تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,086,381 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,189,715 |
تحلیل شیوة پسامدرنی روایت زنان در مجموعه داستان «بماند...» | ||
پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 10، آذر 1395، صفحه 1-20 اصل مقاله (297.48 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlcr.2016.61390 | ||
نویسندگان | ||
تیمور مالمیر* 1؛ شهلا ناصری2 | ||
1استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کردستان | ||
چکیده | ||
بهناز علیپور گسکری در مجموعه داستان بماند... بهگونهای هدفمند و تعمدی، از امکانات پسامدرنی در عنوان و محتوا و شیوۀ روایت بهره جستهاست. مؤلفههای پسامدرنی نظیر ساختار بازگشتی، اتصال کوتاه، چهارچوبسازی و چهارچوبشکنی، آشفتگی و عدم انسجام متن، تناقض و عدم قطعیت، در متن داستانها به کار رفتهاست، اما کاربرد «ساختار بازگشتی» بیشتر قابل توجه است. ساختار بازگشتی با ایجاد چند سطح مختلف روایتی یا جهان داستانی، علاوه بر برجستهسازی محتوای وجودشناختی این داستانها، با برجستهسازی چهارچوب داستانی، ساختگی بودن آنها را نشان میدهد. نویسنده با استفاده از این جهانها، مسائل زنان را بیان میکند. نویسنده در دو داستان به شیوهای کاملاً متفاوت عمل کردهاست؛ در «بادهایی که از هندوکُش میوزند» با تکنیک بیان خواب و خوابگویی، در کنار جهان شبهواقعی داستان، جهانی خیالی خلق میکند. او در «زنی از جنس مس» حضور خود را در داستان نشان میدهد و با اشارۀ مسقیم بر امر نوشتن، اقتدار خویش و ساختگی بودن داستان را به نمایش میگذارد. استفادۀ نویسنده از امکانات پسامدرنی برای ارائۀ مسائل و مشکلات زنان در جامعۀ امروزی، بیانگر آن است که پسامدرن در نظر نویسنده، ورای یک روش یا مکتب فکری، در حکم ابزار روایتگری است. | ||
کلیدواژهها | ||
پسامدرنیسم؛ داستان کوتاه؛ درونمایه؛ روایتگری؛ زنان؛ فراداستان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,257 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 980 |