تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,132,842 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,238,766 |
تحول بیانِ تصویری در لحظههای گفت و گویی سینمای ایران در دهۀ 1380 | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 4، دوره 22، شماره 2، مهر 1396، صفحه 103-114 اصل مقاله (1.68 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2017.62973 | ||
نویسندگان | ||
سجاد ستوده* 1؛ احمد الستی2؛ محمدجعفر یوسفیان کناری3 | ||
1عضو هیئت علمی گروه آموزشی سینما، دانشکدۀ سینما تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه هنرهای نمایشی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه ادبیات نمایشی، دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از بخشهای مهم در زیباییشناسی تصویر در سینمای ایران لحظههای گفتوگویی است. یکی از قراردادهای مسلط و غالب در تصویرسازیِ لحظههای گفتوگویی نما/ نمای معکوس است. در این پژوهش تلاش شده به تحلیلِ مواجهة فیلمسازان ایرانی با لحظههای گفتوگویی پرداخته و نحوة تحولِ بیان تصویری در این لحظهها نمایان شود. از همین روی، ده فیلم از سینمای ایران در دهة 1380 به منزلة جامعة آماری گزینش شدهاند؛ این آثار عبارتاند از: سگکشی(بهرام بیضایی، 1380)؛ من ترانه پانزده سال دارم(رسول صدرعاملی، 1381)؛ شبهای روشن(فرزاد مؤتمن، 1381)؛ گاوخونی (بهروز افخمی، 1382)؛ آتش سبز (محمدرضا اصلانی، 1386)؛ شبانهروز(امید بنکدار و کیوان علیمحمدی، 1387)؛ دربارة الی(اصغر فرهادی، 1387)؛ جدایی نادر از سیمین(اصغر فرهادی، 1389)؛ پرسهدر مه (بهرام توکلی، 1388)؛ یه حبه قند(رضا میرکریمی، 1390). نخست ماهیت نما/ نمای معکوس و ویژگیهای آن بررسی میشود. سپس، دو مفهومِ «میشود و شده در تصویر» تعریف میشوند و این دو مفهوم در لحظههای گفتوگویی واکاوی میشوند. سپس، به نمونههای تکراری این الگو در جامعة آماری پرداخته میشود. سرانجام، به فیلمهایی اشاره میشود که از الگوی نما/ نمای معکوس فراتر رفته و آن را به پرسش گرفتهاند. این پژوهش آشکار میسازد که بهرغم آنکه غالب فیلمهای ایرانی دهة 1380 در سیطرة نما/ نمای معکوس بودهاند، آثاری نیز وجود دارد که از این سیستم خارج شده و آن را به چالش کشیدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
زیباییشناسی تصویر؛ سینمای ایران؛ شده در تصویر؛ لحظههایگفتوگویی؛ میشود در تصویر؛ نما/ نمای معکوس | ||
مراجع | ||
راستین، شادمهر (1387)، به یاد بیاور، این خود تویی؛ مصاحبه با محمدرضا اصلانی، مجلةفیلم، 388: 77- 80. Bordwell, David (2008), Poetics of Cinema, Routledge, New York.
Bordwell, David and Kristin Thompson (2008), Film Art an Introduction, Eight Edition, Published by McGraw-Hill, New York.
Chisholm, Brad (1989), On-Screen Screens,Journal of Film and Video, 41(2): 15-24.
Dayan, Daniel (1974), The Tutor-Code of Classical Cinema, Film Quarterly, 28(1): 22-31.
Debord, Guy (2002), The Society of the Spectacle, Trans Ken Knabb, Hobgoblin Press, Canberra.
Foucault, Michel (2002), The Order of Things An Archaeology of the Human Sciences, Routledge, London and New York.
Heath, Stephen (1978), Notes on Suture, Screen, 18(4): 48-76.
Kennedy, Barbara M. (2002), Deleuze and Cinema the Aesthetics of Sensation, Edinburgh University Press, Edinburgh.
Mitchell, W.J. Thomas (1994), Picture Theory Essays on Verbal and Visual Representation, University of Chicago Press, Chicago.
Pearson, Roberta E. and Philip Simpson (2001),Critical Dictionary of Film and Television Theory, Routledge, London and New York.
Pramaggiore, Maria and Tom Wallis (2008), Film A Critical Introduction, Second Edition, Laurence King Publishing Ltd, London.
Rothman, William (1975), Against the System of the Suture, Film Quarterly, 29(1): 45-50.
Salt, Barry (1977),Film Style and Technology in the Forties, Film Quarterly, 31(1): 46-57.
Spadoni, Robert (1999), The Figure Seen from the Rear, Vitagraph, and the Development of Shot/Reverse Shot, Film History, 11(3): 319-341.
Thompson, Kristin (1985), The Formulation of the Classical Style 1902-28, in The Classical Hollywood Cinema Film Style and Mode of Production to 1960, Routledge, London.
Williamson, Catherine (1996), You’ill See it Just as I Saw it: Voyeurism, Fetishism, and The Female Spectator in Lady in the Lake, Journal of Film and Video, 48(3), Film and Television History, pp.17-29. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,052 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 9,302 |