
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,544 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,886,636 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,929,745 |
بررسی قانون یک قیمتی در بازارهای محصولات زراعی ایران (مطالعه موردی: زعفران و لوبیا) | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 3، دوره 48، شماره 3، مهر 1396، صفحه 391-398 اصل مقاله (839.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2017.63908 | ||
نویسندگان | ||
اسمعیل ابونوری1؛ احمد فتاحی اردکانی* 2؛ نبی الله اسماعیلی اتوئی3؛ سید محمد حسینی4 | ||
1استادیار گروه اقتصاد دانشگاه سمنان | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه اردکان | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه سمنان | ||
4دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی، دانشگاه اردکان | ||
چکیده | ||
بازار محصولات کشاورزی بازاری است که در آن تولیدکنندگان و مصرفکنندگان در مکانهای مختلف توزیع شدهاند. هدف تحقیق، تحلیل قانون یک قیمتی از طریق ارزیابی پیوستگی و نوع پیوستگی بازارهای 2محصول منتخب زراعی (زعفران و لوبیا) در 12 استان مهم کشور (مازندران، گیلان، گلستان، تهران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سمنان، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، کرمان و خوزستان) که معرف کل ایران میباشند؛ بود. در این تحقیق از لگاریتم شاخص قیمت ماهانه در یک دوره 9 ساله (92-1384) استفاده شد. برای تخمین میزان پیوستگی از روش همجمعی یوهانسون در الگوی تصحیح خطای برداری و نرمافزار ایویوز استفاده شده است. نتایج نشان داد هر 2 بازار محصول زراعی در بلندمدت پیوستگی کامل بازار در آن رد شده و فرض وجود قانون قیمت واحد در همهی بازارها اثبات نشده است. در مورد هر محصول تعدادی از استانها تعیین کننده قیمت میباشد. با توجه به نتایج بهدست آمده ،در راستای افزایش پیوستگی بازارها تشکیل تعاونیهای تولید و توزیع محصولات کشاورزی و ایجاد تسهیلات وخدمات زیربنایی پیشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
قانون قیمت واحد؛ محصولات زراعی؛ پیوستگی؛ ایران؛ همجمعی | ||
مراجع | ||
10. Mohanty, S. & Langley, S. (2003). The effects of various policy regimes in the integration of North American grain market. Canadian Journal of Agricultural Economics, (51), 109-120.
11. Nanang,D.M. (2000). A multivariate co-integration test of the law of one price for Canadian softwood lumber markets. Forest Policy and Economics, (1), 347-355.
12. Nofresti, M. (1999). Unit root and co-integration in econometrics, Tehran, Institute of Cultural Services Rasa. First Edition. (In Farsi).
13. Olsson, O. & Hillring, B. (2013), Price relationship and market integration in the Swedish wood fuel market. Bomass and Bioenergy, (57): 78-85.
14. Olsson,,O. Hillring, B., & Vinterback, J. (2010). European wood pellet market integration- a study of the residential sector. Biomass and Bioenergy, 1-8.
15. Ravallion, M. (1986). Testing markets integration. American Journal of Agricultural Economic, 68(1), 109-120.
16. Rostamian, R. (2010). Study Conjunction fish market in Iran, Seventh the biennial Conference on Iranian Economics, February 2010, Karaj. (In Farsi).
17. Sahraeian, M. & Bakhshoodeh, M. (2007). Study Conjunction domestic and global wheat markets in Iran. Journal of Agricultural Economics and Development, (59), 97-118. (In Farsi).
18. Shahvali, O. & Bakhshoodeh, M. (2006). Study Conjunction of fish markets in Iran, Journal of Agricultural Economics, (15): 69-85. (In Farsi).
19. Soori, A. (2015). The Econometric (With the application Eviews8 & Stata12), Cover 2, Tehran, The Ethnography, Third edition. (In Farsi).
20. Stigler, G.J. & Sherwin, R.A. (1985). The extent of a market. Journal of Law and Economics, (28), 555-585.
21. Stigler, G.J. (1952). The theory of price revised, The Macmillan Company, New York.
22. Takayama , T. & judge, G.G. (1971). Spatial and temporal price allocation models, Amsterdam, North-Holland Publishing Company.)
23. Vinuya, F.D. (2007). Testing for market integration and the law of one price in world shrimp markets. Agriculture Economic and Management, (11), 243-265. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 549 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 531 |