- ابراهیمی لویه، عادل؛ صحبتیها، علی؛ رضاییزاده، همایون (1393)، «بیگانگی اجتماعی جوانان و عوامل مؤثر بر آن (مورد مطالعه: جوانان 20 تا 30 سالۀ شهرستان خدابنده)». بررسی مسائل اجتماعی ایران، شمارة 1: 1-17.
- بنیفاطمه، حسین و رسولی، زهره (1390)، «بررسی میزان بیگانگی اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه تبریز و عوامل مرتبط با آن»، جامعهشناسی کاربردی، شمارة 1: 1-26.
- بیرامی، منصور و دیگران (1393)، «فرهنگ سازمانی دانشگاه و ازخودبیگانگی تحصیلی دانشجویان»، راهبرد فرهنگ، شمارة 28: 177-194.
- جانعلیزاده چوببستی، حیدر و جعفری، نسترن (1393)، عوامل اجتماعی و بیگانگی تحصیلی: تحلیلی جامعهشناختی، پایاننامة کارشناسی ارشد دانشگاه مازندران.
- خجیر، یوسف (1387)، «بازار کار و انگیزۀ پیشرفت تحصیلی (بررسی نگرش به بازار کار دانشجویان بر انگیزۀ پیشرفت تحصیلی آنان)». رهپویۀ هنر، شمارة 5: 59-65.
- دانش، پروانه و علیپور، پروین (1392)، «مطالعۀ عوامل مرتبط با احساس آنومی فردی در میان دانشجویان (مطالعۀ موردی دانشجویان دانشگاه تهران)»، فصلنامۀ مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، شمارة 2: 202-224.
- ذکایی، محمدحسین و اسماعیلی، محمدجواد (1390)، «جوانان و بیگانگی تحصیلی و دانشگاهی»، فصلنامۀ تحقیقات فرهنگی، شمارة 4: 55-90.
- رفیعپور، فرامرز (1383)، موانع رشد علمی ایران و راهحلهای آن، تهران: شرکت سهامی انتشار.
- زمانی، عشرت و سید امین عظیمی (1383)، پژوهشی در زمینۀ مشارکت دانشجویان در تولید علم، همایش آموزش عالی و توسعه پایدار، تهران: مؤسسۀ پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.
- سلیمانی، مهدی و نایبی، هوشنگ (1391)، «تبیین رابطۀ بین از خودبیگانگی و بزهکاری نوجوانان (مطالعۀ موردی، نوجوانان 12 تا 18 سال دبیرستانهای تهران)»، فصلنامۀ مطالعات امنیت اجتماعی، شمارة 32: 89-112.
- شفیعآبادی، عبدالله و ولینوری، ابوالفضل (1373)، «رابطۀ بین احساس بیگانگی و خودپنداری»، پژوهشهای روانشناختی، شمارة 5: 20-34.
- طایفی، علی (1378)، «فرهنگ علمی ـ پژوهشی ایران (بررسی قابلیتها و تنگناها)»، فصلنامۀ سیاست علمی و پژوهشی رهیافت، شمارة 21: 47-53.
- ظهیری ناو، بیژن و رجبی، سوران (1388)، «بررسی ارتباط گروهی از متغیرها با کاهش انگیزش تحصیلی دانـشجویان رشتۀ زبان و ادبیات فارسی»، دوماهنامۀ دانشگاه شاهد، شمارة 36: 69-80.
- فاضلی، نعمتالله (1387)، فرهنگ و دانشگاه: منظرهای انسانشناسی و مطالعات فرهنگی، تهران: ثالث.
- قاضیطباطبایی، محمود و ابوعلی ودادهیر (1380)، «سوگیری هنجاری و اخلاقی در پژوهشهای دانشگاهی: مطالعۀ تطبیقی امور مربوط به دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای ایران». مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، شمارة 4: 187-226.
- قانعیراد، محمدامین (1385)، تعاملات و ارتباطات در جامعۀ علمی؛ بررسی موردی در رشتۀ علوم اجتماعی، تهران: انتشارات پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
- کلدی، علیرضا و صفیپور، جلال (1381)، «تحلیل جامعهشناختی از خودبیگانگی در میان دانشجویان»، شناخت، شمارة 35: 149-180.
- گدازگر، حسین و علیزادهاقدم، محمدباقر (1387)، «بررسی سوگیریهای هنجاری نسبت به علم در بین اعضای هیئت علمی و نقش آن در تولید علم»، مجلۀ پژوهشی دانشگاه اصفهان (علوم انسانی)، شمارة 1: 1-22.
- محسنیتبریزی، علیرضا (1381)، «آسیبشناسی بیگانگی اجتماعی-فرهنگی؛ بررسی انزوای ارزشی در دانشگاههای دولتی ایران»، فصلنامۀ پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شمارة 26: 119-182.
- محسنیتبریزی، علیرضا؛ قاضیطباطبایی، محمود و مرجائی، سیدهادی (1389)، «تأثیر مسائل و چالشهای محیط علمی بر جامعهپذیری دانشگاهی»، پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شمارة 55: 45-67.
- مرجایی، سید هادی (1382)، «سنجش و بررسی آنومی در بین جوانان»، مطالعات جوانان، شمارة 5: 23-60.
- موسوی، کمالالدین و حیدرپور مرند، سکینه (1390)، «تحلیل جامعهشناختی بیگانگی تحصیلی دانشجویان مطالعۀ موردی: دانشگاه شاهد در سال تحصیلی 88 ـ 1387»، فصلنامۀ علوم اجتماعی، شمارة 56: 35-71.
- مهرام، بهروز، ساکتی، پرویز و لطفآبادی، حسین (1385)، «بررسی تحولات نگرشی و هویتی در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد»، نشریۀ مطالعات فرهنگی و روانشناسی، شمارة 21: 80- 65.
- نویدیان علی؛ سالار علیرضا و گنجعلی، علیرضا (1380)، «بررسی رابطۀ احساس بیگانگی و خودپنداره در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال تحصیلی 79-78»، طب و تزکیه، شمارة 43: 10-19.
- همتی، رضا، کیانپور، مسعود و اصلانی، شهناز (1393)، «گونهشناسی هویت دانشگاهی و ارتباط آن با منابع دروندانشگاهی هویتیابی»، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، شمارة 13: 559-586.
- همتی، رضا (1392)، «تودهای شدن آموزش عالی و زندگی دانشگاهی در ایران: تأملی در تجربیات زیستۀ دانشگاهیان». فصلنامۀ مدیریت در دانشگاه اسلامی، شمارة 1: 127-156.
- Arvidsson, T. S., Cookston, J. T., & Miller, P. H. (2013), Asian and non-Asian U. S. college students' interest, employment opportunities, and motivation, online.sfsu.edu/devpsych/fair/papers/Arvidsson,Cookston,&Miller(2013).docx
- Asamen, J. K., and Berry, G. L. (1987), “Self consept- Alienation and perceived prejudice: implication for counceling Asian-Americans”, Journal of Multiculticultural counceling and development, No 15:149-160.
- Avi Itzhak, E. T. (1987), “Characteristics of Israeli Arab Secondary Schools: Factors Affecting Student Alienation from School”, The High School Journal, No 70 (3):141-144.
- Barnhardt, B., & Ginns, P. (2014), “An alienation-based framework for student experiencein higher education: new interpretations of past observations in student learning theory”. Higher Education, No 68: 789-805.
- Becher, T. (1989), Academic Tribes and Territories: Intellectual Enquiry and the Cultures of Disciplines, Milton Keynes: SRHE & Open University Press.
- Brown, M. B., and Keith, P. B, (1998), Academic Motivation Handout for Parents, National Association of School Psychologists. http://www.abss.k12.nc.us/site/handlers/filedownload.ashx?moduleinstanceid=14081&dataid=2873&FileName=AcademicMotivation.pdf
- Burbach, H. J. (1972), “The Development of a Contextual Measure of Alienation”, The Pacific Sociological Review, No 15 (2): 225-234.
- Case, J. M. (2007), “Alienation and engagement: Exploring students' experiences of studying engineering”, Teaching in Higher Education, No 12 (1): 119-133.
- Clifton, R. A., Mandzuk, D., & Roberts, L. W. (1994), “The Alienation of Undergraduate Education Students: A case study of a Canadian university”, journal of Education for Teaching, No 20 (2): 179-192.
- Dean, D. G. (1961), “Alienation: Its meaning and measurement”. American Sociological Review, No 26: 753-758.
- Garbarino, J. (1973), Alienation and educational institution, National science foundation. Washington D. C. Office of intergovernmental science programs. New York State.
- Hascher, T., & Hagenauer, G. (2011) “Alienation from school”, International Journal of Educational Research, No 49: 220-232.
- Hoy, K. W. (1972), “Dimensions of Student Alienation and Characteristicsof Public High Schools”, Interchange, No 3 (4): 40-52.
- Johnson, G. M. (2005), “Student alienation, academic achievement, and
web use”, Educational Technology and Society, No 8 (2):179 -189.
- Klomegah, R. Y. (2003), “Social Factors Relating to Alienation Experienced by International Students in the United States”, College Student Journal, No 40 (2): 303-315.
- Lane, E. J., and Daugherty, T. K. (1999), “Correlates of Social Alienation among College Students”, College Student Journal, No 33 (1): 1-7.
- Ling, M. O. (2013), “The Relationship between Family Socioeconomic Status and Lifestyle among Youth in Hong Kong”. Discovery – SS Student E-Journal. No (2): 135-168.
- Liu, W. C., & Wang, C. K. J. (2005), “Academic self-concept: A cross-sectional study of grade and gender differences in a Singapore Secondary School”, Asia Pacific Education Review, No 6 (1): 20-27.
- Long, S. (1977), “Dimensions of Student Academic Alienation”, Educational Administration Quarterly, No 13 (16): 16-30.
- Mahmoudi A., Khoshnood A., Babae, A. (2014), “Paulo Freire Critical Pedagogy and its Implications in Curriculum Planning”, Journal of Education and Practice. No 5 (14): 86-92.
- Mann, S. J. (2001), “Alternative Perspectives on the Student Experience: Alienation and engagement”, Studies in Higher Education, No 26 (1): 7-19.
- Mann, S. J. (2005), “Alienation in the learning environment: A failure of community”, Studies in Higher Education, No 30 (1): 43–55.
- Mau, R. Y. (1992), “The Validity and Devolution of a Concept: Student Alienation”, Adolescence, No 27 (107): 731-41.
- McGrew, K. S. (2007), Academic Self-Concept: Definition and Conceptual Background: In Beyond IQ: A Model of Academic Competence and Motivation (Institute for Applied Psychometrics). From http://www.iapsych.com/acmcewok/map.htm
- Moody, S. (2010), Students’ attitudes toward their major discipline: Implicit versus explicit measure of attitude, M.A Dissertation in Psychology. School of Western Carolina University.
- Museus, S. D. (2007), “Using Qualitative Methods to Assess Diverse Institutional Cultures”. New directions for institutional research, No 136: 29-40.
- Pintrich, P. R., & Zusho, A. (2002), The development of academic self-regulation: the role of cognitive and motivational factors, In A. Wigfield & J. S. Eccles (Eds.), Development of achievement motivation (pp. 249–284). San Diego, CA: Academic Press.
- Rovai, P., and Wighting, M. J. (2005), “Feelings of alienation and community among higher education students in a virtual classroom”, Internet and Higher Education, No 8 (2): 97–110.
- Schabracq, M., & Cooper, B. C. (2003), “To be me or not to be me: About alienation”, Counselling Psychology Quarterly, No 16 (2): 53–79
- Schmidt, D. M. K., & Sedlacek, W. E. (1970), Variables related to university student alienation, Research Report No. 13-70. Maryland University, College Park, Counseling Center. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED163880.pdf
- Seeman, M. (1959), “On the Meaning of Alienation”, American Sociological Review, No 2 (6): 783-791.
- Sinclaire, J. K. (2011), “Student satisfaction with online Learning: Lessons from organizational behavior”, Research in Higher Education Journal, No 11: 1-20.
- Srivastava, B. N. (1981), “The effects of self-esteem and academic performance on alienation among students in an Indian educational environment”, The Journal of social psychology, No 115 (1): 9-14.
- White, J. W., & Lowenthal, P. R. (2011), “Academic Discourse and the Formation of an Academic Identity: Minority College Students and the Hidden Curriculum”, Review of Higher Education, No 34 (2): 1-47.
- Williamson, I., & Cullingford, C. (1998), “Adolescent Alienation: its correlates and consequences”, Educational Studies, No 24 (3): 333-343.
|