین نقش را در تأمین منابع مالی و درآمد کارآفرینان اجتماعی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
جمع سپاری؛ روشهای تأمین مالی؛ کارآفرینی اجتماعی؛ کسبوکار؛ منابع مالی | ||
مراجع | ||
اعتمادی، ح.، داغانی، ر.، عزیزخانی، م. و فرهبخش، س. (1393). زمانسنجی در ارزیابی پرتفوی سرمایهگذاری، شواهدی از بازار سرمایه. تحقیقات مالی، 16(1)، 36-25. امیدوار، ع. ر. (1387). ترویج مسئولیت اجتماعی شرکتها، تکمیلکننده و جایگزین سیاستها و وظایف دولت (سیاستگذاری حکومت در ترویج مسئولیت اجتماعی شرکتها). پژوهشکدۀ تحقیقات استراتژیک، پژوهشنامۀ 21، 87-9. امیدیانی، س. ح. و نمازی، م. ب. (1387). نقش سنت حسنۀ وقف در توسعۀ علم و جایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتها. پژوهشکدۀ تحقیقات استراتژیک. پژوهشنامۀ 21، 127-89. رحیمیان، ح.، احمدپور داریانی، م.، عباسپور، ع. و اعلامی، ف. (1392). شناسایی عوامل علّی اثرگذار بر شکلگیری رفتار کارآفرینان اجتماعی در ایران. فصلنامۀ توسعۀ کارآفرینی، 6(1)، 202- 185. رضایی، ف. و چاوشینیا، ک. (1393). متنوعسازی (مرتبط/ غیرمرتبط) محصولات، ساختار مالکیت و ساختار سرمایه. مجلۀ تحقیقات مالی، 16(2)، 288- 271. روشندل اربطانی، ط. و شیروانی ناغانی، م. (1394). ارائۀ مدلی برای بهبود عملکرد مالی سازمان، با تأکید بر نقش «ترکیب منابع انسانی» و «ثبات مدیریت». تحقیقات مالی، 17(2)، 218-199. سالارزهی، ح. (1390). وقف بهمثابۀ الگوی کارآفرینی اجتماعی پایدار در اسلام. ندای اسلام، 12-11 (45-44)، 52-44. عربمازار، ع. و زایر، آ. (1390). ارائۀ الگویی برای حمایت مالیاتی از کمکهای خیریه در ایران (بازنگری مادۀ 172 ق.م.م با رویکرد اعتبار مالیاتی). پژوهشنامۀ مالیات، 11 (15)، 36-1. عزیزی، م.، احمدپورداریانی، م. (1392). راهنمای معلم کارآفرینی. تهران: وزارت آموزش و پرورش. عمرانی، ز.، حقیقی کفاش، م. و مظلومی، ن. (1389). اولویتبندی عوامل اثرگذار بر کارآفرینی اجتماعی در ایران از دیدگاه فعالان اجتماعی. توسعۀ کارآفرینی، 2 (8)، 36-11. کشتکار، م.، پیشوایی، م. و محمدی، ا. (1391). جمعسپاری، پیشروان کسبوکار نوین. (چاپ اول). تهران: سازمان مدیریت صنعتی. مصباحی مقدم، غ. ر.، میسمی، ح.، عبدالهی، م. و قائمی اصل، م. (1390). وقف بهمثابۀ منبع تأمین مالی خرد اسلامی ارائۀ الگوی تشکیل مؤسسات تأمین مالی خرد وقفی در کشور. پژوهشهای رشد و توسعۀ اقتصادی، 2 (5)، 130-91. Anheier, H.K. (2005). Nonprofit Organizations: Theory, Management, Policy. published by Routledge Routledge, landon &New York, This edition published in the Taylor & Francis e-Library.
Arab Mazar, A. & Zayr, A. (2011). Provid amodel for tax support of charitable donations in Iran (Revised Article 172 of Direct Tax Act tax credit approach). Jornal of tax, 11(15), 1-36. (in Persian)
Bernardino, S. & Santos J. F. (2016). Financing social ventures by crowdfunding: The influence of entrepreneurs’ personality traits. The International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 17(3), 173–183.
Bloom, P.N. & Brett, R. S. (2010). Identifying the Driers of Social Entrepreneurial Impact: Theoretical Development and an Exploratory Empirical Test of SCALERS. Journal of Social Entreneuship, 1(1), 126-145.
Chaves, S. (2004). Does Government Funding Suppress Nonprofits' Political Activity? American Sociological Review, 69(2), 292-316.
Dees, J. (2001). The Meaning of "Social Entrepreneurship". Available from: www. Fuqua.duke.edu/center/case/leaders/resources.htm.
Durieux, M., Stebbins, R. (2010). Social Entrepreneurship. New York.
Etemadi, H., Daghni, R., Azzkhani, M., Farahbakhsh, C. (2014). Timng in the avaluation of nvestment portfolios, evidence of capital market fnaacial research. Financial Research, 16(1), 25-36. (in Persian)
Frid, C.J., Wyman, D.M., Gartner, B.W., Hechavarria, H.D. (2016). Low-wealth entrepreneurs and access to external financing. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 22(4), 531 – 555.
Frid, C.J., Wyman, M.D., Gartner, W.B. & Hechavarria, D.H. (2016). Low-wealth entrepreneurs and access to external financing. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 22(4), 531 – 555.
Frumkin, P. & Kim, M.T. (2000). Strategic Positioning and the Financing of Nonprofit Organizations: Is Efficiency Rewarded in the Contributions Marketplace? Hauser Center for Nonprofit Org., Working Paper, No. 2. Harvard University - Harvard Kennedy School (HKS).
Jegers, M. (2008). Managerial Economics of non-profit organizations. First published by Routledge, Simultaneously published in the USA and Canada, This edition published in the Taylor & Francis e-Library.
Keshtkar, M., Peshvaei, M., Mohammadi, A.S. (2013). Crowdsourcing, the pioneers of modern business. (First ed). Industrial Management Institute, Tehran. (in Persian) Martin, M. (2011). Understanding the true potential of hybrid financing strategies for social entrepreneurs. Impact Economy Working Papers, Vol. 2, 1-36
Martin, M. (2015). Building Impact Businesses through Hybrid Financing: Special Impact Starter Edition. Impact Economy Working Papers, 5(2), 109–126.
Marx, J.D. (1999). Corporate philantropy: What is the strategy? Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 28(2), 185–198.
Mesbahi Moghadam, GH., Mayssami, H., Abdollahi, M., Ghaemi Asl, M. (2012). Consecrated as a source of Islamic microfinance, Reproduction. Economic research development, 2(5), 91-130. (in Persian)
Nicholls, A. (2006). Social Entrepreneurship new Models of Sustainable Social Change. Oxford University press, Hardcover, Published.
Omidiany, S. H, Namazi, M. B. (2009). The role of good tradition dedicated to the development of science and the social responsibility of firms. Institute for Strategic Research, Bulletin, 21, 87-121. (in Persian)
Omidvar, A.R. (2009). Promot corporat social responsibility, complentary and alternative government,spolicies and functions (the government,s policy to promote corporate social responsibility). Institute for Strategic Research, Bulletin 21, 9-87. (in Persian)
Omrani, Z., Hagheghe Kafash, M. & Mazlome, N. (2011). Prioritizing factors affecting social entrepreneurship from the perspective of civil society activists in Iran. Journal of entrepreneurship development, 15 (8)11-36. (in Persian) Oppermann, R. (1994) Adaptive user support: ergonomic design of manually and automatically adaptable software, Hillsdale, N.J: USA, Lawrence Erlbaum publisher.
Posnett, J. & Jan, S. (1996). Indirect cost in economic evaluation: The opportunity cost of unpaid inputs. Health Economics, 5(1), 13–23.
Prizeman, G., Crossan, D. (2011). Mapping Social Entrepreneurial Enterprises in Ireland. Trinity College Dublin Initiative on Social Entrepreneurship, 1-44.
Rahimian, H., Ahmadpur Dariani, M., Abbaspoor, A., Elame, F. (2014). Identifying causal factors affecting development of social entrepreneurship behavior in Iran. Journal of Entrepreneurship Development, 6(1), 185-202. (in Persian)
Rezaei, F. & Chavooshi-Nia, K. (2015). Product diversification(related unrelated), owner structure and capital structure. Journal of financial research, 16(2), 271-288. (in Persian)
Rose-Ackerman, S. (1987). Ideals versus dollars: Donor, charity managers, and government grants. Journal of Political Economy, 95(4), 810–823.
Roshandel Arbatani, T. & Shirvani Naghani, M. (2016). Modeling for improving organization financial performance with emphasis on composition of human resource and management stability. Journal of financial research, 17(2), 199-218. (in Persian)
Salarzehi, H. (2012). Dedicated to a pattern of sustainable social entrepreneurship in Islam. Voice of Islam, 21, 44-45. (in Persian)
Schoning, M. (2013). How successful Social Entrepreneurs Mobilize Resources and Leverage their Ideas. Schwab Foundation for Social Entrepreneurship Route de Ia Capite91-93,1223Cologny/Geneva Switzerland.
Sontag Padilla, L.M, Staplefoote, L., Gonzalez Morganti, K. (2012). Financial Sustainability for Nonprofit Organizations, This report is part of the RAND Corporation research report series. Published by the RAND Corporation
Sundeen, G. (2007). Differences in perceived barriers to volunteering to formal organizations: Lack of time versus lack of interest. Nonprofit Management and Leadership, 17, 279–300.
Vange Mariet, O. (2016). Financing village enterprises in rural Bangladesh what determines non-farm revenue growth? International Journal of Development 15(1), 76 – 94.
Werker, E. the Financing of third Sector (2007). A Primer on Nonprofit Organizations (Gita Gulati-Partee) popular Government, North Carolina.
Wuttunee, W., Chicilo, M., Rothney, R., Gray, L. (2008). Financing Social Enterprise: An Enterprise Perspective. Social Enterprises Knowledgeable Economies and Sustainable Communities, A research report prepared for the Northern Ontario, Manitoba and by the Social Sciences and Humanities Research Council of Canad. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,141 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,293 |