تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,496 |
تعداد مقالات | 70,210 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,393,906 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,618,504 |
اثربخشی آموزش مهارت های زندگی ویژه بزرگسالان شاغل در محیطهای کاری | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 12، دوره 7، شماره 2، تیر 1395، صفحه 179-200 اصل مقاله (621.46 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2016.63543 | ||
چکیده | ||
محیط کار و شرایط نامطلوب حاکم بر آن ارتباط تنگاتنگ با معضلات درونفردی، بینفردی کارکنان و سازمانی دارد. شواهد پژوهشی در جوامع مختلف نشان داده است، آموزش مهارتهای زندگی در محیط کاری میتواند عاملی حمایتکننده در برابر عوارض ممکن باشد. هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی در محیطهای کاری در استان تهران است. جامعه پژوهش حاضر دربرگیرنده کلیه کارکنان دارای تحصیلات دیپلم و بالاتر شاغل در سازمانهای دولتی و غیردولتی فعال این استان بود که از این آنها 456 نفر (با میانگین سنی 95/33 سال و انحراف استاندارد 20/7 و میانگین سابقه کار 62/8 سال و انحراف استاندارد 72/6) انتخاب، و در کارگاههای آموزشی مهارتهای زندگی ویژه بزرگسالان شاغل در محیطهای کاری شرکت داده شدند. از شرکتکنندگان خواسته شد مقیاس مهارتهای زندگی (اکبری زردخانه و همکاران، 1393)، مقیاس افسردگی ـ اضطراب و استرس، مقیاس سرسختی روانشناختی و سیاهه احساس خصومت ویلیامز در دو مرحله قبل و بعد از مداخله این ابزارها را تکمیل نمایند. انجام تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد در مرحله پسآزمون نیمرخ مهارتهای زندگی در محیطهای کاری گروههای آزمایشی و کنترل پس از حذف اثر پیشآزمون تفاوت معنادار از هم دارد (03/0 = 2η و 05 /0 < p و (215 و 3) = df 79/3 = F و 81/1 = W). این یافته به این معنا است که مداخله توانسته است موجب افزایش مؤلفههای مهارتهای زندگی در محیطهای کاری شود. بحث وآموزش مهارتهای زندگی ویژه بزرگسالان شاغل میتواند موجبات بهبود مهارتهای زندگی کارکنان را فراهم نماید. البته برای بهبود اثربخشی این آموزشها، بومیسازی محتوی بسته آموزشی، استفاده از مدرسان آموزشدیده و فراهم نمودن شرایط لازم اجرای کارگاهها در محیطهای کاری پیشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مهارت های زندگی؛ اثربخشی؛ محیط کاری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 764 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 372 |