
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,548 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,912,238 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,961,827 |
علم بالقوه نزد ابن سینا | ||
فلسفه و کلام اسلامی | ||
مقاله 4، دوره 50، شماره 1، فروردین 1396، صفحه 31-45 اصل مقاله (181.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitp.2017.62332 | ||
نویسندگان | ||
رضا اکبری* 1؛ فاطمه شاهین فر2؛ محمد سعیدی مهر3 | ||
1استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه امام صادق (ع) | ||
2دانشجوی دکتری رشته فلسفه اسلامی، دانشگاه تربیت مدرس. | ||
3استاد گروه فلسفه و حکمت، دانشگاه تربیت مدرس. | ||
چکیده | ||
ارسطو با ابداع تمایز بالقوه و بالفعل به حل تناقضهای فلسفههای پیش از خود پرداخت. ابنسینا برای حل مسائلی در معرفتشناسی، از این تمایز استفاده میکند و از اصطلاح علم بالقوه بهره میبرد که مصادیق آن در فلسفۀ او قابل استخراج است: علم به نتیجۀ مستتر در مقدمات، علم به برخی قوانین منطق، علم به مقومات ماهیت، علم به بدیهیات، علم به تعقل و خودآگاهی. مصادیق علم بالقوه در دو نکته مشترک هستند. نخست اینکه آنها را درون خود داریم و برای بالفعل کردن آنها التفات ذهنی یا التفات ذهنی همراه با تأمل کفایت میکند؛ و دوم اینکه همۀ آنها لوازمِ نهفته در یک علم کلی هستند. علم بالقوه حقیقتی تشکیکی است زیرا علم به تعقل و خودآگاهی برای آنکه بالفعل شود فقط به التفات نیاز دارد و به همین سبب از بقیۀ موارد علم بالقوه، بالفعلتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
ابن سینا؛ التفات ذهنی؛ علم بالفعل؛ علم بالقوه | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
[1]. ابنسینا، حسین بن عبدالله (1382). اشارات و تنبیهات. ترجمه و شرح: حسن ملکشاهی. تهران، سروش. [2] ---------- (1364). النّجاه من الغرق فی بحر الضلالات، تحقیق: محمدتقی دانش پژوه. تهران، دانشگاه تهران. [3] ---------- (1363). الإلهیات الشفاء، تحقیق: الاب قنواتی و سعید زاید. بیجا، انتشارات ناصرخسرو. [4] ---------- (1404ق).التعلیقات، تحقیق: عبدالرحمن بدوی. قم، مکتبه الاعلام الاسلامی. [5]----------- (1964). الشفاء، المنطق: القیاس. تحقیق: سعید زاید. القاهره، الهئیة العامة لشئون المطابع الأمیریه. [6] ---------- (1956). الشفاء، المنطق: البرهان. تحقیق: أبو العلا عفیفی. القاهره، الهئیة العامة لشئون المطابع الأمیریه. [7] ---------- (1952). الشفاء، المنطق: المدخل. تحقیق: الأب قنواتی. القاهره، الهئیة العامة لشئون المطابع الأمیریه. [8] ارسطو (1390). منطق (ارگانون)، مترجم: میرشمس الدین ادیب سلطانی. تهران، نگاه. [9] افلاطون (1367). تئتتوس: دوره آثار افلاطون، ترجمه: محمدحسن لطفی. تهران، شرکت سهامی انتشارات خوارزمی، ج 3. [10] بلک، دبورال (1386). «ابژه کسب یقین»، مترجم: مرضیه سلیمانی، اطلاعات حکمت و معرفت، تهران، شماره 17، مرداد، صص 23ـ26. [11] مصباح، محمد تقی(1386). شرح برهان شفاء، تحقیق و نگارش: محسن غرویان. قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره). [12] نوعی، ابراهیم (1386). «دوری بودن شکل نخست قیاس در کلام ابوسعید ابوالخیر و پاسخهای ابنسینا و دیگران به آن»، پژوهشهای فلسفی کلامی، قم، دوره 9، شماره34، زمستان، صص 153ـ188. [13]. Chomsky, N. (1965). Aspects of the Theory of Syntax.Cambridge, MA, MIT Press. [14]. Dennett, D. C. (1978) Brainstorms. Cambridge, MA, MIT Press. [15]. Dienes Z., Perner J. (1999). ‘A theory of implicit and explicit knowledge‘, Behavioral and Brain Sciences,Cambridge University Press,22 (5):735-808. [16]. Fodor, J. (1975).The Language of Thought.Harvard University Press. [17]. Kirsh, D. (2009) ‘Knowledge, Implicit vs Explicit’. In T. Bayne, A. Cleeremans & P. Wilken (eds.), The Oxford Companion to Consciousness, Oxford University Press, 397-402. [18] Polanyi, M. (1967). The Tacit Dimension.London, Routledge and Kegan Paul.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 967 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 456 |