تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,521,957 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,781,535 |
ماهیت فهم در دیدگاه اشلایرماخر و ابعاد روانشناختی و تربیتی آن | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 9، دوره 7، شماره 1، اردیبهشت 1395، صفحه 137-154 اصل مقاله (319.48 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2016.62595 | ||
چکیده | ||
هدف از تحقیق حاضر بررسی و نقد دیدگاه اشلایرماخر در مورد ماهیت فهم و ابعاد روانشناختی و تربیتی آن میباشد. در این پژوهش از روش تحلیلی استفاده شده است. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که اشلایرماخر بیان دانش را بیش از هر چیزی وابسته به زبان میداند و از نظر او فهم عبارت از تجربه دوباره اعمال ذهنی مؤلف متن است و تفسیر به معنای بازسازی تفکر شخصی از نظر تأویل میباشد. هرمنوتیک اشلایرماخر ناظر بر دو شیوه متفاوت تفسیر است. او این دو شیوه را روش دستوری یا نحوی و روش روانشناختی یا فنی تفسیر نام نهاده و بر این باور است که به همان صورت که هر کلامی رابطهای دوسویه دارد، هم با کل زبان و هم با مجموع تفکرات گوینده، به همانسان نیز در فهم کلام دو بعد موجود است. اشلایرماخر در تفسیر روانشناختی، بر بازسازی متن از طریق بازسازی افکار مؤلف تاکید دارد. با تاکید وی بر فهم در جریان تعلیم و تربیت به متربیان امکان درون فهمی و به مربیان امکان درک نقطهنظر مخاطب داده میشود. بدینسان مربی و متربی به زبان مشترکی میرسند. وی بازسازی کامل زمینه تاریخی را امکانپذیر میداند درحالیکه از نظر منتقدان ما هرگز نمیتوانیم وقایع گذشته را کاملاً بازسازی کنیم و تفسیر میانجی بین واقعه گذشته و بازسازی آن است. در مجموع برای استفاده و استنباط از منابع علمی و درون فهمی و درک متقابل مربی و متربی در نظام تعلیم و تربیت نیازمند تفسیر و فهم درست هستیم. بر این اساس میتوان با به کارگیری اصول حاکم بر هرمنوتیک به ویژه با تکیه بر بعد روانشناختی آن بر مشکلات تعلیم و تربیت فائق آمد. | ||
کلیدواژهها | ||
هرمنوتیک؛ اشلایرماخر؛ روش هرمنوتیکی؛ تعلیم و تربیت؛ نقد هرمنوتیک | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 539 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 356 |