محمدی, علی, تسلیمجهرمی, فاطمه. (1395). بررسی تطبیقی طنز سیاه در داستانهای فارسی و انگلیسی با تکیه بر مکتب سوررئالیسم. , 21(2), 403-430. doi: 10.22059/jor.2016.61451
علی محمدی; فاطمه تسلیمجهرمی. "بررسی تطبیقی طنز سیاه در داستانهای فارسی و انگلیسی با تکیه بر مکتب سوررئالیسم". , 21, 2, 1395, 403-430. doi: 10.22059/jor.2016.61451
محمدی, علی, تسلیمجهرمی, فاطمه. (1395). 'بررسی تطبیقی طنز سیاه در داستانهای فارسی و انگلیسی با تکیه بر مکتب سوررئالیسم', , 21(2), pp. 403-430. doi: 10.22059/jor.2016.61451
محمدی, علی, تسلیمجهرمی, فاطمه. بررسی تطبیقی طنز سیاه در داستانهای فارسی و انگلیسی با تکیه بر مکتب سوررئالیسم. , 1395; 21(2): 403-430. doi: 10.22059/jor.2016.61451
بررسی تطبیقی طنز سیاه در داستانهای فارسی و انگلیسی با تکیه بر مکتب سوررئالیسم
طنز سیاه، یکی از زیر مجموعههای طنز و کمدی است. طنز سیاه نگاهی تمسخرانگیز به موقعیتهای بیمارگونه و هولناک و موحش دارد و اغلب با مرگ، دلهره، رنج، ترس، اندوه و پوچی همراه است. اوضاع ناهمگون سیاسی و اجتماعی، نظریات فلسفی هگل و رمانهای گوتیک، منجر به ظهور این گونه طنز در ادبیات غرب شد. اصطلاح «طنز سیاه»«Humour Noir» را نخستین بار آندره برتون، تئوریسین سوررئالیست فرانسوی، در سال 1935 در تشریح عبارت «ذهنیت عینیشدۀ» هگل به کار برد و در کتاب گلچین طنز سیاه، جاناتان سویفت را به عنوان پیشگام اینگونه، معرفی کرد. ویژگیهای مهم طنز سیاه در ادبیات داستانی عبارتند از: تضاد، اغراق، مسخ و استحاله، انحراف از موضوع و توصیف و فضاسازیهای گوتیک. این مختصات در داستانهای فارسی، در آثار صادق هدایت، غلامحسین ساعدی و بهرام صادقی به صورتی برجسته، بروز دارد. هدف از این مقاله، تعریف، واژهشناسی طنز سیاه و معرفی ویژگیهای آن به صورت تطبیقی در ادبیات داستانی فارسی و انگلیسی به روش توصیفی-تحلیلی است.
Weber, Brown.(1947),"The Mode of Black Humor", The Comic Imagination in American Literature, Ed. Louis D. Rubin, Jr. Forum Series, Washington, D.C: U.s. Information Agency.
Glossary of Literary Terms; cumulative over the semester;