![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,328 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,576 |
اهمّیّت بکارگیری دانش تجربی در آموزش معماری (نمونه موردی: روند برنامه درس تمرینهای معماری در دانشگاه فنی و حرفهای قم) | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
مقاله 5، دوره 21، شماره 3، آذر 1395، صفحه 53-66 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2016.61102 | ||
نویسندگان | ||
مسعود ناری قمی* 1؛ سیّد امیرسعید محمودی2 | ||
1دانشگاه تهران - پردیس هنرهای زیبا | ||
2دانشیار دانشکدة معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
دانش تجربی برآمده از مشاهدات علمی ـ بویژه در مورد رفتار و ویژگیهای روانی ـ اجتماعی کاربران ـ هنوز به یک بخش متداول از آموزش معماری تبدیل نشده است. این نوشتار، دو عامل مهم نظری را در این زمینه مورد بررسی قرار داده است: نخست موضوع خلّاقیّت و این تصوّر عام که توسعة معیارها و اطّلاعات تفصیلی در مورد «صورت مسألة» طرّاحی معماری، در برابر آزادی فکر طرّاح، ایجاد مانع میکند و دوم، تمرکز بیش از حدّ ادبیات طرّاحی بر محتوای ضمنی تعلیمات و عمل طرّاحی ؛ در مرحلة بعد، در مورد یک دسته از اطّلاعات ـ موضوعات کاربر محور ـ یک پروژة آزمایشی برای نشان دادن قابلیّت تصریحپذیری بسیاری از وجوهی که ممکن است جزئی از دانش ضمنی در مورد کاربر در آتلیة طرّاحی دانسته شود، معرّفی و نتایج آن به بحث گذاشته شده است. تحلیل کار انجام شده در جریان نیمسال دوم آموزشی دورة فنّی و حرفهای دانشگاه فنی و حرفهای قم (به عنوان یک پژوهش عملگرا)، موضوع اصلی ارائه شده در این بخش است. روش آموزشی تجربی مزبور نشان داد که توجّه به ماهیت کارکردی اطّلاعات به عنوان «آزمونی» یا «ذهنیتدهنده» میتواند کلید طرّاحی جدیدی برای محتوا و روش کارگاههای آموزش طرّاحی معماری باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
خلّاقیّت؛ اطّلاعات تجربی؛ دانش ضمنی؛ دانش بیانپذیر؛ کاربرد آزمونی؛ کاربرد ذهنیّتدهنده | ||
مراجع | ||
آراد، شهرزاد (1390)، بررسی تأثیر رویکرد آموزش اکتشافی در نظام تموزش معماری در دانشگاههای ایران، مقالة چهارم در مجموعه مقالات چهارمین همایش آموزش معماری: بررسی چالشها، جستجوی راهکارها، زمستان 1390، بکوشش: سیّد امیرسعید محمودی، دانشگاه تهران. اسلامی، سیّدغلامرضا و نقدبیشی، رضا (1390)، رویکردی معرفتشناسانه به نقش دریافتهای اشراقی در فرآیند طرّاحی، مقالة دوم در مجموعه مقالات چهارمین همایش آموزش معماری: بررسی چالشها، جستجوی راهکارها، زمستان 1390، بکوشش: سیّد امیرسعید محمودی، دانشگاه تهران. آنتونیادس، آنتونی سی (1381)، بوطیقای معماری (آفرینش در معماری): تئوری طراحی، ترجمه: احمدرضا آی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، انتشارات سروش، تهران. باقری، حسین و مردمی، کریم (1390)، آموزش خلّاقیّت و جایگاه پژوهش در آن، مقالة پنجم در مجموعه مقالات چهارمین همایش آموزش معماری: بررسی چالشها، جستجوی راهکارها، زمستان 1390، بکوشش: سیّد امیرسعید محمودی، دانشگاه تهران. بل، پ. آ (1379)، تاریخ، فرهنگ و شیوههای طرّاحی، در آموزش معماران، بکوشش: حسین سلطانزاده، دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران، 28-13. حجت، عیسی (1382)، آموزش معماری و بیارزشی ارزشها، در نشریة هنرهای زیبا، ش14، صص 70-63. حجت، عیسی (1383)، آموزش خلّاق ـ تجربة 1381، در نشریة هنرهای زیبا، ش18، صص 36-25. حجّت، عیسی (1389)، مشق معماری، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، تهران. دانشگر مقدم، گلرخ (1390)، مسألة طرّاحی: بررسی ابعاد، ویژگیها و دامنة آن در فرآیند آموزش معماری، مقالة پانزدهم در مجموعه مقالات چهارمین همایش آموزش معماری: بررسی چالشها، جستجوی راهکارها، زمستان 1390، بکوشش: سیّد امیرسعید محمودی، دانشگاه تهران. درودگر، قاسم (1388)، اصلاح شیوه گزینش دانشجو به منظور ارتقاء کیفیت آموزش معماری: گامهای عملی برای رسیدن به وضعیت مطلوب، در نشریة هنرهای زیبا ـ معماری و شهرسازی، ش38، صص 36-25. راپاپورت، اموس (1384)، معنی محیط ساخته شده: رویکردی در ارتباط غیرکلامی، ترجمه: فرح حبیب، انتشارات شرکت پردازش و برنامه ریزی شهری، تهران. سلطانی آزاد، فرهاد (1388)، تحول آموزش معماری در دانشکده هنرهای زیبا، در نشریة تندیس، ش 163، ص 15. گروت، لیندا و وانگ، دیوید (1384)،روش های تحقیق در معماری، ترجمه: علیرضا عینی فر، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، تهران. لنگ، جان (1381)،آفرینش نظریه معماری: نقش علوم رفتاری در طراحی محیط، ترجمه : علیرضا عینی فر، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، تهران محمودی، سیّدامیرسعید (1377)، آموزش روند طراحی معماری بکارگیری استعدادهای نهفته دانشجویان، در هنرهای زیبا، ش4و5 ، صص 81-75. محمودی، سیّدامیرسعید (1381)، چالش های آموزش طراحی معماری در ایران بررسی دیدگاه اساتید و دانشجویان، در هنرهای زیبا، ش12، صص 79-70. محمودی، سیّدامیرسعید (1383)، تفکّر در طرّاحی، در هنرهای زیبا، ش20، صص 36-27. محمودی، سیدامیرسعید (1384)، مجموعه مقالات دومین همایش آموزش معماری: بررسی چالشها، جستجوی راهکارها: ۲۶ آذر ۱۳۸۲، به کوشش امیرسعید محمودی؛ برگزارکنندگان گروه معماری دانشکده هنرهای زیبا و معاونت پژوهشی دانشگاه تهران؛ با همیاری معاونت شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی، نگاه امروز، دانشگاه تهران، تهران. محمودی، سیّدامیرسعید (1389)، برنامهدهی معماری، یک ضرورت برای طراحی، در هنرهای زیباـ معماری و شهرسازی، ش44، صص 85-77. محمودی، سیدامیرسعید (1390)، مجموعه مقالات سومین همایش آموزش معماری: بررسی چالشها، جستجوی راهکارها پاییز ۱۳۸۷، به کوشش سیدامیرسعید محمودی، موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری، متن، تهران. مولانایی، صلاحالدّین و سلیمانی، سارا، (1390)، روشها و رویکردهای نوین تدریس در معماری برپایة الگوها و نظریههای جدید آموزش، مقالة 24 در مجموعه مقالات چهارمین همایش آموزش معماری: بررسی چالشها، جستجوی راهکارها، بکوشش: سیّد امیرسعید محمودی، دانشگاه تهران. ندیمی، حمید و شریعتراد، فرهاد (1391)، منابع ایدهپردازی معماری: جستاری در فرآیند ایدهپردازی چند معمار از جامعة حرفهای کشور، در هنرهای زیباـ معماری و شهرسازی، دورة 17، ش2، صص 5-14. ندیمی، حمید، (1375)، آموزش معماری، دیروز و امروز، در فصلنامة پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، ش13 و 14، صص 45-13. Abel, C (1981), Function of tacit knowing in learning to design, in Design Studies, Vol. 2, No. 4, pp. ????, IPC Business Press.
Carmel-Gilfilen, C & Portillo, M (2010), Developmental trajectories in design thinking: an examination of criteria, in Design Studies, Vol. 31, No. 1, pp. 74-91.
Chen, C (2010), Teaching problem solving and database skills that transfer, in Journal of Business Research, Vol.63, pp.175–18.
Christiaans, H & van Andel, J(1993), The effects of examples on the use of knowledge in a student design activity: the case of the ‘flying Dutchman’, in Design Studies, Vol.14, No. 1, pp. 58-74.
Collins, H. M (2010), Tacit and explicit knowledge, The University of Chicago Press, Chicago.
Cross, N (2000),Engineering design methods: strategies for product design, 3rd ed., John Wiley & Sons Ltd., England.
Franz, Jill M (1994), A critical framework for Methodological research in architecture, in Design Studies, Vol. 15, No. 4, pp.433-47.
Friedman, A (2010), Rethinking Housing Education in Architecture Schools, in Archnet-IJAR, International Journal of Architectural Research,Vol. 4, Issues 2-3, pp.54-60.
Ghirardo, D (2002), The Architecture of Deceit, in What is Architecture edited by: A. Ballantyne, Routledge, London, pp. 63-71.
Goel, V (1994), A comparison of design and non-design problem spaces, in Artificial Intelligence in Engineering, vol.9, pp.53-72.
Heath, T (1984),Method in Architecture, John Wiley & Sons ltd., Norwich, Great Britain.
Hester, Randolph T (1984),Planning Neighborhood Space with People,2nd Edition, Environmental Design Series, Volume3, Van Nostrand Reinhold Company Inc., USA.
Kruger, C & Cross, N (2006), Solution driven versus problem driven design: strategies and outcomes, in Design Studies, Vol. 27, No. 5, pp.53-72.
Kurt, S., (2009), An analytic study on the traditional studio environments and the use of the constructivist studio in the architectural design education, in Procedia Social and Behavioral Sciences, No.1, pp.401–408.
Lawson, B (2005), How Designers think, Fourth edition, Architectural Press, UK.
McAllister, K (2010), The Design Process—Making it Relevant for Students, in Archnet-IJAR, International Journal of Architectural Research, Volume 4, Issues 2-3, pp.76-89.
Nabih, H. E (2010), Process-Based Learning: Towards Theoretical and Lecture-Based Coursework in Studio Style, in Archnet-IJAR, International Journal of Architectural Research, Volume 4, Issues 2-3, pp.90-106.
Nicol, D & Pilling, S (2000), Changing architectural education: towards a new professionalism, Spon Press, ?????.
Oh, Y., et al (2012), A theoretical framework of design critiquing in architecture studios, in Design Studies, http://dx.doi.org/10.1016/j.destud.2012.08.004.
Salama, Ashraf (1995), New Trends in Architectural Education: Designing the Design Studio, Tailored Text, Raleigh, North Carolina USA.
Sanoff, H (1999), Community Participation Methods in Design and Planning, Wiley & Sons, Inc.
Scruton. R (1980), the Aesthetics of Architecture, Methuen & Co. Ltd, London.
Visser, W (1992), Designers' activities at three levels: organization, strategies and problem-solving, in Knowledge-Based Systems, Vol. 5, No. 1, pp.92-104.
Ward, A (1996), The Suppression of the Social in Design: Architecture as War, chapter2 in Reconstructing Architecture: Critical Discourses and Social Practices, Edited by: T.A. Dutton and L. Hurst Mann, University of Minnesota Press, Minneapolis, pp. 27-70.
Williams Robinson, J (2001), The Form and Structure of Architectural Knowledge: From Practice to Dicipline, in the discipline of architecture, Piotrowski A.and Williams Robinson J., (eds), University of Minnesota Press, Minneapolis, pp.61-82.
Zeisel, John (2007), Inquiry by Design: Environment/Behavior/Neuroscience in Architecture, Interiors, Landscape, and Planning, W. W. Norton; Revised edition.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,863 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,378 |