تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,118,376 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,224,404 |
انطباق و اعتباریابی ابزار اندازه گیری مهارت حل مسئله بینفردی در کودکان 4 تا 6 سال | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 9، دوره 7، شماره 2، تیر 1395، صفحه 141-152 اصل مقاله (575.76 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2016.62597 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر انطباق و اعتباریابی مقیاسی جهت سنجش معتبر و پایای مهارت حل مسئله در کودکان 4 تا 6 ساله است. این پژوهش توصیفی- تحلیلی است و جامعه آماری آن را تمامی کودکان 4 تا 6 ساله در مهدهای کودک منطقه 6 تهران تشکیل دادهاند. گروه نمونه در مجموع شامل 271 کودک 4 تا 6 ساله بود. روش نمونهگیری، نمونهگیری خوشهای تک مرحلهای بود. پایایی آزمون از روش بازآزمایی و اعتبار آزمون از طریق اعتبار افتراقی، اعتبار ملاکی و اعتبار سازه بررسی شد.بر اساس نتایج حاصل میتوان نتیجه گرفت که ابزار موردنظر از ویژگیهای روانسنجی مناسبی برخوردار است. در بحث پایایی آزمون ضرایب همبستگی نمرات آزمون در دو مرحله بین 71/0 تا 96/0 بدست آمد. شواهد اعتبار افتراقی مبتنی بر تفاوت گروه کودکان بهنجار با کودکان دارای مشکلات رفتاری و مقایسه نیمرخ این دو بر اساس نمرات مربوط به پاسخهای گروه همسالان و مادران بود. اعتبار ملاکی از طریق گزارش معلمان و اعتبار سازه بر اساس روابط بین نمرات حاصل از آزمون بررسی گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد، کودکان دارای مشکلات رفتاری در حل مسائل خود بیشتر راهحلهایی را انتخاب میکنند که با اعمال قدرت فیزیکی یا کلامی همراه است. میانگین نمرات کودکان بهنجار در مولفه پاسخهای راهحل طبقات غیرمرتبط و شکل مبدل در موقعیتهای مرتبط با مادر در مقایسه با کودکان دارای مشکلات رفتاری بالاتر است. این در حالی است که پاسخهای تکراری دو گروه تفاوت معناداری را نشان ندادهاند. در این بخش از یافتهها این موضوع اهمیت دارد که در مشکلات کودک با مادر، کودکان عادی راهحلهای بیشتری نسبت به کودکان دارای مشکلات رفتاری ارائه دادهاند و از طبقات متنوعتری در ارائه راهحل استفاده کردهاند.به طور کلی، مقایسه نیمرخ دو گروه کودکان بهنجار با کودکان دارای مشکلات رفتاری نشان داد نیمرخ میانگینهای دو گروه در سطح کمتر از 05/0 تفاوت معناداری از هم دارند. دختران گروه نمونه در پاسخهای مربوط به مولفههای بدون اعمال قدرت و مرتبط، میانگین بالاتر و در پاسخهای مربوط به دیگر مولفههای با اعمال قدرت و غیرمرتبط میانگین کمتری را نسبت به پسران کسب کردهاند. این بدین معنی است که دختران نسبت به پسران در مجموع راهحلهای با اعمال قدرت کمتری ارائه میدهند. | ||
کلیدواژهها | ||
حل مسئله بینفردی؛ اعتبار؛ پایایی؛ اعتباریابی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 607 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 425 |