تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,523 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,636 |
مطالعۀ فلزکاری سلجوقی با تکیه بر رویکرد ویکتوریا دی. الکساندر | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 7، دوره 22، شماره 1، فروردین 1396، صفحه 81-93 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2017.61012 | ||
نویسندگان | ||
سعید زاویه1؛ آزاده مرادی* 2 | ||
1دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
ویکتوریا دی. الکساندر، جامعهشناس معاصر، در نقد و تکمیل دو رویکرد بازتاب و شکلدهی که به تأثیر و تأثر جامعه و هنر میپردازد، «الماس فرهنگی تعدیلشدۀ» خود را ارائه میکند و به نقش کلیدی توزیعکنندگان جامعۀ هنری تأکید میورزد. یکی از هنرهای شاخص ایرانی فلزکاری است که در دورۀ سلجوقی فراز و رفعت بینظیری در تاریخ هنری ایران رقم میزند. نوآوری، پیوند و تکامل از خصوصیات هنر این دوره است که جا دارد در جهت دریافت سیر تحول و تکاملی جامعه و هنر ایران بررسی شود. این پژوهش، به شیوۀ تاریخیتوصیفی و تحلیلی، در بخش تولید، نظام صنفی جامعه و جایگاه فلزکاران به وجه شکلدهی جوامع هنری رهنمون میشود. مصرفکنندگان و مخاطبان نیز طبقۀ متوسط جامعه، سلاطین و درباریان معرفی شدهاند که بر پایۀ نوع تقاضا بر جامعۀ هنری سلجوقی نفوذ کردهاند. در ادامه و براساس نقش مهم توزیعکنندگان و حامیان هنری، چگونگی شکلگیری و ارتباط این جوامع و سبک سلجوقی بررسی و به دلیل نداشتن منابع کافی، جامعۀ آماری شامل بیست اثر فلزی از دورۀ سلجوقی و ساسانی انتخاب شد. در ادامه، با ارائۀ نمودارهایی، فلزات، تکنیکهای ساخت و تزیین آثار مقایسه شده و درنهایت، نظام توزیع سلجوقی پاسخ ساختار اسلامی جامعه را یافته است. | ||
کلیدواژهها | ||
الماس فرهنگی تعدیلشده؛ سلجوقیان؛ فلزکاری سلجوقی؛ ویکتوریا دی. الکساندر | ||
مراجع | ||
آژند، یعقوب (1388)، «اصل واق در نقاشی ایرانی»، هنرهای زیبا، شمارۀ 15، صص 38-5. آقاجانوف، سرگی (1383)، شهر، تجارت و پیشهوری در عصر سلجوقیان، ترجمۀ لقمان بایمتاف، «کتاب ماه علوم و فنون»، شمارۀ 80 و 81، صص ۵۵-49. اتینگهاوزن، ریچارد (1376)، «هنر ایران در دورۀ سلجوقی»، کیهان فرهنگی، ترجمۀ یعقوب آژند، شمارۀ 139، صص ۵۶-۵۰. اتینگهاوزن، ریچارد و گرابر، الگ (1378)، هنر و معماری اسلامی، ترجمۀ یعقوب آژند، تهران: سمت. احسانی، محمدتقی (1368)، هفتهزار سال هنر فلزکاری در ایران، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. اشپولر، برتولد (1369)، تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامی، ترجمۀ مریم میراحمدی، جلد دوم، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. الکساندر، ویکتوریا دی (1384)، شکلگیری هنر در جامعه، ترجمۀ پریسا شبانی، http://www.ensani.ir، بازیابیشده در 10خرداد1394. الکساندر، ویکتوریا دی (1393)، جامعهشناسی هنرها: شرحی بر اشکال زیبا و مردمپسند هنرها،ترجمۀ اعظم راودراد، مؤسسۀ تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن، تهران: انتشارات جامعهشناسان. ایروین، روبرت (1389)، هنر اسلامی، ترجمۀ رؤیا آزادفر، تهران: سورۀ مهر. باسورث، دارلیدران و همکاران (1376)، سلجوقیان، ترجمۀ یعقوب آژند، تهران: مولی. پوپ، آرتور اپهام؛ آکرمن، فیلیس (1387)، سیری در هنر ایران از دوران پیش از تاریخ تا امروز، ویرایش زیرنظر سیروس پرهام، جلد ششم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. پوپ، آرتور اپهام (1380)، شاهکارهای هنر ایران، ترجمۀ پرویز ناتل خانلری، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. حیدرآبادیان، شهرام؛ عباسی فرد، فرناز (1388)، هنر فلزکاری اسلامی، تهران: سبحان نور. دیماند، موریس اسون (1383)، راهنمای صنایع اسلامی، ترجمۀ عبدالله فریار، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. رامین، علی (1387)، مبانی جامعهشناسی هنر، تهران: نی. زمانی، عباس (1355)، تأثیر هنر ساسانی در هنر اسلامی، تهران: انتشارات ادارۀ کل نگارش وزارت فرهنگ و هنر. ستارزاده، ملیحه (1384)، سلجوقیان (۵۹۰-۴۳۱ ه.ق.)، تهران: سمت. غزالی، ابوحامد محمد (1380)، کیمیای سعادت، به کوشش حسین خدیوجم، جلد اول، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. فروزانی، سید ابوالقاسم (1393)، سلجوقیان: از آغاز تا فرجام، تهران: سمت. فریه، ر.دبلیو (1374)، هنرهای ایران، ترجمۀ پرویز مرزبان، تهران: فرزان روز. کاتلی، مارگریتا؛ هامبی، لوئی (1392)، هنر سلجوقی و خوارزمی، ترجمۀ یعقوب آژند، تهران: مولی. کونل، ارنست (1376)، هنر اسلامی، ترجمۀ یعقوب آژند، تهران: مولی. گرابار، الگ (1379)، تاریخ ایران از فروپاشی دولت ساسانیان تا آمدن سلجوقیان، ترجمۀ حسن انوشه، جلد پنجم، تهران: امیرکبیر. لکپور، سیمین (1375)، سفیدروی، تهران: ناشر سازمان میراث فرهنگی کشور. لمبتون، آن ک.س (1391)، سیری در تاریخ ایران بعد از اسلام، ترجمۀ یعقوب آژند، تهران: امیرکبیر. لمبتون، آن (1386)، تداوم و تحول در تاریخ میانۀ ایران، ترجمۀ یعقوب آژند، تهران: نی. لویک، نیکولاس (1383)، سکههای سلجوقی، ترجمۀ احمد قاسمی،کتاب ماه هنر، شمارۀ 77 و 78، 143-138. محمدحسن، زکی (1377)، هنر ایران در روزگار اسلامی، ترجمۀ محمدابراهیم اقلیدی، تهران: صدای مهاجر. محمدحسن، زکی (1384)، چین و هنرهای اسلامی، ترجمۀ غلامرضا تهامی، تهران: فرهنگستان هنر. مورگان، دیوید (1373)، ایران در قرون وسطی 1040-1797، ترجمۀ عباس مخبر، تهران: طرح نو. نظامالملک، ابوعلیحسن (1384)، سیاستنامه (سیرالملوک)، به اهتمام جعفر شعار، تهران: امیرکبیر. وارد، ریچل (1384)، فلزکاری اسلامی، ترجمۀ مهناز شایستهفر، تهران: مؤسسۀ مطالعات هنر اسلامی. وولف، هانس (1384)، صنایعدستی کهن ایران، ترجمۀ سیروس ابراهیمزاده، تهران: شرکت انتشارات علمی فرهنگی. ویلسون، اوا (1390)، طرحهای اسلامی، ترجمۀ محمدرضا ریاضی، تهران: سمت. هیلنبراند، رابرت (1387)، هنرومعماریاسلامی،ترجمۀ اردشیر اشراقی، تهران: روزنه. Melikian - Chirvani, Assadullah Souren (1982), Islamic Metalwork From The Iranian World 8th _18 the Centuries, H M S O, London.
Taragan, Hana (2005), the “Speaking” Inkwell From Khurasan: Object As“World” In Iranian Medieval Metalwork, Muqarnas, Book 22, 29-44.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,292 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,804 |