تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,132,983 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,238,937 |
بررسی تکنیکهای آهنگسازی ولفگانگ ریم در اُپرای دیونیزُس | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 9، دوره 22، شماره 2، مهر 1396، صفحه 155-167 اصل مقاله (3.24 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2017.62978 | ||
نویسنده | ||
رُهام شناسا* | ||
کارشناسارشد موسیقی، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
ولفگانگ ریم، از آهنگسازان معاصر آلمانی، آخرین اپرای خود با نام دیونیزس را در سال 2010 به روی صحنه برد. دیونیزس یک فانتزی اپرایی است بر اساس تخیلات و تصورات ولفگانگ ریم از زندگی و اندیشههای نیچه. این پژوهش به بررسی تکنیکهای آهنگسازی ریم و شیوة نگرش او به عناصر موسیقی، بهویژه در اپرای دیونیزس، اختصاص یافته است. پروفسور ریچارد مکگریگور در مطالعهای، با نام «تحلیل روند آهنگسازی ولفگانگ ریم در چرخة شیفره»، به بررسی مؤلفههای موسیقی ریم میپردازد. مطالعة یادشده راه را بر نگارنده هموار کرد تا با یاری آن و برخی منابع دیگر تکنیکهای آهنگسازی ریم را در اپرای دیونیزس بررسی کند. روش کلی این تحقیق تحلیلی است. گردآوری اطلاعات به صورت مطالعاتی است و با استفاده از کتابها و مقالات ترجمهشده و زبان اصلی، مصاحبهها، و منابع اینترنتی. ریم، با ارائة تعاریفی جدید از مفاهیم و عناصر موسیقایی، همچون «فضا- صدا»، «صوت- نشانه»، و «قطب زایشگر»، توانسته به بیانی کاملاً شخصی دست یابد. در این نوشتار، خواننده با مفهوم دقیقتری از قطب زایشگر و چگونگی کارکرد آن در موسیقی ریم آشنا میشود؛ همچنین، در خلال نمونهها و مثالهای ذکرشده، انواع قطبهای زایشگر، که ریم آنها را استادانه ساخته و پرداخته، معرفی خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
اپرای دیونیزس؛ تکنیکهای آهنگسازی؛ فضا- صدا؛ قطب زایشگر؛ ولفگانگ ریم | ||
مراجع | ||
پرسیکتی، وینسنت (1375)، هارمونی قرن بیستم، ترجمة هوشنگ کامکار، نشر دانشگاه هنر، تهران. تورک، رالف (1386)، کارکرد هارمونی در قرن بیستم، ترجمة محسن الهامیان، نشر افکار، تهران. ناصری، فریدون (1378)، فرهنگ جامع اصطلاحات موسیقی، انتشارات روزنه، تهران. Alldis, Domonic (2000), A Classical Aproach to Jazz Piano, Hal Leonard Corporation, USA.
Cope, David (2001), New Directions in Music, 7th Edition, Waveland press, USA.
Faltin, Peter (1979), Über den Verlust des Subjekts in der neuen Musik, International Review of the Aesthetics and Sociology of Music, 10(2): 1 81-198.
Lochhead, Judy and Auner, Joseph (2002), Postmodern Music/Postmodern Thought, Routledge, London.
Lester, Joel (1985), Analytic Approaches to Twentieth-Century Music, W.W. Norton & Company, New York.
McGregor, Richard (2007), Interpreting Compositional Process in Wolfgang Rihm Chiffre Cycle, Frankfurter Zeitschrift für Musikwissenschaft, Germany.
Paddison, Max (2010), Contemporary Music Theoretical and Philosophical Perspectives: Hunting and Forms: Interview with Wolfgang Rihm by Richard McGregor, Ashgate Publishing Company, USA.
Randel, Don Michael (2003), The Harvard Dictionary, Harvard University Press, USA.
Rehding, Alexander (2003), Hugo Riemann and the Birth of Modern Musical Thought, Cambridge University Press, UK.
Rihm, Wolfgang (1997), Ausgesprochen, Vol. II. Basel, Paul Sacher Stiftung.
http://www.fzmw.de/index.html
http://www.universaledition.com/composers-and-works/Wolfgang-Rihm/composer/599 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,700 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,294 |