
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,694 |
تعداد مقالات | 72,249 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,261,453 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,102,362 |
نسبت دیدگاه نواندیشان معاصر دینی با توسعة جنسیتی(تحلیل و مقایسة آرای قاسم امین و نظیره زینالدین دربارة زنان) | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
مقاله 5، دوره 49، شماره 2، مهر 1395، صفحه 211-232 اصل مقاله (382.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2017.217567.629629 | ||
نویسندگان | ||
پردیس عامری* 1؛ فریده حمیدی2 | ||
1دانشجوی دکتری مطالعات زنان دانشگاه ادیان و مذاهب قم | ||
2دانشیار روانشناسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
چکیده | ||
در جریان «نوزایش عربی»، دیدگاه متجددان، از سنتهای ایستا بهسوی اندیشههای مترقی حرکت کرد و رویکرد احیای دین جای خود را به اصلاح آن داد. با توجه به تحولات جوامع مسلمانِ امروزی، بهویژه دربارة زنان، و تسلط نگرش دینی در عرف و قانون این جوامع، مطالعة مقایسهای ـ تحلیلیِ تحولات آرای متفکران معاصر جهان اسلام، با تأکید بر بازخوانی دیدگاه نواندیشان دینی مصر در قرن بیستم و تحلیل رویکردهای آنان، تلاشی است برای پاسخ به این پرسشها که اندیشة روشنفکران دینی در حوزة جنسیت، با تحولات جهان امروز چه نسبتی دارد و آیا میتواند بهصورت مستقیم در زندگی زنان جوامع مسلمان اثرگذاری مطلوبی که مطابق با عرف و فرهنگ دینی آنها باشد، داشته باشد؟ بنا بر یافتههای این مطالعه و مدلِ مفهومی برامده از مقایسه و تحلیل هرمنوتیک اندیشة قاسم امین و نظیره زینالدین، دیدگاه نواندیشان دینی معاصر، صرف نظر از برخی تضادها، امکان تطابق با مؤلفههای توسعهگرایانة امروزی دربارة زنان را دارد و در مواردی بهکار بستن نظریات آنها، این امکان را میدهد که برای توسعة جنسیتی در جوامع مسلمان، بهصورت مناسب زمینهسازی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعة جنسیتی؛ حقوق زنان؛ قاسم امین؛ نظیره زینالدین؛ نواندیشی دینی | ||
مراجع | ||
[1] آقاجری، سیدهاشم(1386). «10 مورد نقد به روشنفکری دینی»، آفتاب آنلاین، تاریخ دریافت مطلب 10/04/1396 [2] احمدی، بابک (1370). ساختار و تأویل متن. تهران، نشر مرکز. [3] پزشکی، محمد (1387). صورتبندی مطالعات زنان درجهان اسلام. چاپ دوم، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. [4] ---------- (1384). «صورتبندی مطالعات زنان در جهان اسلام 2». ترجمه و تلخیص نفیسه کاظمی، مجله مطالعات راهبردی زنان، سال هشتم، شماره 30، صص 109-73 [5] زینالدین، نظیره (1928). «النقد و التألیف: السفور و الحجاب». مجله العُصُور، سپتامبر 1928، ﺍﻟﻌﺪﺩ31 ،صص 106-100. [6] سروش، عبدالکریم (1373). قبض و بسط تئوریک شریعت: نظریه تکامل معرفت دینی. تهران، مؤسسة فرهنگی صراط. [7] سن، آمارتیا (1383). توسعه بهمثابه آزادی. ترجمه وحید محمودی. چاپ دوم، تهران، انتشارات دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران. [8] عباسی، حسین(1385). «گامهایی بلند، اما محتاطانه». جام جم، تاریخ دریافت 29/12/1394 http://www1.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100004144618 [9] علوى نژاد، سید حیدر. «رویکردهاى روشنفکرى به مساله زن در قرآن». فصلنامة الکترونیکی پژوهشهای قرآنی، اخذ از سایت دانشنامة قرآنی: 6/1/ 1395 http://maarefquran.org/index.php/page,viewArticle/LinkID,299 [10] فروند، ژ (١٣٦٢). آرا و نظریهها در علوم انسانی. ترجمة علیمحمد کاردان، تهران، نشر دانشگاهی. [11] گادامر، هانس گئورگ (١٣٨٢). آغاز فلسفه. ترجمة عزت الله فولادوند، تهران، انتشارات هرمس. [12] ماشینی، فریده (1385). «زنان و نواندیشی دینی، چشمانداز و ضرورتهای نو». مجلة آیین، شمارة 4، صص77-74. [13]----------- (1387). «ضرورت طرح مسئلة زن و نواندیشی دینی». مجلة آیین، شمارة 15، صص42-45. [14] مرادی، مجید(1383). «تقریر گفتمان سیدقطب». فصلنامة علوم سیاسی، سال6، شمارة1، .صص200-179 [15]مشرق نیوز(1393). «آشنایی با الأزهر،بزرگترین مرکز دینی جهان اسلام و جایگاه آن در مصر». کد خبر:۲۴۱۶۴۰، تاریخ مراجعه:7/1/1396،http://www.mashreghnews.ir/fa/news/241640 [16] مهدویزادگان، داود ( 1379). «پروژه روشنفکری دینی و مسأله زنان». مطالعات راهبردی زنان، شمارة 8 ، صص 42-31. [17] مهریزی، مهدی(1387). «نواندیشی دینی و مسأله زن». مجلة آیین، شمارة 15، صص54–46. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,068 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 751 |