
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,216,046 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,044,320 |
طراحی و اعتبار یابی پرسش نامه فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش (EOCQ)(مورد مطالعه: آموزش و پرورش شهر بیرجند) | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقاله 8، دوره 15، شماره 1، فروردین 1396، صفحه 141-163 اصل مقاله (1000.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2017.61281 | ||
نویسندگان | ||
نرگس قدسیان* 1؛ محمد رضا اسدی یونسی2؛ هادی پور شافعی3؛ محمد اسدالهی4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
2. استادیار، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
3دانشیار، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
4کارشناس ارشد، مدیریت آموزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به منظور طراحی پرسشنامة فرهنگ سازمانی سازمانهای آموزشی و سنجش اعتبار و پایایی آن انجام گرفت. پرسشنامة اولیه با مطالعات نظری و براساس الگوی فرهنگ سازمانهای آموزشی (EOCM)، که حاصل پژوهشی کیفی توسط پژوهشگر بوده است، با 66 گویه طراحی شد. در اجرای آزمایشی 5 گویه به دلایلی از جمله کمبودن ضریب همبستگی (قطع 2/0) حذف شد. در مرحلة نهایی، پرسشنامه با 61 گویه در جامعة آماری شامل 189 نفر کارکنان آموزشوپرورش استان خراسان جنوبی اجرا شد. مقدار 798/0 KMO= و معناداربودن آزمون بارتلت 0001/0 P= نشاندهندة توجیهپذیربودن اجرای تحلیل عاملی در این مطالعه بود. پایایی پرسشنامه با محاسبة آلفای کرونباخ با نرمافزارSPSS و نیکویی برازش ساختار پرسشنامه و زیرمؤلفه های آن به روش محاسبة ضرایب تحلیل عاملی تأییدی و با نرمافزار Amos18 انجام گرفت. در مرحلة نهایی ضرایب همبستگی گویه ها و ضرایب عاملی، معیارِ حذف گویه های نامناسب قرار گرفت. 5 گویه با ضریب همبستگی کمتر از 4/0 و 2 گویه بهدلیل کاهشیافتن تعداد گویه ها در شاخص و عدم کفایت برای تحلیل عوامل حذف شدند. یافته های مطالعة حاضر نشان داد پرسشنامه با 54 گویه با آلفای کرونباخ 97/0 پایایی خوبی دارد و تحلیل عاملی تأییدی نیز نشاندهندة برازش خوب ساختار پرسشنامه و الگوی نهایی (895/0GFI= و 098/0 RMSEA=) بود. | ||
کلیدواژهها | ||
فرهنگ سازمانی آموزشوپرورش؛ پرسشنامة فرهنگ سازمانی آموزشوپرورش | ||
مراجع | ||
12.هومن، حیدرعلی (1381). تهیه و استانداردساختن مقیاس سنجش رضایت شغلی. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
13. Cooke, R. A., & Lafferty, J. C. (1987). Organizational culture inventory Plymouth. MI: Human Synergistics. 14. Clark, M. C., Belcheir, B., Strohfus, P., & Springer, P. J. (2012). Development and description of the culture/climate assessment scale. Journal of Nursing Education,51(2), 75-80. 15. Pamela Strohfus DNP, R. N. (2012). Development and description of the culture/climate assessment scale. Journal of Nursing Education, 51(2), 75. 16. Denison, D. (1990). Corporate culture and organizational effectiveness. New York: john Wiley & Sons. 17. Delobbe, N., Haccoun, R. R., & Vandenberghe, C. (2002). Measuring core dimensions of organizational culture: A review of research and development of a new instrument. Unpublished manuscript, Universite catholique de Louvain, Belgium. 18. French, W., & Bell, C. H. (1984). Organization development, behavioral science cliffs interventions for organization improvement third edition. New Jersey: Englwood. 19. Fey, C. F., & Denison, D. R. (1998). Organizational culture and effectiveness: The case of foreign firms in Russia. 20. Hofstede, G., Neuijen, B., Ohayv, D., & Saders, G. (1990). Measuring organizational cultures: A qualitative and quantitative stidy across twenty cases. Administrative Science Quarterly, 354(2), 286-316. 21. MacIntosh, E. W., & Doherty, A. (2010). The influence of organizational culture on job satisfaction and intention to leave. Sport Management Review, 13(2), 106-117. 22. Ouchi, W. G. (1981). Theory Z: How American business can meet the Japanese challenges. Reading. Mass: Addison- Wesley. 23. Peters.T. J.,& Waterman, R. H. (2009). In search of excellence: Lessons from America'sbest-run companies. New York: Collins Business Essentials.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,378 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,026 |