
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,625 |
تعداد مقالات | 71,559 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,938,831 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,978,305 |
مبانی صدرالمتألهین در اثبات تکثر مراتب شناخت خداوند | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 7، دوره 13، شماره 3، مهر 1395، صفحه 533-552 اصل مقاله (450.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2016.60297 | ||
نویسندگان | ||
روح اله زینلی* 1؛ علیرضا نجف زاده2 | ||
1پژوهشگر گروه کلام و اندیشۀ اسلامی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی | ||
2استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
یکی از مسائل مطرح در مبحث شناخت خداوند، وجود دیدگاههای مختلف و بهعبارت دیگر تکثر مراتب در این زمینه است. چرایی این تکثر با وجود وحدت و بساطت باریتعالی و همسانی ظاهری فاعلهای شناسا در وجود، پرسشی خواهد بود که نیازمند تحلیل و بررسی است. ملاصدرا بر اساس سه مبنای عینالربط بودن معلول به علت، وجودانگاری علم و حرکت اشتدادی و مبدئیت نفس در ادراک نتیجه گرفته است که همۀ موجودات از جمله نفس در همۀ مراتب خود به خداوند علم دارند. از آنجایی که علم از سنخ وجود بوده و نفس در حرکتی اشتدادی در حال تکامل است و با علوم خود اتحاد دارد، هر فرد انسانی درکی از خداوند (با توجه به مرتبهای که در آن قرار دارد) خواهد داشت. این شناخت طیف گستردهای از شناختهای حصولی، حضوری و شهودی را دربر میگیرد. دیدگاه وی با اشکالهایی نیز مواجه است که در مقاله به آنها پاسخ داده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
حرکت اشتدادی نفس؛ شناخت خداوند؛ علم حضوری و حصولی؛ مشاهدۀ خداوند؛ وجودانگاری علم؛ وجود ربطی | ||
مراجع | ||
ابنسینا، حسین (1375). الإشارات و التنبیهات، چ اول، قم، نشر البلاغه.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,101 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,171 |