تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,597 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,233 |
رویکرد پدیدارشناسانه به دریافت مخاطب در نمایش عروسکی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 8، دوره 22، شماره 2، مهر 1396، صفحه 147-154 اصل مقاله (905.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2017.237902.615104 | ||
نویسندگان | ||
محمدباقر قهرمانی1؛ پوپک عظیم پورتبریزی2؛ سمیه میرزاحسینی* 3 | ||
1دانشیار دانشکدة هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2عضو هیئت علمی دانشکدة هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، تهران، ایران | ||
3کارشناس ارشد نمایش عروسکی، دانشکدة هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تماشاگر همواره برای فهم و دریافت اثر باید موفق به برقرارکردن ارتباط با آن شود تا اثر را حرکات یا الفاظی تهی و خالی از معنا نپندارد. در این فرایند، تماشاگر آگاهانه یا ناآگاهانه مراحلی را در ذهن خویش میگذراند. در این میان، فلسفة پدیدارشناسی با مرکز توجه قراردادن ذهن آدمی و نقش آن در دریافت پدیدهها حائز اهمیت است. مقصود از این جستار بررسی روند درک و دریافت مخاطب در «نمایش عروسکی» است، اما این مسیر در مقایسه با «تئاتر بازیگر» انجام خواهد شد. در این راه، با بهرهگیری از روش ادموند هوسرلـ در تقلیل پدیدهها و عزلکردن پیشداوریهای ممکن دربارة پدیدارها برای رسیدن به عمق آنهاـ سرانجام، عروسک از یک شیء بیجان تا مرتبة بازیگر و سپس باور شخصیتش پیش میرود. این اتفاق تأثیر مستقیم بر درک و دریافت مخاطب دارد و ذهن او را به پُرکردن خلأهایی وادار میکند که بسیار بیش از خلأهایی است که او هنگام تماشای «تئاتر بازیگر» با آن روبهروست، زیرا عروسک، بهمنزلة پدیداری تئاتری، مسیری طولانیتر از بازیگر را طی میکند تا به دریافت مخاطب برسد. در این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر منابع کتابخانهای به شرح دلایل آن پرداخته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
پدیدارشناسی؛ تئاتر؛ درک؛ دریافت؛ مخاطب؛ نمایش عروسکی | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک (1370)، ساختار و تأویل متن، نشر مرکز، تهران.. اشپیگلبرگ، هربرت (1391)، جنبش پدیدارشناسی درآمدی تاریخی، ترجمۀ مسعود علیا، مینوی خرد، تهران. ایگلتون، تری (1380)، پیشدرآمدی بر نظریة ادبی، ترجمۀ عباس مخبر، نشر مرکز، تهران. پازوکی، بهمن (1386)، پدیدارشناسی هوسرل و نقاشی معاصر، پژوهشنامة فرهنگستان هنر، 6: 69–84. پرتوی، پروین (1387)، پدیدارشناسی مکان، فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، تهران. تیلیس، استیو (1383)، پیشدرآمدی بر زیباییشناسی تئاتر عروسکی، ترجمة پوپک عظیمپور، هشتمین جشنوارة بینالمللی تئاتر عروسکی دانشجویی، تهران. رشیدیان، عبدالکریم (1384)، هوسرل در متن آثارش، نشر نی، تهران. ریختهگران، محمدرضا (1369)، گزیده مقالات: پدیدارشناسی و هنر: تأملی در مبانی نظری هنر و زیبایی، هنر، 19: 8–15. ریختهگران، محمدرضا (1382)، مقالاتی دربارة پدیدارشناسی، هنر، مدرنیته، نشر ساقی، تهران. سلدن، رامان (1372)، راهنمای نظریة ادبی معاصر، ترجمۀ عباس مخبر، نشر طرح نو، تهران. سلدن، رامان (1375)، نظریة ادبی و نقد عملی، ترجمۀ جلال سخنور، پویندگان نور، مؤسسة فرزانگان پیشرو، تهران. کامینز، لارنس (1387)، زبان عروسک، ویراستار مارک لونسن، ترجمة شیوا مسعودی، انتشارات نمایش، تهران. مگی، برایان (1372)، فلاسفة بزرگ آشنایی با فلسفة غرب، ترجمة عزتالله فولادوند، انتشارات خوارزمی، تهران. Drummond, John J (2007), Historical Dictionary of Husserl’s Philosophy, Scarecrow Press, United States.
Sepp, Hans Rainer and Lester E. Embree (2010), Handbook of Phenomenological Aesthetics, Springer Press, Germany. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,372 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,040 |