تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,102,993 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,209,350 |
اما و اگرهای برشتی وغیربرشتی در نمایشنامههای جنگل دیوانه اثر ادوارد باند و سرخ، سیاه و نادان اثر کاریل چرچیل | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 8، دوره 21، شماره 2، مهر 1395، صفحه 361-378 اصل مقاله (267.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2016.61449 | ||
نویسندگان | ||
پویا غلامعلی پور* 1؛ محمدعلی علاءالدینی2 | ||
1پردیس کیش دانشگاه تهران | ||
2دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به تلاش کاریل چرچیل و ادوارد باند برای پیاده سازی شگردهای بیگانهسازی برشت در نمایشنامههای آنان - به ترتیب جنگل دیوانه و سرخ، سیاه و نادان – میپردازد. بهمنظور ایجاد تفکر نقادانه و عینی، و نیز حصول عمل برای تحول مثبت، هر دو نمایشنامهنویس از شگردهای بیگانهسازی برشتی، شامل شخصیتپردازی، پایانگشودگی، ساختار اپیزودیک و رسانههای سمعی و بصری مدد میجویند. این شگردها به نمایشنامهنویس اجازه میدهند تا موقعیتها، اعمال داستانی، و نگرشهای مأنوس را چنان نامأنوس ارائه دهند که برای شنوندگان و خوانندگان، بیگانهسازی شده و با بینشی نقادانه سنجیده شوند. این پژوهش علاوه بر بررسی عناصر برشتی در این دو نمایشنامه، به بحث پیرامون نکتهای میپردازد که منجر به راندگی سرخ، سیاه و نادان از فن درامنویسی برشتی و نیز از جنگل دیوانه میشود. منشأ این تفاوت، وجود جنبههای شخصیتپردازی غیر-برشتی در سرخ، سیاه و نادان و نیز عدم وجود رسانههای سمعی و بصری برشتی در آن است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی: پایانگشودگی؛ رسانههای سمعی و بصری برشتی؛ ساختار اپیزودیک؛ شخصیتپردازی برشتی؛ شگردهای بیگانهسازی برشت | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Bibliography
1. Aston, E. (2001). Caryl Churchill. Glasgow: Northcote House.
2. Bond, E. (1998). Plays: 6. London: Eyre Methuen.
3. ---------. (1980). Theatre Poems and Songs. London: Eyre Methuen.
4. ---------. (1980). The Worlds. London: Eyre Methuen.
5. Brecht, B. (1964). “A Short Organum for Theatre.” John Willet. Brecht on Theatre: The
Development of an Aesthetic. London: Eyre Methuen Ltd., 179-205.
6. ---------. (1965). Messingkauf Dialogues. London: Eyre Methuen.
7. Churchill, C. (1996). Mad Forest. New York: Theatre Communications Group.
8. Coult T. (1979). The Plays of Edward Bond. London: Eyre Methuen.
9. Hirst, D. L. (1985). Macmillan Modern Dramatists: Edward Bond. London: Macmillan.
10. Naismith, B. (2005). Introduction: Top Girls. London: Eyre Methuen.
11. Reinelt, J. (1996). After Brecht: British Epic Theatre. Michigan: The University of Michigan Press.
12. Thurman, J. (1982). "The Playwright Who Makes You Laugh About Orgasm, Racism. Struggle, Homophobia Woman-Hating, the British Empire, and the Irrepressible Strangeness of the Human Heart." Ms. (May 1982): 53-7.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,111 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 537 |