![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,077 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,706,212 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,940,634 |
بررسی تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر نوآوری سازمانی با تأکید بر نقش میانجی استراتژی های دوگانۀ مدیریت دانش | ||
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی" | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 1، فروردین 1396، صفحه 75-94 اصل مقاله (697.42 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jscm.2017.236724.1408 | ||
نویسندگان | ||
علی حمیدی زاده* 1؛ زهرا کوچک زاده2؛ فاطمه حاج کریمی2 | ||
1استادیار، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
2کارشناسیارشد، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
چکیده | ||
در دنیای رقابتی و دانشی کنونی، بقای شرکتها مستلزم توجه ویژه به نوآوری است. سرمایة اجتماعی مفهومی زیربنایی در درک نوآوری، خلاقیت و پویاییهای سازمان به شمار میآید. بر این اساس، این تحقیق تأثیر سرمایة اجتماعی بر نوآوری سازمانی با نقش میانجی استراتژیهای دوگانة مدیریت دانش را بررسی میکند. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوة اجرا، توصیفی- همبستگی است که در آن ابزار پرسشنامه برای جمعآوری دادهها بهکار گرفته شد. جامعة آماری، شامل 112 نفر از کارکنان شرکت توزیع برق قم است که براساس جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی، 87 نفر انتخاب شدند. دادههای گردآوریشده توسط نرمافزار warpPLS تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد سرمایة اجتماعی بر نوآوری سازمانی و استراتژیهای دوگانة مدیریت دانش و استراتژیهای دوگانة مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی تأثیر مثبت و معنادار میگذارد. | ||
کلیدواژهها | ||
استراتژی مدیریت دانش؛ سرمایة اجتماعی؛ نوآوری سازمانی | ||
مراجع | ||
1. استاک، روحالله، و عبدالملکی، جمال (1393). بررسی و تبیین تأثیر سرمایة اجتماعی بر نوآوری با تأکید بر نقش میانجی مدیریت دانش. مدیریت سرمایة اجتماعی، دورة 1، شمارة 1، صفحات 20-1. 2. پسند، محمدرضا، و فقیهی، ابوالحسن (1392). ارائة مدل مدیریت دانش در شرکت ملی نفت ایران. مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، سال 4، شمارة 15، بهار 92. 3. حمیدیزاده، علی، شهیدزاده، فریبا، و موحدیفر، عرفان (1393). بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی بر نوآوری سازمانی (مورد مطالعه: ادارة کل مخابرات شهرستان قم). مدیریت سرمایة اجتماعی، دورة 1، شمارة 2، صفحات 223-203.
4. Baker, G., Hoshi, T., & Itoh, H. (2008). Organizational innovation and corporate performance.
5. Bolisani, E., & Scarso, E. (2015). Strategic planning approaches to knowledge management: a taxonomy. VINE, 45(4), 495-508.
6. Chen, M. H., Chang, Y. C., & Hung, S. C. (2008). Social capital and creativity in R&D project teams. R&D Management, 38(1), 21-34.
7. Choi, B., & Lee, H. (2003). An empirical investigation of KM styles and their effect on corporate performance. Information & Management, 40(5), 403-417.
8. Crespell, P., & Hansen, E. (2007). Fostering a culture for innovativeness in the forest products industry. Forest Business Solutions Research Brief, 5(3).
9. Cuevas‐Rodríguez, G., Cabello‐Medina, C., & Carmona‐Lavado, A. (2014). Internal and external social capital for radical product innovation: Do they always work well together?. British Journal of Management, 25(2), 266-284.
10. Filieri, R., & Alguezaui, S. (2014). Structural social capital and innovation. Is knowledge transfer the missing link?. Journal of Knowledge Management, 18(4), 728-757.
11. Gumusluoglu, L., & Ilsev, A. (2009). Transformational leadership, creativity, and organizational innovation. Journal of Business Research, 62(4), 461-473.
12. Hemphälä, J., & Magnusson, M. (2012). Networks for innovation–but what networks and what innovation?. Creativity and Innovation Management, 21(1), 3-16.
13.Jiménez-Jiménez, D., & Sanz-Valle, R. (2011). Innovation, organizational learning, and performance. Journal of business research, 64(4), 408-417.
14. Lee, L. L. (2005). Schemes and tools for social capital measurement as a proxy for intellectual capital measures. KM tools and techniques: practitioners and experts evaluate KM solutions/Ed. M. Rao. Elsevier Butterworth-Heinemann, 123.
15. Li, Y. H., & Huang, J. W. (2012). Ambidexterity's mediating impact on product development proficiency and new product performance. Industrial Marketing Management, 41(7), 1125-1132.
16. Li, Y. H., & Huang, J. W. (2012). Ambidexterity's mediating impact on product development proficiency and new product performance. Industrial Marketing Management, 41(7), 1125-1132.
17. Martínez-Pérez, Á., Martínez-Pérez, Á., García-Villaverde, P. M., García-Villaverde, P. M., Elche, D., & Elche, D. (2016). The mediating effect of ambidextrous knowledge strategy between social capital and innovation of cultural tourism clusters firms. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 28(7), 1484-1507.
18. Nahapiet, J., & Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage. Academy of Management Review, 23(2), 242-266.
19. Ng, A. H. H., Yip, M. W., Binti Din, S., & Bakar, N. A. (2012). Integrated knowledge management strategy: a preliminary literature review. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 57, 209-214.
20. Oluikpe, P. (2012). Developing a corporate knowledge management strategy. Journal of Knowledge Management, 16(6), 862-878.
21. Pai, D. C. (2005). Knowledge strategies in Taiwan’s IC design firms. Journal of American Academy of Business, 7(2), 73-77.
22. Prokopenko,Joseph .(2002). Human capital and knowledge management strategies and their performance measures. Forum on development of Npos. p.8-9.
23. Putnam, R. D. (1995). Bowling alone: America's declining social capital. Journal of Democracy, 6(1), 65-78.
24. Revilla, E., Prieto, I. M., & Prado, B. R. (2010). Knowledge strategy: Its relationship to environmental dynamism and complexity in product development. Knowledge and Process Management, 17(1), 36-47.
25. Riedl, B. C., Hainzlmaier, A., & Picot, A. (2013). Social network structure's influence on organizational ambidexterity. In System Sciences (HICSS), 2013 46th Hawaii International Conference on (pp.759-770). IEEE.
26. Terry Kim, T., Lee, G., Paek, S., & Lee, S. (2013). Social capital, knowledge sharing and organizational performance: what structural relationship do they have in hotels?. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 25(5), 683-704.
27. Trivella, L., & Dimitrios, N. K. (2015). Knowledge management strategy within the higher education. The case of Greece. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 175, 488-495.
28. Yousif Al-Hakim, L. A., & Hassan, S. (2013). Knowledge management strategies, innovation, and organizational performance: An empirical study of the Iraqi MTS. Journal of Advances in Management Research, 10(1), 58-71.
29. Zack, M. (2002). Developing a knowledge strategy. The strategic management of intellectual capital and organizational knowledge. Oxford University Press.
30. Zheng, W. (2008). A social capital perspective of innovation from individuals to nations: Where is empirical literature directing us?. International Journal of Management Reviews, 10(4), 1-39. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,326 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,138 |