تعداد نشریات | 155 |
تعداد شمارهها | 5,974 |
تعداد مقالات | 65,429 |
تعداد مشاهده مقاله | 107,958,943 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 84,363,463 |
ناسازی در میدان دانشگاهی و بیگانگی دانشگاهی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه مازندران) | ||
مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 1، فروردین 1396، صفحه 1-20 اصل مقاله (998.72 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jisr.2017.61828 | ||
نویسندگان | ||
علی اصغر فیروزجائیان* 1؛ حیدر جانعلیزاده2؛ بهزاد هاشمیان3 | ||
1استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران | ||
2دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران | ||
3کارشناس ارشد مطالعات جوانان دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
بیگانگی تحصیلی یا دانشگاهی، بهعنوان یکی از اشکال بیگانگی، اصطلاحی برای توضیح جدایی دانشجویان یا دانشآموزان از فرایند یادگیری و تجربة منزویبودن از یک گروه تحصیلی یا دانشگاهی است که شخص باید به آن تعلق داشته باشد یا درگیر آن باشد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطة میان ناسازی در میدان دانشگاهی و بیگانگی دانشگاهی در میان دانشجویان دانشگاه مازندران انجام گرفته است. روش پژوهش، پیمایش و جامعة آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه مازندران در سال تحصیلی 93- 94 است که 390 نفر از آنها براساس نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم، انتخاب شدند و پرسشنامه بین آنها توزیع شد. چارچوب نظری این پژوهش، نظریة ناسازی (هیسترسیس) بوردیو است. پس از جمعآوری اطلاعات، فرضیههای تحقیق در دو سطح توصیفی- استنباطی با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS بررسی شد. مطابق نتایج ضریب همبستگی پیرسون، بین میدان دروندانشگاهی (هنجارهای محدودکننده، جامعهپذیری آموزشی ضعیف) با متغیر وابسته (بیگانگی دانشگاهی) تأثیر مستقیم و مثبت وجود دارد. همچنین براساس نتایج آزمون مدل نظری تحقیق که با روش معادلات ساختاری انجام شد، مؤلفههای میدان دانشگاهی، 40 درصد از تغییرات متغیر وابسته (بیگانگی دانشگاهی) را تبیین میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
بیگانگی؛ بیگانگی دانشگاهی؛ دانشگاه؛ میدان؛ ناسازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Hysteresis in academic field and academic alienation (Case study: Students of Mazandaran University) | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Asghar Firozjaeian1؛ Heydar Janalizadeh2؛ Behzad Hashemiyan3 | ||
1Assistant Professor, Department of Sociology, University of Mazandaran, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Sociology, University of Mazandaran, Iran | ||
3M.A. Student in Youth Study, University of Mazandaran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Educational or academic alienation as one of the forms of alienation means the separation of students from the learning process and the experience of isolation from a school or college group that a person must belong to it or involved in it. The present study tries to analyze the relationship between Hysteresis in academic field and academic alienation among Mazandaran University. The method is survey, and statistical population consists of all students of Mazandaran University in the academic year 2015–2016, in which 390 students were selected by Cochran formula as sample with classified sampling, and the questionnaires were distributed among them. The theoretical framework of this study is Bourdieu's theory of incompatibility (Hysteresis). After collecting the data, the research hypotheses were analyzed in two levels of descriptive and inferential by SPSS and AMOS packages. Based on the results of Pearson's correlation coefficient, there is a positive and direct impact between academic field (restricting norms, weak educational sociability) and the dependent variable (academic alienation). Also, based on the test results of research theoretical model, which was done by structural equation method, the components of academic field explain 40% of the dependent variable changes (academic alienation). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
academic alienation, Alienation, field, Hysteresis, University | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 968 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 711 |