![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,171 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,468 |
آیندهنگاری آموزش علم اطلاعات و دانششناسی ایران با رویکرد تحلیل تأثیرات متقابل | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 2، دوره 51، شماره 4، اسفند 1396، صفحه 39-68 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2017.61315 | ||
نویسندگان | ||
احسان گرایی* 1؛ غلامرضا حیدری2؛ مرتضی کوکبی3 | ||
1استادیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران. | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
3استاد بازنشسته دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
هدف: مطالعه حاضر با هدف آیندهنگاری آموزش علم اطلاعات و دانششناسی ایران با رویکرد تحلیل تأثیرات متقابل انجام شده است. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و برای انجام آن از روشهای پیمایش و تحلیل تأثیرات متقابل استفاده شده است. جامعۀ پژوهش شامل اعضای هیئت علمی، دانشجویان و پژوهشگران علم اطلاعات و دانششناسی ایران است. تجزیهوتحلیل نهایی روی 110 ماتریس بازگشتی انجام شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از نرمافزار میکمک تحلیل شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که نیروهای پیشران کلیدی گرایش به بازنگری در ساختار پژوهش و آموزش در حوزههای علوم انسانی و اجتماعی، استقرار نظام اعتبارسنجی و تضمین کیفیت، وضعیت اشتغال دانشآموختگان آموزش عالی کشور، جایگاه رشته در افکار عمومی و نگرش مردم نسبت به آن، معادلۀ عرضه و تقاضا و نظام گزینش دانشجو در آموزش عالی، فرصتهای شغلی جدید با محوریت اطلاعات و دانش، گسترش رشتههای موازی با رشته، تخصصگرایی در برنامهریزی درسی، گنجاندن عنصر کارآفرینی در آموزش رشته، تأثیرگذاری فنآوری اطلاعات بر محیطهای کاری علم اطلاعات و دانششناسی، تعامل و ارتباط گروههای علم اطلاعات و دانششناسی با صنعت و بهسازی و بالندگی آموزشی اعضای هیئت علمی بیشترین تأثیرگذاری و تأثیرپذیری را بر آیندۀ آموزش رشته دارند. اصالت: بهنظر میرسد با توجه به مطالعات انجام شده، این پژوهش برای نخستین بار به تحلیل تأثیرات متقابل نیروهای پیشران تأثیرگذار بر آیندۀ آموزش علم اطلاعات و دانششناسی ایران پرداخته است و تکنیک تحلیل تأثیرات متقابل بهعنوان روشی جدید در حوزۀ آموزش رشته در این پژوهش بهکار رفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش علم اطلاعات و دانششناسی؛ آیندهنگاری؛ تحلیل تأثیرات متقابل؛ ایران | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، رحمان؛ علی پورنجمی، سکینه (1388). پیامدهای ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش کتابداری و اطلاعرسانی. ارتباط علمی، 12(1): 10-14. انتظاری، یعقوب (1388). ارائه الگویی برای هماهنگسازی نظام آموزش عالی با تحولات مبتنی بر دانش در نظام اشتغال؛ مورد برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 15(3): 1-27. آذر، عادل؛ غلامرضایی، داود؛ داناییفرد، حسن؛ خداداد حسینی، حمید (1392). طراحی مدل تحلیل سیاستهای آموزش عالی کشور با استفاده از پویایی سیستم؛ مورد برنامه پنجم توسعه. سیاست علم و فناوری، 5(4): 1-18. حاجیانی، ابراهیم (1390). مبانی، اصول و روشهای آیندهپژوهی. تهران: دانشگاه امام صادق (ع). حاضری، افسانه؛ علوی، سهیلا (1391). آگاهی و استفاده مدرسان کتابداری و اطلاعرسانی ایران از فناوریهای وب 2. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 28(1): 21-38. حری، عباس (1388). آموزش کتابداری و اطلاعرسانی در ایران (مصاحبهکننده ابراهیم عمرانی). کتاب ماه کلیات: اطلاعات، ارتباطات و دانششناسی، 12(4): 4-13. حسنزاده، محمد؛ غیوری، زینب (1389). دیدگاه جامعۀ کتابداری و اطلاعرسانی در خصوص تغییر در محتوا، آموزش و عنوان رشته. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 16(3): 59-85. خانی، مسلم (1394، 3 فروردین). استقبال از مشاغل دانایی محور در بازار کار سال 1394. بازیابی 20 بهمن 1394، از http://www.eghtesadonline.com. دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). نقشهی جامع علم و فناوری کشور. تهران: انتشارات شورای عالی انقلاب فرهنگی. دیانی، محمدحسین (1389). تاریخچه آموزش کتابداری و اطلاعرسانی در ایران. مشهد: انتشارات کتابخانۀ رایانهای. دیانی، محمدحسین (1390). کوتاه نوشتهها دربارۀ کتابداری و اطلاعرسانی. مشهد: انتشارات کتابخانۀ رایانهای. ربانی، طاها (1392). روش تحلیل ساختاری، ابزاری برای شناخت و تحلیل متغیرهای مؤثر بر آینده موضوعات شهری. اولین همایش ملی آیندهپژوهی (ص 201-209). تهران: دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. زالی، نادر (1392). آیندهنگاری راهبردی در برنامهریزی و توسعه منطقهای. تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی. زالی، نادر؛ منصوری بیرجندی، سارا (1394). تحلیل عوامل کلیدی مؤثر بر توسعۀ حملونقل پایدار در افق 1404: کلانشهر تهران (روش تحلیل ساختاری). برنامهریزی و آمایش فضا، 19(2): 1-31. صفری، سعید؛ سمیعزاده، مهدی (1391).نیازسنجی آموزش دانش و مهارت کارآفرینی در رشتههای علوم انسانی. فناوری آموزش، 7(1): 65-79. عزیزی، نعمتالله (1385). وضعیت آموزش و پژوهش در دانشگاهها: تأملی بر نظر دانشجویان دربارۀ چالشها و نارساییهای علوم انسانی و راهبردهای توسعه کیفی آن. کنگره ملی علوم انسانی: وضعیت امروز، چشمانداز فردا، 22-24 اسفند، (ص 201-245). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. علیزاده، عزیز؛ وحیدی مطلق، وحید؛ ناظمی، امیر (1387). سناریونگاری یا برنامهریزی بر پایه سناریو. تهران: مؤسسه مطالعات بینالمللی انرژی. فتاحی، رحمتالله (1383). تخصصگرایی در حرفه. کتابداری و اطلاعرسانی، 28(4): 1. فتاحی، رحمتالله (1390). تعامل گروههای آموزشی کتابداری و اطلاعرسانی در ایران: آیا امیدی هست؟ کتاب ماه کلیات: اطلاعات، ارتباطات و دانششناسی، 14(10): 12-16. فدایی، غلامرضا (1388). آینده کتابداری و اطلاعرسانی. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 40(46): 95-100. فدایی، غلامرضا (1394). این حوزه برای بقا نیاز به تخصص دارد. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 21(1): 7-11. فراستخواه، مقصود (1387). آیندهاندیشی دربارۀ کیفیت آموزش عالی ایران؛ مدلی برآمده از نظریۀ مبنایی (GT). پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 14(4): 67-95. لاریجانی، علی (1393، 6 اسفند). بیکاری 42 درصدی فارغالتحصیلان دانشگاهی. بازیابی 20 بهمن 1394 از https://www.tabnak.ir. مهدی، رضا (1392). آیندهپژوهی در آموزش عالی: دانشگاه اسلامی، دانشگاه سازگار با محیط و زمینه. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 17(4): 697-719. مهراد، جعفر؛ حسنزاده، محمد (1390). راهبردهایی برای کمیته برنامهریزی کتابداری و اطلاعرسانی (94-1390 ه. ش.). شیراز: تخت جمشید: مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری. مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی (1393 الف). میز آیندهپژوهی آموزش عالی ایران: مهمترین موضوعات کانونی در آینده نظام علمی و آموزش عالی: برای ملاحظه آنها در تدوین برنامه ششم توسعه (بخش آموزش، علم و فناوری) (پنل 2). گردآورنده حسین سمیعی. تهران: مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی. References Arcade, J., Godet, M., Meunier, F., Roubelat, F. (2003). Structural analysis with the MICMAC method & Actors' strategy with MACTOR method. AC/UNU Millennium Project: Laboratory for Investigation in Prospective and Strategy (LIPS). Retrieved October 8, 2015 from http://www.lampsacus.com/documents/MICMACMETHOD.pdf. Asan, S. S., Asan, U. (2007). Qualitative cross-impact analysis with time consideration. Technological Forecasting and Social Change, 74(5): 627-644. Blass, E., Jasman, A., Shelley, S. (2010). Visioning 2030: The future of higher education sector in the UK. Futures, 42(5): 445-453. Ernst and Young Research Team (2012). University of the future: a thousand year old industry on the cusp of profound change. Australia: Ernest and Young. Field, J. J. (2008). Understanding your competencies to create a successful career. Retrieved October 8, 2015 from http://stl.haworthpress.com. Finn, A., Ratcliffe, J., Sirr, L. (2007). University futures: The direction, shape and provision of higher education in the university of the future (Rep.). Dublin: Dublin Institute of Technology. Retrieved October 8, 2015, from http://arrow.dit.ie/beschrecrep.edu. Godet, M. (1994). From anticipation to action: A handbook of strategic prospective. Paris: UNESCO Publishing. Godet, M. (2006). Creating futures: Scenario planning as a strategic management tool. France: Economica Publish. Godet, M., Durance, P., Gerber, A. (2009). Strategic foresight: Use and misuse of scenario building. Paris: Dunod. Gordon, T. J. (1994). Cross-impact method. AC/UNU Millennium Project: Future research methodology. Retrieved October 8, 2015 from http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.202.7337&rep=rep1&type=pdf. Moran, B. B., Marchionini, G. (2012). Information professionals 2050: Educating the next generation of information professionals. B. B. Moran and G. Marchionini (Eds.), Information Professional 2050: Educational Possibilities and Pathways (pp. 2-17). Chapel Hill: University of North Carolina. National Academy of Engineering (2005). Educating the engineer of 2020: Adapting engineering education to the new century. Washington D. C.: The National Academies Press. Nicolas, D (2012). Disintermediated, decoupled and down. CILIPUPDATE, 29-31. Popper, R. (2008). How are foresight methods selected? Foresight, 10(6): 62–89. Rialland, A., Wold, K. E. (2009). Futures studies: Foresight and scenarios as basis for better strategic decisions. Norwegian university of science and technology: Department of industrial economics and technology management. Project of innovation in global maritime production 2020 (IGLO-MP 2020). Retrieved October 4, 2015, from http://www.forschungsnetzwerk.at/downloadpub/IGLO_WP2009-10_Scenarios.pdf. Barnet, R. (1990). Defining the moment. New York: The New Yorker. Munck, R., McConnell, G. (2009). University strategic planning and the foresight/ futures approach: An Irish case study. Society for college and university planning. Retrieved October 8, 2015, from www.scup.org/phe.html. Morrison, J. (2004). Developing foresight capability in strategic planning. Retrieved October 8, 2015, from www.horizon.unc.edu/projects/seminars/indiana.html. Chermack, T. J., Lynham, S. A., Ruona, W. E. (2001). A review of scenario planning literature. Futures Research Quarterly, 17(2): 7-31. Slaughter, R. A. (2002). Universities as institutions of foresight. Retrieved October 8, 2015, from www.foresightinternational.com.au/resources/Universities_as_IOFs.pdf.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,866 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,755 |