تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,497,845 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,759,419 |
سعادتآباد کجاست؟ نشانهشناسی گفتمانی فیلم «سعادتآباد» ساخته مازیار میری | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
مقاله 3، دوره 8، شماره 2، اسفند 1395، صفحه 53-79 اصل مقاله (1020.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsal.2017.62254 | ||
نویسندگان | ||
سیدعلی اصغر سلطانی* 1؛ فاطمه ظهرابی2 | ||
1استادیار | ||
2کارشناس ارشد زبانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
دهة هشتاد برای سینمای ایران دهة چشمگیری بود، زیرا در آن فیلمهایی اکران شد که گفتمانهای موجود در جامعه را روایت میکردند. «سعادتآباد»[1] از فیلمهای سینمای ایران در اواخر دهة هشتاد است که برای آن نقدهای ژورنالیستی نوشته شده است، اما مطالعات نشانهشناختی و زبانشناختی موردی بر روی این فیلم انجام نشده است. این مقاله در پی پاسخ به این پرسشهاست که چه نظامهای معناییای در این فیلم بازنمایی شدهاند و نسبت این نظامها با گفتمانهای حاکم بر ایرانِ دهة هشتاد چیست. هدف آن است که از طریق پاسخ به این پرسشها بتوان هرچهبهتر به لحاظ نشانهشناختی و زبانشناختی گفتمانهای موجود در فیلم را که برآیندی از جامعه است، نمایان ساخت. در این مقاله از نظریة گفتمان لاکلا و موف و روش سهمرحلهای نشانهشناسی گفتمانی (سلطانی، 1393) استفاده شد تا گفتمانهای کلان اجتماعی و خردهگفتمانهای موجود در فیلم مشخص شود. با استفاده از این روش روشن شد که از میان گفتمانهای کلان سنت و مدرنیته که در جامعة کنونی ایران مشهود است این فیلم گفتمان مدرن را پوشش داده است. گفتمان پررنگ دیگر فیلم، روابط انسانی و میزان دوستی میان دو گروه موجود در فیلم یعنی دو گروه شخصیتی مرد و زن است. گفتمان بعدی نوع روابط مرد و زن و زن و شوهر است و حتی در بخشی از فیلم گفتمان والدین و فرزند را هم در برمیگیرد که هریک به تفصیل در متن آمده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریة گفتمان؛ سعادتآباد؛ مازیار میری؛ لاکلا و موف؛ نشانهشناسی گفتمانی | ||
مراجع | ||
ادیبی، حسین (1358). طبقه متوسط جدید در ایران. تهران: انتشارات جامعه. اسفندیاری، عبدالله (1393). «مروری بر سی سال تجربه سینمای دینی». مجلة تصویرنامه. سال سوم. شمارة 7. صفحه 32 تا 51 ابوالحسن تنهایی، حسین و شکربیگی، عالیه (1387). جهانیشدن، تجددگرایی و خانواده در ایران (گذار یا فروپاشی). فصلنامة جامعهشناسی. شمارة 10، صص 56-33. آقابابایی، احسان و کیفرخی، صمیم (1388). «بازنمایی چالشهای روشنفکر طبقه متوسط شهری در سینمای پایان دهة 1360 ایران با تمرکز بر نشانهشناسی فیلم هامون». مجلة هنرهای نمایشی و موسیقی. شمارة 39، صص. 12-5. اعظم آزاده، منصوره و دهقانفرد، راضیه (1385). «خشونت علیه زنان در تهران: رابطة بین جامعهپذیری جنسیتی، منابع در دسترس زنان و رابطه خانوادگی». مجلة زن در توسعه و سیاست. شمارة 14، صص. 179-159. آینهدار، ایمان (1389). نشست عوامل فیلم سعادتآباد. دریافتشده از وبگاه زیر در تاریخ 1/11/93 http://cloobcom.blogfa.com بهپژوه، احمد (1389). «آسیبشناسی خانواده». مجلة علوم تربیتی پیوند. شمارة 375. صفحه 20 تا 24 حسینیزاده، محمدعلی (1384). اسلام سیاسی در ایران. قم: انتشارات دانشگاه مفید. ساروخانی، باقر (1376). طلاق: پژوهشی در شناخت واقعیت و عوامل آن. تهران. انتشارات دانشگاه تهران. سریع القلم، محمود (1391). اقتدارگرایی در عهد قاجار. تهران: فروزان روز. سلطانی، سیدعلیاصغر (1384). قدرت، گفتمان، زبان: سازوکارهای جریان قدرت در جمهوری اسلامی ایران. تهران: نشر نی. سلطانی، سیدعلیاصغر (1386). «تحلیل گفتمانی فیلمهای سیاسیـاجتماعی: نگاهی به «پارتی» سامان مقدم». در مجله مطالعات فرهنگی و ارتباطات. شمارة 9، صص. 16-1. سلطانی، سیدعلیاصغر و بنائی، بنتالهدی (1392). «سینمای ایران و بازنمایی عناصر دینی تحلیل گفتمان فیلم اخراجیهای 2». در مجله معرفت فرهنگی اجتماعی. سال چهارم. شمارة 14. 5 تا 30 سلطانی، سیدعلیاصغر (1393). «نشانهشناسی گفتمانی یک جدایی». مطالعات جامعهشناختی. دورة 21، شمارة 2، صص. 72-43. ضیمران، محمد (1379). گذر از جهان اسطوره به فلسفه. تهران: انتشارات هرمس. فاضلی، غلامعباس (1390). سایت پرده سینما. دریافتشده از وبگاه زیر در تاریخ 25/10/ 93 http://www.forum.98ia.com/t331670.html فرامپتون، دانیل (1383). فیلموسوفی: مطالعه بهمثابه اندیشگی. ترجمه شهروز یوسفیان. مشهد: انتشارات جهاد دانشگاهی. فهیم، منصور و نادریجم، آزاده (1391). «تحلیل گفتمانی فیلمنامه فیلم کافه ستاره». مجله زن در فرهنگ و هنر. دورة 4، شمارة 4، صص. 38-19. کنینگزبرگ، آیرا (1379). فرهنگ کامل فیلم. ترجمة رحیم قاسمیان. تهران، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی. منتظری، رضا (1390). نقد و بررسی فیلم سعادتآباد. دریافتشده از وبگاه زیر در تاریخ 24/10/93 http://www.cinscreen.com/?id=1466 هزارجریبی، جعفر و صفری شالی، رضا (1389). بررسی نظری در شناخت طبقة متوسط (با تأکید بر طبقة متوسط جدید). مجلة علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی. شماره 50. 63 تا 90 یورگنسن، لوئیز و فیلیپس، لیلیان (1394). نظریه و روش در تحلیل گفتمان. ترجمة هادی جلیلی. تهران: نشر نی.
Badley, L., Palmer, B., Schneider, S. J. (2006). Tradition in World Cinema. Edinburg: Edinburg University Press.
De Vaulx, J. (2012). An analysis of the New Iranian Cinema through Four of Its Key Directors. In Young and Innocent Website downloaded in 13-4-2016 from http://www.youngandinnocent.eu/articles/2012/english/analysis-new-iranian-cinema-through-four-its-key-directors.
Esteban, J., Johnston, L., Kerameos, A. (2002). Iranian Cinema 16+ Guide. bfi National Library, download at 25-2-2016 from http://www.bfi.org.uk/16+
Fairclough, N. (1989). Language and Power. London: Longman.
Fairclough, N. (1995). Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Language. Harlow, UK: Longman.
Habibi, N. (2013). The economic Legacy of Mahmoud Ahmadinejad. In Middle East Brief. Brandeis University, downloaded on 1-1-2016 from www.brandeis.edu
Halliday, M. A. K, & Matthiessen, C. (2004). An Introduction to Functional Grammar. 3rd Ed. London. Arnold.
Laclau, E. & Mouffe, S. (1985). Hegemony and Socialist Strategy: Towards Radical Democracy. Verso.
Mann, M. (1989). Macmillian Student Encyclopedia of Sociology. London: Macmillan.
Mir-Hoseini, Z. (). Negotiating the Forbidden: On Women and Love in Iranian Cinema. In Comparative Studies of South Asia, Africa and the Middle East, Vol. 27, No. 3.
Rosenbaum, J. & Saeed-Vafa, M. (2003). Abbas Kiarostami. Urbana and Chicago: University of Illinois Press, | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,935 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,570 |