تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,515,411 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,776,551 |
تاثیر آموزش راهبردی خواندن زبان دوم در کارکرد خواندن زبان آموزان ایرانی و نگرش آنان نسبت به خواندن زبان دوم | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
مقاله 7، دوره 5، شماره 1، فروردین 1394، صفحه 133-151 اصل مقاله (229.87 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2015.62515 | ||
نویسندگان | ||
امیر مرزبان* 1؛ مروارید موحدی2 | ||
1مدیر گروه دانشگاه آزاد اسلامی قایمشهر | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر | ||
چکیده | ||
این مطالعه به بررسی تاثیر آموزش راهبردهای خواندن خواندن زبان دوم بر روی خواندن درک مطلب و نگرش نسبت به خواندن در زبان دوم میپردازد. به این منظور، 48 نفر از دانشجویان سطح متوسط دانشگاه مازندران در دو گروه کنترل و تجربی حضور یافتند. یک آزمون خواندن و پرسشنامه نگرش نسبت به خواندن به عنوان پیش آزمون توزیع شد. پس از آموزش استراتژی خواندن به گروه تجربی پس آزمون گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تجزیه و تحلیل تک متغیره کوواریانس استفاده شد. تحلیل داده ها نشان داد گروه تجربی در نگرش نسبت به خواندن بهتر از گروه کنترل عمل کرد. یافته ها نشان داد آموزش استراتژی خواندن در زبان دوم، بر درک مطلب خواندن و نگرش نسبت به خواندن تاثیر گذار است. توصیه می شود معلمان اهمیت استراتژی خواندن را درک کرده، و سهم نگرش مثبت بر روی نتایج خواندن زبان دوم را در نظر بگیرند. کلمات کلیدی: خواندن درک مطلب، استراتژی های خواندن، نگرش، زبان دوم | ||
کلیدواژهها | ||
کلمات کلیدی: خواندن درک مطلب؛ استراتژی های خواندن؛ نگرش؛ زبان دوم؛ خواندن در زبان دوم | ||
مراجع | ||
منابع Alexander, J.E. & Filler, R.C. (1976). Attitudes and reading. Newark, DE: International Reading Association. Anderson, N. J. (1991). Individual differences in strategy use in second language reading and testing. Modern Language Journal, 75, 460-472. Baker, L. & Wigfield, A. (1999). Dimensions of children’s motivation for reading and their relations to reading activity and reading achievement. Reading Research Quarterly, 34, 452–477. doi: 10.1598/RRQ.34.4.4 Brown, H. D. (2001). Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy (2nd ed.). Addison Wesley Longman, Inc. Caldwell, J.S. (2008). Comprehension assessment. NY: The Guilford Press. Chamot, A. U. (2005). Language learning strategy instruction: Current issues and research. Annual Review of Applied Linguistics, 25, 112–130. Chapman, J.W., Tunmer, W.E., & Prochnow, J.E. (2000). Early reading-related skills and performance, reading self-concept, and the development of academic selfconcept: A longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 92(4), 703708. Chiu, M.M., & McBride-Chang, C. (2006). Gender, context, and reading: A comparison of students in 43 countries. Scientific Studies of Reading, 10(4), 331-362. Coles, M. & Hall, C. (2002). Gendered reading: learning from children’s reading choices. Journal of Research in Reading, 25(1), 96-108. Elley, W.B. (1994). How in the world do students read? Hamburg, Germany: International Reading Association. Fuchs, D., & Fuchs, L. S. (2005). Responsiveness-to-intervention: A blueprint for practitioners, policymakers, and parents. Teaching Exceptional Children, 38,57–61 Goodman, K. (1967). Reading: A psycholinguistic guessing game. Journal of the Reading Specialist, 6, 126-135. Goodman, K. S. (1992). I didn't found whole language. The Reading Teacher, 46, 188-199 Grabe, W. (2002). Reading in a second language. In R. B. Kaplan (Ed.), The Oxford handbook of applied linguistics (pp. 49-59). New York: Oxford University Press. Hitchcock, J., Dimino, J., Kurki, A., Wilkins, Ch., & Gersten, R. (2011). The effect of collaborative strategic reading on the reading comprehension [electronic version].Institute of Education sciences: National Center for Education Evaluation and Regional Assistance. i-161. influence of reading achievement and reading attitude. Educational Research and Evaluation, 11(1), 29-44. Kelly, G. (2007). Deeper Reading . Portland Maine: United State of America; Stenhouse. Khalifa, H., & Weir, C.J. (2009). Examining Reading: Research and practice in assessing second language reading, Studies in Language Testing 29, Cambridge: UCLES/Cambridge University Press. Kintsch, W., & Kintsch, E. (2005). Comprehension. In S. G., Paris & S. A. Stahl (Eds.). Children's reading comprehension and assessment (p. 71). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. King, A., & Rosenshine, B. (1993). Effects of guided cooperative-questioning on children’s knowledge construction. Journal of Experimental Education, 6, 127–148. Maio, G., & Haddock, G. (2009). The psychology of attitudes and attitude change. London: Sage. Mathewson, G.C. (1994). Model of attitude influence upon reading and learning to read. In R.B. Ruddell, M.R. Ruddell, & H. Singer (Eds.), Theoretical models and process of reading (4th ed., pp. 1131-1161). Newark, DE: International Reading Association. McKenna, M. C., Kear, D. J., & Elisworth, R. A. (1995). Children’s attitudes toward reading: A national survey. Reading Research Quarterly, 30, 934-955 McNamara, D. S. (2009). The Importance of Teaching Reading Strategies: Perspectives on Language and Literacy. The International Dyslexia Association. McNamara, D. S. (Ed.). (2007). Reading comprehension strategies: Theory, interventions, and technologies. Mahwah, NJ: Erlbaum Miccinati, J. L. (1982). The influence of six-imagery training program on children’s reading comprehension. Journal of Reading Behavior, XIV (2), 197-203. Moreillon, J. (2007). Collaborative strategies for teaching reading comprehension. American Library Association, Chicago. Mullis, I.V.S., Martin, M.O., Kennedy, A.M., & Foy, P. (2007). PIRLS 2006 international report: IEA’s progress in international reading literacy study in primary schools in 40 countries. Chestnut Hill, MA: Boston College. Nation, K. (2008). Children's reading comprehension difficulties (Eds.). In M. J. Snowling & C. Hulme, The science of reading: A handbook (pp. 56-61). Blackwell Publishing Ltd, Oxford, UK. O'Shea, L. J., Sindelar, P. T., & O'Shea, D. J. (1985). The effect of repeated readings and attentional cues on reading fluency and comprehension. Journal of Reading Behavior, XVII (2), 129-142. Oxford, R.L. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. Englewood Cliffs, NJ: Newbury House. Palincsar, A. S., & Brown, A. L. (1984). Reciprocal teaching of comprehension-fostering and comprehension-monitoring activities. Cognition and Instruction, 1(2), 117-175. RAND Reading Study Group. (2002). Reading for understanding: Toward a research and development program in reading comprehension. Santa Monica, CA: Office of Education Research and Improvement. Reis, S. M., McCoach, D. B., Coyne, M., Schreiber, F. J., Eckert, R. D., & Gubbins, E. J. (2007). Using planned enrichment strategies with direct instruction to improve reading fluency, comprehension, and attitude toward reading. The Elementary School Journal, 108(1), 3-24. Richards, J. C., & Renandya, W. A. (Eds.). (2002). Methodology in language teaching: An anthology of current practice. Cambridge University Press. Sainbury, M., & Schagen, I., (2004). Attitudes to reading at ages nine and eleven. Journal of Research in Reading, 27(4), 373-386. Wigfield, A., & Guthrie, J. T. (1997). Relations of children’s motivation for reading to the amount and breadth of their reading. Journal of Educational Psychology, 89, 420–432. doi: 10.1037/0022-0663.89.3.420 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 634 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 447 |