
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,544 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,895,380 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,942,693 |
تأثیرات مکتب منهایم بر دو سونات پیانویی K. 309 و K.311 اثر موتزارت | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 8، دوره 22، شماره 1، فروردین 1396، صفحه 71-80 اصل مقاله (5.69 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2017.60743 | ||
نویسندگان | ||
مهرداد پاکباز* 1؛ هستی ابراهیمییگانه2 | ||
1استادیار گروه موسیقی، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد رشته نوازندگی موسیقی جهانی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، | ||
چکیده | ||
دو سونات پیانویی موتزارت K. 309 و K. 311 متعلق به دوران اقامت وی در منهایم هستند. در مکاتبات میان موتزارت و خانوادهاش، به تأثیرپذیری سونات K. 309 از سبک منهایم اشاره شده و تأثیر این سبک بر K.311 نیز در منابع ثانویه مورد تأیید موتزارت شناسان از جمله رابرت لوین و جان ایروینگ قرار گرفته است. در مقالهی حاضر سعی شده تا این تأثیرات از چند منظر متفاوت بررسی شود؛ از جمله: کنتراستهای دینامیکی و خلق فضاهای ارکسترال، شناخت و تحلیل فیگورهای متداول مکتب منهایم که در این دو اثر به کار رفتهاند (فیگورهای منهایم راکت، اونیسون، فیگور آه، ترمولو در فواصل اکتاو یا ششم و هفتم)، فرم و ساختار و اهمیت ویرتئوزیته. روش تحقیق مروری-کاربردی بر پایه جمعآوری مستندات تاریخی و استناد به آرای متخصصین در منابع ثانویه است. در ادامه به بررسی و تحلیل متن ویرایش نشدهی دو اثر و مقایسهی آنها با آثار آهنگسازان مهم مکتب منهایم پرداخته شده (نظیر یوهان شتامیتز و کریستین کانابیش که موتزات در طول اقامت در منهایم با وی در ارتباط مستقیم بوده است) و مثالهایی از سمفونیهای این آهنگسازان و همچنین مثالهایی از خود آهنگساز در آثار همین دوران یا پس از آن برای درک بهتر مطالب اضافه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
سونات پیانویی موتزارت؛ مکتب منهایم؛ یوهان شتامیتز؛ کریستین کانابیش | ||
مراجع | ||
Abert, Hermann (2007), W.A. Mozart, Yale University Press, Yale. Begbie, Jeremy (2007), Resounding Truth: Christian Wisdom in the World of Music, Baker Academic, Michigan. Carter, Tim and Levi, Erik (2003), the History of Orchestra, TheCambridge Companion to the Orchestra, Edited by: Collin Lawson, Cambridge University Press, Cambridge. Irving, John (1997), Mozart`s Piano sonatas, the University of Cambridge, New York. Irving, John (2010), Understanding of Mozart`s Piano sonatas, the University of Cambridge, New York. Krones, Hartmut (1983), Vokale Und Allgemeine Aufführungs Praxis, Robert Schollum, Vienna. Levin, Robert D (2003), Mozart’s Solo Keyboard Music, Eighteenth-Century Keyboard Music, Edited by: Robert Lewis Marshal, Routledge, New York. Marks, F. Helena (1921), the Sonata, Its Form and Meaning as Exemplified in the Piano Sonatas by Mozart, Reeves, London. Mersmann, Hans (1972), Letters of Wolfgang Amadeus Mozart, Dover Publication, New York. Randel, Don Michael (2003), The Harvard Dictionary of music, Harvard University Press, Cambridge. Walls, Peter (2012), Mozart`s Mannheim and Paris Sonata for keyboard and Violi, Edited by: Martin Harlow, Cambridge University Press, New York.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,784 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,096 |