1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
2استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی اثربخشی انیمیشن فوتبالیستها در جذب کودکان به ورزش فوتبال بود. انیمیشن بهعنوان یکی از ابزارهای آموزش چندرسانهای میتواند رویدادهای در حال تغییر در طول زمان مانند حرکت، فرایند و رویهها را نشان دهد و این امر به جذب کودکان کمک میکند. جامعۀ آماری این تحقیق کلیۀ دانشآموزان پسر مدارس ابتدایی پایۀ چهارم تا ششم شهر آمل بودند (۱۵۰۰۰N=) که به شکل تصادفی-خوشهای 500 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ محققساختهای استفاده شد که روایی صوری آن را استادان تأیید کردند. همچنین روایی سازه و پایایی آن (91/0) نیز مناسب ارزیابی شد. بهمنظور انجام این تحقیق از آمار توصیفی و آزمونهای تحلیل عاملی تأییدی، آزمون کولموگروف اسمیرنوف، آزمون باینومینال و آزمون فریدمن استفاده شد. در انجام آزمونهای مذکور از نرمافزارهای آماری SPSS(22) و AMOS(18) استفاده شد. یافتهها نشان داد که انیمیشن فوتبالیستها در توجه کودکان به ورزش فوتبال، در علاقۀ کودکان به ورزش فوتبال، در تمایل کودکان به ورزش فوتبال و در نهایت در انجام ورزش فوتبال توسط کودکان مؤثر بود، بنابراین میتوان گفت که انیمیشن فوتبالیستها در تغییر رفتار ورزشی کودکان اثربخشی لازم را داشته است و یافتههای این تحقیق منطبق بر مدل آیدا بود.
انتظاری، نسیم؛ طالعپسند، سیاوش؛ رضایی، علیمحمد (۱۳۹۲). «تأثیر تصاویر ایستا و انیمیشن بر بهبود یادگیری نقش تعدیلکنندۀ نشانههای دیداری و جنسیت»، علوم تربیتی، مطالعات آموزش و یادگیری، دورۀ پنجم، ش ۱، ص 46 – 23.
حسنیفر، عبدالرحمن؛ ابوالحسنی، الهه (۱۳۹۰). «بررسی نقش تلویزیون در حوزۀ نقد و شیوۀ مناظره»، مطالعات میانرشتهای در رسانه و فرهنگ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال اول، ش دوم، ص 47 – 21.
ربیعی، علی؛ محمدیان، محمود؛ برادران جمیلی، بیتا (1390). « ارزیابی اثربخش تبلیغات بانک پارسیان و شناسایی مهمترین عامل در افزایش اثربخشی آن در سطح شهر تهران»، مجلۀ تحقیقات بازاریابی نوین، سال اول، ش دوم، ص 40-17.
زیاری، کیکاووس (1392). «فوتبالیستها؛ محبوب چند نسل/ کاپیتان سوباسای 11 ساله خیلی زود بهصورت الگوی بسیاری از نوجوانان درآمد»، روزنامۀ جام جم. پنجشنبه 27 تیر .
زندی، کیارش (1386). «انیمیشنچیست؟»، هنر و معماری، رهپویۀ هنر، ش 3، ص 13 -10.
فولادیراد، فرزاد (1391). «بررسی رابطۀ خشونت تلویزیونی با خشونت واقعی در میان کودکان»، مطالعات رسانهای، سال هفتم، ش 18، ص 125-113.
کشکر، سارا؛ قاسمی، حمید؛ نظری، علیرضا (1393). «مطالعۀ میزان وفاداری هواداران فوتبال و نقش تلویزیون در تقویت آن»، پژوهشنامۀ مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، سال دهم، ش نوزدهم، ص 124-111.
معتکف، شیدخت (1382). «ارتباط غیرکلامی در انیمیشن»، کتابداری، آرشیو و نسخهپژوهی، کتاب ماه هنر، ش 59 و 60، ص 63 – 62.
واعظنیا، پانتهآ (1382). «نقش اسطوره در انیمیشن»، کتابداری، آرشیو و نسخهپژوهی، کتاب ماه هنر، ش 59 و 60، ص 66 -64.
وبسایت افق راه (1390). فوتبالیستها. دوشنبه، 8 اسفندماه.
Aryal, B.R. (2005). "AIDA Model Application for TV Commercials in Nepal". The Journal of Nepalese Business Studies. Vol. II No. 1. Pp.65-71
Habib, KH. Soliman, T. (2015). " Cartoons’ Effect in Changing Children Mental Response and Behavior". Journal of Social Sciences, Vol. 3, pp. 248-264
Hameed, A. Et all .(2014). " Impact of TV Advertisement on Children Buying Behavior". International Journal of Humanities and Social Science. Vol. 4 No. 2. Pp. 246-261
Hassan, M. Daniyal, M. (2013). "Cartoon Network and its Impact on Behavior of School Going Children: A Case Study of Bahawalpur, Pakistan". International Journal of Management, Economics and Social Sciences. Vol.2(1). Pp.6-11
Keating, S.(2011)." A Study on the impact of Electronic Media, particularly Television and Computer Console, upon Traditional Childhood Play and Certain Aspects of Psychosocial Development amongst Children". International Journal for Cross-Disciplinary Subjects in Education. Vol:2, 1, pp.294-303
Oyero, O.Oyesomi, K. (2014). " Perceived Influence of Television Cartoons on Nigerian Children’s Social Behavior ". Estudos em Comunicação. Vol. 17. Pp.93-116