تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,115,193 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,219,204 |
مسئولیت ناشی از تبلیغات خلاف واقع | ||
مطالعات حقوق تطبیقی | ||
مقاله 10، دوره 7، شماره 2، مهر 1395، صفحه 569-599 اصل مقاله (386.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jcl.2016.60694 | ||
نویسندگان | ||
مرتضی عادل* 1؛ محسن شمسالهی2 | ||
1استادیار گروه حقوق خصوصی و اسلامی دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری | ||
چکیده | ||
امروزه تبلیغات بخش مهمی از همه گونه تجارت است. استفاده از اطلاعات غلط در تبلیغات معمولاً سبب گمراهی مصرفکننده و دیگر رقبا خواهد شد. تردیدی نیست که در این شرایط، مصرفکننده نیازمند حمایت است. بااینحال مشخص نیست که چه راهکاری برای حمایت از مصرفکننده و جبران زیان وی در دسترس است؛ آیا وی حق فسخ قرارداد را دارد یا باید با حفظ کالای خریداریشده، بر عرضهکننده دعوای مسئولیت مدنی اقامه نموده، مطالبۀ خسارت کند؟ از سوی دیگر این پرسش نیز مطرح است که رسانۀ پخشکنندۀ تبلیغات و نیز سازندۀ آگهی تبلیغاتی را تا چه حد میتوان در برابر مصرفکننده مسئول دانست؟ تبلیغات خلاف واقع ممکن است علاوه بر مصرفکنندگان، سبب زیان رقبای تجاری سفارشدهندۀ آگهی نیز بشود. در این حالت نیز این پرسش مطرح است که آیا رقبایی که از تبلیغات خلاف واقع زیان دیدهاند، حق اقامۀ دعوای مسئولیت مدنی بر تبلیغکننده را دارند یا خیر؟ | ||
کلیدواژهها | ||
تبلیغات خلاف واقع؛ حقوق رقابت؛ حمایت از مصرفکننده؛ خسارت؛ رقیب تجاری؛ مسئولیت مدنی | ||
مراجع | ||
الف) فارسی
10. کاتوزیان، ناصر (1387)، "قواعد عمومی قراردادها"، جلد پنجم، انحلال قرارداد، تهران: شرکت سهامی انتشار. 11. کاتوزیان، ناصر (1390 الف)، "مسئولیت مدنی"، جلد اول، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. 12. کاتوزیان، ناصر (1390 ب)، "مسئولیت مدنی ناشی از عیب تولید"، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. 13. معین، محمد (1386)، "فرهنگ فارسی"، ج 1، تهران: انتشارات امیرکبیر. 14. منتقمی، فروغ مصطفی (1389)، "درآمدی بر اخلاق کسب و کار و تبلیغات در تجارت الکترونیکی از منظر حمایت از حقوق مصرفکنندگان"، تهران، مجلۀ بررسیهای بازرگانی، شمارۀ40، ص40-21.
ب) خارجی 15.Baez, Beau III, (2010 ), “Tort Law in the USA”, New York, Kluwer Law International
16.Bevier, Lillian R., (1992), “Competitor Suits for False Advertising under Section 43(a) of the Lanham Act: A Puzzle in the Law of Deception”, Virginia Law Review, Vol. 78, No. 1, Symposium on the Law and Economics of Intellectual Property, 1-48
17.Callmann, Rudolf, (1948), “False Advertising as a Competitive Tort”, Columbia Law Review, Vol. 48, No. 6, 876-888
18.CILS, Center for International Legal Studies., (2014), “International Consumer Protection”, 2nd Edition, N.Y., Juris Pub.
19.Darke, Peter R., & Ritchie, R, (2007), “The Defensive Consumer: Advertising Deception, Defensive Processing, and Distrust, Journal of Marketing Research”, Vol. 44, No. 1, 114-127
20.Emanuel, Steven, & Emanuel, Lazar, (2009), “Torts”, New York, Aspen Publishers
21.Handler, MILTON, (1929), “False and Misleading Advertising”, The Yale Law Journal, Vol. 39, No. 1, 22-51
22.Horvitz, Matthew P., Ferren, Andrew, (2014), “Don’t Be Pinocchio: Avoid Liability for False Advertising”, Retrieved 3 27, 2015, from retaillawadvisor:
23.Huston, Julia, (2015), “Liability for Commercial Speech: A Guide to False Advertising, Commercial Disparagement, and Related Claims”, Foley Hoag LLP, USA
24.Irinescu, Lucia, (2014), “The Misleading and Comparative Advertising: Effects and Perspectives”, Journal of Public Administration, Finance and Law, 201-205
25.Jordan, Ellen R., & Rubin, Paul H., (1979), “An Economic Analysis of the Law of False Advertising”, The Journal of Legal Studies, Vol. 8, No. 3, 527-553
26.Marx, Gary S, (1983), “Section 43(A) of The Lanham Act: A Statutory Cause of Action for False Advertising”, Wash & LeeL Rev., Volume 40, 384-422
27.Nelson, Phillip, (1974), “Advertising as Information, Journal of Political Economy”, Vol. 82, No. 4, 729-754
28.Oswald, Lynda, (2011), “The Law of Marketing”, Cengage Learning
29.Richards, Jef I., & Preston, Ivan L., (1992), “Proving and Disproving Materiality of Deceptive Advertising Claims”, Journal of Public Policy & Marketing, Vol. 11, No. 2, 45-56
30.Rossini, Christine, (1998), “English As a Legal Language”, Kluwer Law International
31.Rotfel, Herbert J., (1992), “Power and Limitations of Media Clearance Practices and Advertising Self-Regulation”, Journal of Public Policy & Marketing”, Vol. 11, No. 1 , 87-95
32.Russo, J. Edward, Metcalf, Barbara L., & Stephens, D, (1981), “Identifying Misleading Advertising”, Business Administration Faculty Publications and Presentations, 119- 131
33.Taflinger, Richard F., (1996), “A Definition of Advertising”, Retrieved 24/3/2015 from http://public.wsu.edu/~taflinge/addefine.html | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,183 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,549 |