تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,524,693 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,785,421 |
ارائۀ راهکاری برای هارمونیزهکردن بر مبنای ساختار فواصل دستگاه سهگاه | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 5، دوره 22، شماره 2، مهر 1396، صفحه 115-123 اصل مقاله (1.19 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2017.237896.615101 | ||
نویسندگان | ||
عاطفه عینعلی* 1؛ سید حسین میثمی2 | ||
1کارشناسارشد آهنگسازی، دانشکدة موسیقی، دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
2استادیار دانشکدة موسیقی، دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
نگارنده در این مطالعه درنظر دارد روشی جدید برای هارمونیزهکردن موسیقی ایرانی، با توجه به ساختار فواصل دستگاه سهگاه، ارائه دهد. دلیل انتخاب دستگاه سهگاه وجود بیشترین فاصلة مُجنب (135/145 سِنتی) در این دستگاه نسبت به سایر دستگاههاست. در این روش، همة نغمههای مورد استفاده در هر گوشة اصلی از پنج ردیف معتبر شمرده شده و با توجه به آمار استفادة آنها و استفاده از کتابهای تجزیه و تحلیل ردیف، مهمترین نغمهها برای ساخت آکورد آن گوشه انتخاب شده است. گوشههای انتخابیآنهایی هستند که دارای فضای مُدال مخصوص به خودند و آنها را گوشههای اصلیِ دستگاه سهگاه (درآمد، زابل، مویه، مخالف، و مغلوب) نامیدهایم. فضای مُدال دستگاه سهگاه از بههمپیوستن مدهای تشکیلدهندة هر یک از گوشههای اصلی شکل گرفته و ارائة هارمونی مناسب برای کل دستگاه با بررسی این گوشهها امکانپذیر است. از نتایج بهدستآمده میتوان به دو نوع آکورد برای هر یک از گوشهها اشاره کرد: آکورد اول متشکل از نغمههای اصلی است؛ در آکورد دوم نغمههای اصلی با نغمههایی که در آن گوشه نقش ملودیک را ایفا میکنند همراه شدهاند. بنابراین، برای پیوند این آکوردها، با توجه به ترتیب چیدمان گوشهها در دستگاه سهگاه، از نغمههای ملودیک در یک وصل هارمونیکِ مناسب استفاده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
دستگاه؛ سهگاه؛ مُد؛ هارمونی | ||
مراجع | ||
اسعدی، هومان (1382)، بنیادهای نظری موسیقی کلاسیک ایرانی: دستگاه به عنوان مجموعهای چندمُدی، فصلنامة موسیقیماهور، 22: 43-56. اسلامی، امیرحسین (1392)، ردیف موسیقی ایرانی به روایت مهدی صلحی (منتظمالحکما) نتنویسی مهدیقلی هدایت، دانشگاه هنر، تهران. بیضایی، سیاوش (1382)، خاستگاه ربع پرده در موسیقی ایران، فصلنامةموسیقیماهور، 21: 64-65. پایور، فرامرز (1384)، ردیف آوازی و تصنیفهای قدیمی به روایت استاد عبدالله دوامی، مؤسسة فرهنگی- هنری ماهور، تهران. پیرنیاکان، داریوش (1380)، ردیف میرزا حسینقلی به روایت علیاکبر شهنازی، مؤسسة فرهنگی- هنری ماهور، تهران. دورینگ، ژان (1385)، ردیف میرزاعبدالله برای تار و سهتار، مؤسسة فرهنگی- هنری ماهور، تهران. شهمیری، امین (1388)، درآمدی بر صوتشناسی در موسیقی، نشر نی، تهران. فرهت، هرمز (1380)، دستگاه در موسیقی ایرانی، ترجمة مهدی پورمحمد، انتشارات پارت، تهران. معروفی، موسی (1374)، ردیف هفت دستگاه موسیقی ایران (همراه با شرح ردیف موسیقی ایران نوشتة دکتر مهدی برکشلی)، چ 3، انجمن موسیقی ایران، تهران. وزیری، علینقی (1391)، آرمونی موسیقی ایرانی یا موسیقی ربع پرده، شرح و بسط و ویرایش: امیر معینی، انتشارات سرود، تهران. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,381 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,748 |