![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,514 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,694 |
تحلیل تأثیر مبانی روانشناسی در تصویرسازی کتابهای آموزشی کودکان (گروه سنی الف)* | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 12، دوره 22، شماره 1، فروردین 1396، صفحه 151-162 اصل مقاله (831.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2017.61020 | ||
نویسندگان | ||
سعیده طالع* 1؛ جواد علیمحمدی اردکان2 | ||
1کارشناسی ارشد گرافیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد، یزد، ایران | ||
2استادیار دانشکدۀ هنر، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
دنیای گستردۀ تصویر در همۀ دوران تاریخ از اهمیت ویژهای برخوردار است. اگر دنیای دیروز، دنیای ادبیات شفاهی بود، روزگار تصاویر و سواد بصری برای کودکان فقط شامل بخش کوچکی از دنیای تصویری کنونی میشد. هدف این مقاله، تحلیل تأثیر مبانی روانشناسی بر تصویرسازی کتابهای آموزشی کودکان گروه سنی الف و بررسی اهمیت به مبانی روانشناسی در نقاشی و تکنیکهای مختلف آن در فرایند تصویرسازی کتابهای کودکان است. روش گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و اسنادی بوده و روش تحقیق این پژوهش تحلیلی است. یافتههای تحقیق بدین قرار است که روانشناسی بهعنوان محتوای غالب تصویرگری، این گروه سنی را تحتتأثیر خود قرار داده است و تصاویر، بیش از کلمات توجه کودک را جلب میکنند. این تحقیقات همچنین نشان دادهاند کودکان تصاویر را مانند کلمات میخوانند و برای خودشان مفهوم میآفرینند. تصویرگری واسطی میان نقاشی، ارتباط تصویری و ادبیات است. گونههای تکنیک (فن) به کار گرفته شده توسط یک تصویرگر، به مواد اولیۀ به کار گرفته شده در طراحی و رنگآمیزی تصویرها باز میگردد؛ اما روش بهکارگیری آنها از شناسههای مهم هر اثر به شمار میرود. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویرسازی؛ کتاب کودک؛ مبانی روانشناسی؛ مبانی هنرهای تجسمی؛ نقاشی؛ نقاشی کودکان | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، نادر (1376)، مقدمه بر مصورسازی کتاب کودکان، تهران: آگاه. اسپادک، برنارد ( 1369 )، آموزش در دوران کودکی، ترجمۀ محمدحسین نظرینژاد، مشهد: آستان قدس رضوی. اکرمی، جمالالدین (1389)، کودک و تصویر2؛ جستارهایی در تصویرگری کتابهای کودک و نوجوانان، تهران: سروش. پیاژه، ژان؛ اینهلدر، باربل (1373)، روانشناسی کودک، ترجمۀ دکتر زینت توفیق، تهران: نی. توماس، گلین وی. جی؛ سیلک، آنجل. ام (1392)، مقدمهای بر روانشناسی نقاشی کودکان، ترجمۀ محمدتقی فرامرزی، تهران: دنیای نو. حکیمزاده، ریحانه (1391)، تصویرگری کتاب کودک، تهران: رشد. دادستان، پریرخ (1376)، ارزشیابی شخصیت کودکان بر اساس آزمونهای ترسیمی، تهران: رشد. شاملو، سعید (1370)، مکتبها و نظریهها در روانشناسی شخصیت، تهران: رشد. فراری، آنا الیوریو ( 1367)، نقاشی کودک و مفاهیم آن، ترجمۀ عبدالرضا صرافان، تهران: نگاه. کرمن، لوئیز (1371)، نقاشی کودکان، کاربرد تست خانواده در کلینیک، ترجمۀ پریرخ دادستان و محمود منصور، تهران: ژرف. کرمن، لوئیز (1373)، تحلیل روانشناختی نقاشی کودکان، ترجمۀ مرتضی نقابیان، تهران: توس. معرکنژاد، سیدرسول (1392)، زیباییشناسی نقاشی کودکان (روند تکامل تصویری نقاشی کودک)، تهران: نوشته. مهرمحمدی، محمود (1383 )، چیستی، چرایی، چگونگی آموزش عمومی هنر، تهران: مدرسه. واثقی، مینو (1377)، آموزش هنر، تهران: دانشگاه پیام نور. Hurwitz A and M, Day (1991), Children and their art: for the elementary school, HBJ, New York.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,529 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,172 |