تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,088,795 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,191,939 |
تقسیم جنسیتی فعالیتهای هنری در ایران دهۀ 1380 | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 2، دوره 8، شماره 3، مهر 1395، صفحه 301-316 اصل مقاله (255.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2016.60581 | ||
نویسنده | ||
اعظم راودراد* | ||
استاد و عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
در این مقاله، هنرمندان زن از نظر حضور آنها در حوزههای هنری مختلف شدهاند. این مقاله در پی پاسخگویی به دو سؤال است. 1. آیا در سالهای اخیر، تعداد زنان هنرمند در هنرهای مختلف افزایش داشته است یا خیر. 2. آیا حضور زنان در هنرهای مختلف یکسان است یا متفاوت. این تحقیق با استفاده از مطالعۀ اسنادی انجامشده و یافتهها نشان میدهد که اولاً فعالیتهای هنری زنان در مقایسه با گذشته رشد داشته است؛ ثانیاً این رشد در حوزههای مختلف هنری به یک میزان نبوده است. تعداد زنان فیلمساز و نمایشنامهنویس نسبت به تعداد زنان نقاش و مجسمهساز بسیار کمتر است. بنابراین، نسبت زنان در هریک از هنرهای یادشده در مقایسه با نسبت مردان متفاوت است. درحالیکه کمترین نسبت زنان در فیلمسازی حضور دارند، بیشترین آنها در نقاشی فعالیت دارند؛ بهحدیکه در حال حاضر زنان نقاش از نظر کمی حتی از مردان نقاش فزونی گرفتهاند. سؤالی که در تبیین یافتهها مطرح شده این است که آیا عوامل اجتماعی بر زنان و مردان اثر میگذارند تا به شیوههای متفاوتی در هنر ظاهر شوند یا خیر. در این مقاله، پاسخ مفصلی به این پرسش داده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
جامعهشناسی هنر؛ زنان؛ هنرمندان | ||
مراجع | ||
[1] آدورنو، تئودور (1382). «نظریه زیباییشناختی»، در بنیامین/ آدورنو/ مارکوزه: گزیدهنوشتههایی در باب زیباییشناسی، امید مهرگان، تهران: گام نو. [2] الکساندر، ویکتوریا (1390). جامعهشناسی هنرها، ترجمۀ اعظم راودراد، تهران: متن (فرهنگستان هنر). [3] ایسنا، اولین زن مینیاتوریست ایران چه کسی بود؟ اخذشده در تاریخ 17/7/1395 از نشانی: [4] باستید، روژه (1374). هنر و جامعه، ترجمۀ غفار حسینی، تهران: توس. [5] بوردیو، پییر (1390). تمایز، ترجمۀحسن چاوشیان، تهران: ثالث. [6] پاکباز، روئین (1383). دائرۀالمعارف هنر، تهران: فرهنگ معاصر. [7] پاکباز، روئین (1379). نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، تهران: نارستان. [8] دووینیو، ژان (1379). جامعهشناسی هنر، ترجمۀ مهدی سحابی، تهران: مرکز. [9] راودراد، اعظم (1369). «بررسی جامعهشناختی هنرمندان نمایشنامهنویس تهرانی»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران. [10] راودراد، اعظم (1387). «ویژگیهای اجتماعی فیلمسازان ایرانی»، نامۀ علوم اجتماعی، ش 34. [11] ــــــــــ (1391). مطالعۀ جامعهشناختی هنرمندان نمایشنامهنویس ساکن تهران، معاونت پژوهشی دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران. [12] راودراد، اعظم؛ افسریان، ایمان (1390). «نگاهی جامعهشناختی به نقاشی ایران در دوران سنت و تجدد»، بیناب، ش 19. [13] راودراد، اعظم (1389). «ویژگیهای اجتماعی نقاشان نوگرای ایران» جامعهشناسی هنر و ادبیات، دورۀ 2، ش 1. [14] راودراد، اعظم (1394). «ویژگیهای نمایشنامهنویسان ایرانی و تحولات آن»، مطالعات جامعهشناختی ایران، دورۀ 22، ش 2. [15] راودراد، اعظم (1394). «ویژگیهای اجتماعی نمایشنامهنویسان ایرانی و تحولات آن»، جامعهشناسی هنر و ادبیات، دورۀ 8، ش اول. [16] شریعتی، سارا؛ راودراد، اعظم. (1389). «زنانهشدن عرصۀ هنر»، مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (نشریۀ علوم انسانی)، ش 26. [17] کینگ، کاترین (1391). معنابخشی به اشیا: کاردستی زنانه و هنر مردانه، پرتو پروین، برگرفته از سایت http://zannegaar.net/content/85 در تاریخ 29/5/1392. [18] مارکوزه، هربرت (1382). «بعد زیباییشناختی»، در بنیامین/ آدورنو/ مارکوزه: گزیدهنوشتههایی در باب زیباییشناسی، امید مهرگان، تهران: گام نو. [19] مرکز آمار ایران: سالنامههای آماری سالهای 651365، 1375، 1385، 1390. [20] موزۀ هنرهای معاصر: کاتالوگهای دوسالانههای مجسمهسازی معاصر تهران. [21] همشهری آنلاین، زندگینامۀ لیلی تقیپور، اخذشده در تاریخ 15/7/1394 از نشانی: http://hamshahrionline.ir/details/137994 . [22] هینیک، ناتالی (1384). جامعهشناسی هنر، ترجمۀ عبدالحسین نیکگهر، تهران: آگه. [23] ولف، جانت (1367). تولید اجتماعی هنر، ترجمۀ نیره توکلی، تهران: مرکز. [24] Ravadrad. Azam: A Study of the Social Characteristics of Artists, CURRENT SOCIOLOGY, 2009, 57, 6.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,212 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,107 |