تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,507,091 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,770,959 |
بررسی مقایسهای اثربخشی بازی های ویدیویی سه بعدی و دو بعدی بر سبک های حل مسئله دانشجویان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 10، دوره 7، شماره 3، مهر 1395، صفحه 165-182 اصل مقاله (855.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2016.61026 | ||
چکیده | ||
این پژوهش به منظور بررسی تأثیر بازیهای ویدیویی سه بعدی و دو بعدی بر سبکهای حل مسئله دانشجویان به اجرا در آمده است. جامعه آماری آن را کلیه دانشجویان دانشگاه خلیج فارس بوشهر که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میدهند و پس از اطلاعرسانی از طریق فراخوان، تعداد 45 نفر بهصورت داوطلبانه انتخاب شدند. ابتدا در مورد همهی 45 نفر آزمون هوش و پرسشنامه تجربه قبلی بازیهای ویدیویی اجرا شد. پس از همسانسازی بر اساس نمره هوش و تجربه انجام بازیهای ویدیویی، آزمودنیها بر اساس همتاسازی تصادفی به سه گروه 15 نفره تقسیم شدند. دو گروه آزمایش به مدت 4 هفته در معرض بازی ویدیویی (گروه آزمایش 1 در معرض بازی سه بعدی و گروه آزمایش 2 در معرض بازی دو بعدی) قرار گرفتند و در مورد گروه کنترل هیچ بازیای اجرا نشد. آزمون سبکهای حل مسئله کسیدی و لانگ ابزار اندازهگیری پژوهش حاضر بود. نتایج نشان داد، گروههای آزمایشی بهطور معنیداری در نمرات سبکهای حل مسئله و در مؤلفههای درماندگی و خلاقیت بهطور معنیداری با گروه کنترل تفاوت داشتند. بر اساس یافتههای این پژوهش از بازیهای ویدیویی میتوان بهعنوان ابزاری برای آموزش مهارتهای حل مسئله استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازی ویدیویی سه بعدی؛ بازی دو بعدی؛ حل مسئله؛ دانشجو | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 667 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 587 |