تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,497,866 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,759,494 |
واکاوی شکست سیاستهای هم تکاملی صنعت بانکداری و فناوری اطلاعات در ایران | ||
سیاستگذاری عمومی | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 3، 1395، صفحه 31-55 اصل مقاله (357.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ppolicy.2016.60108 | ||
نویسندگان | ||
علی رضاییان1؛ سونا بایرام زاده* 2 | ||
1استاد مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی | ||
2دانشجوی دکترای مدیریت سیستم ها، دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
در سالهای اخیر، فناوری اطلاعات تاثیر چشمگیری در کسب و کار بانکداری داشته است. روندهای آینده نیز نشان دهنده این است که کسب و کار بانکی و فناوری اطلاعات به نحو فزایندهای با یکدیگر ترکیب خواهند شد و نوآوری و موفقیت اقتصادی در بانکداری بر پایه همزیستی کسب و کار بانکی و فناوری اطلاعات خواهد بود. از این رو، چگونگی این همزیستی و تعامل از موضوعات چالش برانگیز این حوزه است. این پژوهش با کاربرد استعاره زیستیِ همتکاملی برای توصیف روابط میان بانکداری و فناوری اطلاعات و کاربرد روش تحلیل چندلایهای، سعی در به تصویر کشیدن علل ناکامیهای سیاستهای ارائه شده برای همتکاملی بانکداری و فناوری اطلاعات در کشور داشته است. بدین منظور در ابتدا مصاحبه باز با خبرگان بانکداری و فناوری اطلاعات صورت پذیرفته که پس از دستهبندی و تحلیل سه لایهای آنها، فضای سیاستگذاری که موجب آشفتگی وضعیت شده تشریح شده است. در انتها، حوزههای سیاستگذاری برای بهبود وضعیت همتکاملی بانکداری و فناوری اطلاعات، مشخص شده است. اعتباربخشی به نتایج و تکمیل مفاهیم، در گروه کانونی انجام پذیرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل چندلایه ای؛ فناوری اطلاعات؛ بانکداری؛ تحلیل کیفی؛ هم تکاملی | ||
مراجع | ||
الف) فارسی 1- اسدزاده، احمد، کیانی، هیوا (1390)، تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر روی سودآوری بانکهای منتخب ایران، اولین کنفرانس بانکداری الکترونیکی و نظامهای پرداخت. 2- پاشاییفام، رامین، رضا، شکرگزار، جلالی، احسان (1390)، ارائه چارچوبی برای به کارگیری فناوری اطلاعات در نظام بانکی با توجه به ایجاد زیرساختهای لازم در بانکداری الکترونیکی و چالشهای پیش رو، اولین کنفرانس بانکداری الکترونیکی و نظامهای پرداخت. 3- دلاور، علی (1389). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی دلاور. انتشارات رشد. 4- فرتوکزاده، حمیدرضا، وزیری، جواد (1392)، عقلانیتهای پایه در گذار به آینده. موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، تهران، پژوهشکده اندیشه دفاعی، گزارش پژوهشی. 5- فرتوکزاده، حمیدرضا، وزیری، جواد (1392)، ساخت درونی قدرت ملی، الگوی سه لایهای و رمزگشایی از پیچیدگی مرکب، تهران، معاونت امور راهبردی و اشراف فرماندهی. 6- گودرزی، آتوسا، زبیدی، حیدر (1387)، بررسی تأثیر گسترش بانکداری الکترونیکی بر سودآوری بانکهای تجاری ایران. پژوهشهای اقتصادی ایران، 35. 7- نقشه راه بانک مرکزی (1393)، آدرس اینترنتی: http://www.cbi.ir/showitem/12792.aspx. ب) انگلیسی 8- Bátiz-Lazo, B., & Wood, D. (2002). An historical appraisal of information technology in commercial banking. Electronic Markets, 12(3), 192-205. 9- Burns, T. R., Baumgartner, T., & DeVille, P. (1985). Man, Decisions, and Society: The Theory of Actor-System Dynamics for Social Scientists. 10- dangolani, S. K. (2011). The Impact of information technology in banking system (A case study in Bank Keshavarzi IRAN). Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 13-16. 11- Ehrlich, P. R., & Raven, P. H. (1964). Butterflies and plants: a study in coevolution. Evolution, 586-608. 12- Furst, K., Lang, W. W., & Nolle, D. E. (2001). Internet banking in the US: Landscape, prospects, industry implications. Capco Institute Journal of Financial Transformation(2), 45. 13- Futuyma, D. J., & Slatkin, M. (1983). Coevolution: Sinauer Associates Incorporated. 14- Hermans, l. (2005). Actor analysis for water resources management: putting the promise into practice. Eburon Uitgeverij BV. 15- Inayatullah, S. (1998). Causal layered analysis: Poststructuralism as method. Futures, 30(8), 815-829. 16- Khan, M. A. (2011). A co-evolutionary framework to reducing the gap between business and information technology. 17- Kitzinger, J. (1995). Qualitative research. Introducing focus groups. BMJ: British medical journal, 311(7000), 299. 18- Lamberti, H.-J., & Büger, M. (2009). Lessons learned: 50 years of information technology in the banking industry–the example of Deutsche Bank AG. Business & Information Systems Engineering, 1(1), 26-36. 19- Murmann, J. P. (2003). Knowledge and competitive advantage: The coevolution of firms, technology, and national institutions: Cambridge University Press. 20- Porter, T. B. (2006). Coevolution as a research framework for organizations and the natural environment. Organization & Environment, 19(4), 479-504. 21- Schein, E. H. (1985). Organisational culture and leadership: A dynamic view. San Francisco. 22- Shu, W., & Strassmann, P. A. (2005). Does information technology provide banks with profit? Information & management, 42(5), 781-787. 23- Wasserman, S., & Faust, K. (1994). Social network analysis: Methods and applications (Vol. 8): Cambridge university press. 24- Williamson, O. E. (2000). The new institutional economics: taking stock, looking ahead. Journal of economic literature, 38(3), 595-613.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,020 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 778 |