تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,102,961 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,209,323 |
اعتبار فعالیت ها و مواد آموزشی درس کارگاه ترجمه در دوره کارشناسی ارشد رشته مطالعات ترجمه | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 1، فروردین 1393، صفحه 47-62 اصل مقاله (441.74 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2014.61646 | ||
نویسندگان | ||
شیرین سلیمی بنی* 1؛ حسین حیدری تبریزی2؛ عزیره چالاک2 | ||
1باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، گروه زبان انگلیسی، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه آموزش ترجمه در دانشگاه، هدفی فراتر از ترجمۀ متن مبدا دارد. این پژوهش به بررسی فعالیتها و مواد آموزشی میپردازد که در واحد درسی کارگاه ترجمه دورۀ کارشناسی ارشد رشتۀ مترجمی بهکار گرفته میشود. هم چنین میزان تاثیر این آموزه ها در به دست آوردن مهارت های بایستۀ نیاز دانشجویان در محیط واقعی بررسی می شود. بدین منظور، دانشجویان کارشناسی ارشد رشته مترجمی که واحد درسی مزبور را گذراندهاند، جامعۀ آماری پژوهش ما را تشکیل می-دهند. برای مطالعۀ نمونۀ آماری، ابتدا پرسشنامهای آزمایشی، هم سوبا پرسشهای پژوهشی به دانشجویان کارشناسی ارشد رشتۀ مترجمی داده شد. سپس دادهها بررسی و طبقهبندی شدند و 44 سوال بسته پاسخ در 4 گستره، مطابق با مقیاس پنج درجهای لیکرت تهیه شد. یافتهها حاکی از آن است که شرکت کنندگان در این تحقیق از مواد آموزشی و فعالیتهای این واحد درسی رضایت کافی ندارند و آموزش ترجمه در درس عملی کارگاه ترجمه از نیازهای واقعی دانشجویان فاصله دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتبار؛ فعالیت هایآموزشی؛ دانشجویان مترجمی دورۀ کارشناسی ارشد؛ واحد درسی کارگاه ترجمه؛ مواد آموزشی | ||
مراجع | ||
References Berman, S., & Porter, C. (Eds.). (2014). A companion to Translation Studies. UK: Wiley & Sons, Ltd. Brown, J. D., & Rodgers, T. s. (2004). Doing second language research. Oxford: University Press. Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007).Research methods in education (6thed.). London: Routledge. Dornyei, Z. (2010). Questionnaires in second language research: Construction, administration, & processing (2nded.). London: Routledge. Gonzalez-Davies, M. (2004).Multiple voices in the translation classroom. Amsterdam: JohnBenjamins Press. Gonzalez-Davies, M. (2005).Minding the process, improving the product: Alternatives to traditional translator training. In M. Tennent (Eds.), Training for the new millennium: Pedagogies for translation and interpreting (pp.67-82). Amsterdam: John Benjamins. Kelly, D. (2005). A handbook for translator trainers. Manchester: St. Jerome. Laviosa, S. (2010).Translation. In R. B. Kaplan (Ed.), The oxford handbook of applied linguistics (2nd ed.). (pp.475-489). Oxford: University Press. Nord, C. (2005). Training functional translators. In M. Tennent (Eds.), Training for the new millennium: Pedagogies for translation and interpreting (pp.209-224). Amsterdam: John Benjamins. Pym, A. (2011). Training translators.In K. Malmkjer& K. windle (Eds.).The oxford handbook of translation studies (pp. 475-489). Oxford: Universty Press. Rico, C. (2010).Translator training in the European higher education area.The Interpreter and Translator Trainer, 4(1), 89-114. Rodriguez-Ines, P. (2009). Evaluating the process and not just the product when using corpora in translation education. In A. Beeby& P.R. Ines & P.S. Gijon (Eds.), Corpus Use and Translation: Corpus use for learning to translate and learning corpus use to translate (pp. 129-150). Amsterdam: John Benjamins. Salimi Beni, S., & Heidari Tabrizi, H. (2013). Assessing the MA Course ”Translation Workshop” at Islamic Azad University: Theory and Practice in Translation. Journal of Language, Culture, and Translation, 1, 111-121. رزمجو، ل. (1380). راهکارهایی برای بهبود برنامه تربیت مترجم. فصلنامه مترجم،35: 64-62. میناباد، ح. (1394). آموزش ترجمه. تهران: مرکز نشر دانشگاهی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 782 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 707 |