تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,809 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,888 |
مطالعه و شناخت حجاری ستونهای سنگی مساجد قاجاری* (مطالعة موردی: مسجد حاج شهبازخان و دولتشاه در کرمانشاه) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 8، دوره 22، شماره 1، فروردین 1396، صفحه 95-105 اصل مقاله (791.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2017.61013 | ||
نویسندگان | ||
سید هاشم حسینی1؛ فرید احمدزاده* 2؛ نادر شایگان فر3 | ||
1استادیار گروه باستانشناسی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2کارشناسیارشد باستانشناسی گرایش دورة اسلامی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
3استادیار گروه باستانشناسی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
مساجد همواره طی دوران اسلامی بهگونهای خاص تجلیگاه ذوق و مهارت خالصانة هنرمندان بوده و همچون بومی بزرگ مجموعهای از هنرهای رایج هر عصر را بهنمایش میگذاشته است. با آغاز سلسلة قاجاریه، آرایهکاران این دوره به پیروی از سفارشدهندگان و بانیان اصلی آثار معماری، گرایش آشکاری به بهرهگیری از تزیینات سنگی در معماری بناهای این دوره داشتهاند. حجاری ستونهای سنگی نمونههای پرشماری است که در مساجد قاجاری حاجشهبازخان و دولتشاه در کرمانشاه مشاهده میشود. بررسی، مطالعه و مقایسة هر یک با نمونههای شاخص در شهر شیراز، سنندج و اصفهان در دورة قاجار و زندیه بازشناسی هویت فرهنگی را در پی دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر با توجه به خلأ نسبی موجود در این زمینه، بر مبنای بررسیهای میدانی و مطالعات کتابخانهای، سپس با بهرهگیری از روشهای توصیفی- تحلیلی و مطالعات تطبیقی به چگونگی ارتباط بین تزیینات حجاری ستونهای مساجد در دورة قاجار میپردازد. یافتههای تحقیق نشان میدهد، حجاری ستونهای مساجد مورد نظر با نمونههای همدوره در شیراز و اصفهان از نظر سبک و محتوا ارتباط نزدیکی دارد. ریشة اصلی اینگونه تزیین در هنر ایران باستان بهخصوص ستونسازی دورة هخامنشی است. | ||
کلیدواژهها | ||
تزیینات حجاری؛ ستونهای سنگی مساجد؛ دورة قاجاریه؛ شهر کرمانشاه | ||
مراجع | ||
منابع اسکارچیا، جیان روبرتو (1376)، هنر صفوی، زند و قاجار، ترجمة یعقوب آژند، انتشارات مولی، تهران. بختیاری، پردیس و افهمی، رضا (1390)، هنر ایران عصر قاجار، کتاب ماه هنر، شمارة 162، ص 50-57. پرویزی، اکبر (1384)، نگارههای تکیة معاونالملک کرمانشاه، فصلنامة نگره، شمارة 15، ص 71-85. حاجیقاسمی، کامبیز (1383)، گنجنامه، فرهنگ آثار معماری اسلامی ایران، دفتر دوم، مساجد اصفهان، جلد دوم. تهران. زابلینژاد، هدی (1387)، بررسی نقوش اصیل قاجاری، مجلة فرهنگ و هنر، شمارة 78، ص 140-169. فسایی، میرزا حسن (1378)، فارسنامة ناصری، به تصحیح منصور رستگار فسایی، چاپ سوم، تهران، انتشارات امیرکبیر. مبینی، مهتاب و دادور، ابوالقاسم (1390)، ستون، نماد قدرت در معماری هخامنشی، نشریة نگره، شمارة 19، ص 81-93. محمدپناه، بهمن (1386)، کهندیار، نشر سبزان، تهران. موسویحاجی، سید رسول و مازیار نیکبر (1390)، هنرهای کاربردی دورة اسلامی، سمت، تهران. میرداودی، پیرزاد (1374)، سیر تحول ستونهای تاریخی و تأثیر آن بر ستونهای صدر اسلام، پایاننامة کارشناسیارشد گروه باستانشناسی دانشگاه تهران.
Baussani, A. (1992), The Qajar Period: An Eposh of Decadence, ln Qajar lran: Political, Social and Caltural Change 1800 – 1925, E. Bosworth and C. Hillenbrand (eds), Costa Mesa: Mazda. Diba, L.S. (1999), Royal Persion Painthings, Qajar Epoch tauris publishers, New York & London. Lerner, J. (1992), A rock relief of Fath Ali Shah in Shiraz, Ars Orientalis, 21, pp. 31-34. Luft, J.P. (2001), The Qajar Rock Reliefs | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,931 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,664 |