تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,132,779 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,238,635 |
نقش نهاد بروکراتیک آموزش مدرسهایِ عصر رضاشاه در مشروعیت یابی ساختار میدان تئاتر نوین ایران | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 6، دوره 22، شماره 2، مهر 1396، صفحه 125-135 اصل مقاله (527.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2017.237898.615102 | ||
نویسندگان | ||
فریندخت زاهدی1؛ بهروز محمودی بختیاری* 1؛ سعید اسدی2 | ||
1دانشیار گروه هنرهای نمایشی، دانشکدۀ هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانش آموختۀ دکتری تئاتر، دانشکدۀ هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از مهمترین تاکتیکهای حکومت رضاشاه، در ساماندهی فرهنگی، ایجاد نهاد رسمی و بوروکراتیک راهبری تولیدات هنری و نظارت بر آن بود. این نهادـ در ادامة راهبرد تکوین جامعۀ نوسازیشده بر پایة ناسیونالیسم مدرنیستی مطلقه و اقتدارگرایی مرکزگرایانهـ بر دو رکن ارتش و بوروکراسی استوار بود. میدان تازهتأسیس و رو به مشروعیت تئاتر نوین ایران نیز تحت نظارت این نهاد قرار گرفت؛ یکی از نشانههای مهم این امر ساماندهی آموزش مدرسهای تئاتر برای پرورش هنرمندان در راستای سیاست فرهنگی سازمان پرورش افکار بود. در این مطالعه، ضمن بررسی زمینههای شکلگیری سیاست فرهنگی عصر یادشده، فرایند ایجاد آموزش مدرسهای تئاتر و چگونگی اکتساب سرمایة تحصیلی برای افزایش سرمایة فرهنگی کنشگران تئاتر بررسی میشود. از نتایج این امر میتوان کوشش حاکمیت برای کنترل نیروهای مرکزگریزی را برشمرد که در دنیای هنر تئاتر گرد میآمدند و حاشیۀ مقاومی را در برابر مرکزیت خودکامه شکل میدادند. نکتة دیگر، پرورش نسل تازهای از کنشگران تئاتری است که، نسبت به پیشروان قدیم میدان تئاتر، حائز منش متفاوتی بودند و تئاتر را به سوی خصلتهای زیباییشناختی پیش میبردند. همچنین، تغییر در میزان و نوع سرمایة فرهنگی موجب پرورش کنشگرانی شد که از کنش عمدتاً سیاسی به کنش عمدتاً زیباشناختی در تولید آثار خود سوق یافتند. | ||
کلیدواژهها | ||
تئاتر نوین ایران؛ سرمایۀ تحصیلی؛ سرمایة فرهنگی؛ مشروعیت؛ نهاد بوروکراتیک آموزش | ||
مراجع | ||
آبراهامیان، یرواند (1389)، تاریخ ایران مدرن، ترجمة محمدابراهیم فتاحی، نشر نی، تهران. اتابکی، تورج (گردآوری و تألیف) (1387)، تجدد آمرانه جامعه و دولت در عصر رضاشاه، ترجمة مهدی حقیقتزاده، ققنوس، تهران. بشیریه، حسین (1378)،جامعة مدنی و توسعة سیاسی در ایران، مؤسسة نشر علوم نوین، تهران. بروجردی، مهرزاد (1384)،روشنفکران ایرانی و غرب: سرنوشت نافرجام بومیگرایی، ترجمة جمشید شیرازی، نشر و پژوهش فرزان روز، تهران. بوردیو، پییر (1390)، تمایز نقد اجتماعی قضاوتهای ذوقی، ترجمة حسن چاوشیان، نشر ثالث، تهران. تقوی، سیدمصطفی (1389)، امنیت در دورۀ رضاشاه، مؤسسة مطالعات تاریخ معاصر ایران، تهران. جنتی عطایی، ابوالقاسم (1333)، بنیاد نمایش در ایران، صفیعلیشاه، تهران. جهانبگلو، رامین (1379)، ایران و مدرنیته: گفتوگوهای جهانبگلو با پژوهشگران ایرانی و خارجی در زمینة رویارویی ایران با دستاوردهای جهان مدرن، گفتار، تهران. سپهران، کامران (1388)، تئاترکراسی در عصر مشروطه (1304ـ1285)، نیلوفر، تهران. سو، آلوین (1384)،تغییرات اجتماعی و توسعه، ترجمة مهدی مظاهری، انتشارات پژوهشکدۀ مطالعات راهبردی، تهران. شهبازی، کاظم و اعظم کیانافراز (1387)،تئاتر ایران در گذر زمان 2، 1342 ـ1357، نشر افراز، تهران. فرتر، لوک (1387)، لویی آلتوسر، ترجمة امیر احمدی آریان، نشر مرکز، تهران. فنائیان، تاجبخش (1386)، هنر نمایش در ایران تا سال 1357، انتشارات دانشگاه تهران، تهران. کاتوزیان، محمدعلی (1393)، تضاد دولت ملت نظریة تاریخ و سیاست در ایران، نشر نی، تهران. لرنر، دانیل (1383)، گذر از جامعۀ سنتی؛ نوسازی خاورمیانه، ترجمة غلامرضا خواجهسروی، انتشارات پژوهشکدۀ مطالعات راهبردی، تهران. مسگر، علیاکبر (1388)، «نهادهای هویتساز در دورة پهلوی اول: نمونه سازمان پرورش افکار»، پیام بهارستان، 3. مصلینژاد، عباس (1388)، فرهنگ سیاسی ایران، فرهنگ صبا، تهران. مصلینژاد، عباس (1393)، سیاستگذاری ساختار قدرت در ایران، انتشارات دانشگاه تهران، تهران. ملکپور، جمشید (1386)، ادبیات نمایشی در ایران، ج 3، توس، تهران. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,037 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,315 |