تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,845 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,946 |
بچه افغانی: شکلگیری تصور از خود و دیگری در تجربه زندگی روزمره نوجوانان افغان | ||
مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 3 - شماره پیاپی 15، مهر 1395، صفحه 437-456 اصل مقاله (520.34 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jisr.2016.60087 | ||
نویسندگان | ||
سهیلا صادقی فسایی1؛ حامد نظری* 2 | ||
1دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری جامعهشناسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه کاشان | ||
چکیده | ||
مسئلة اصلی این پژوهش مطالعة مشکلات نوجوانان افغانستانی در تعاملات روزمره و تأثیر این مشکلات و تنگناها بر شکلگیری تصور از خود و دیگری در آنهاست. ملاحظات نظری براساس نظریات متفکران مکتب کنش متقابل نمادین و با استفاده از سازة مطرودیت اجتماعی تدوین شده است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی است، گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمهساختیافته و مصاحبههای روایی صورت گرفته است. تحلیل دادهها نیز با استفاده از نظریة دادهنگر انجام گرفته است. برای انجامدادن این پژوهش درمجموع با 21 نفر از نوجوانان (12 تا 16 ساله) افغانستانی دختر و پسر ساکن شهر تهران مصاحبه شد. یافتهها بیان میکند افراد مورد مطالعه در جریان تعاملات روزمرة خود با ایرانیان مورد تحقیر و بیاحترامی بودهاند و به آنها برچسب اَفی (افغانی) زده شده است. مصاحبهشوندگان نیز بهمنظور اجتناب از برخوردها «فاصلهگیری» را بهعنوان استراتژی کنش برگزیدهاند. تصور افراد مورد مطالعه از ایرانیان بهعنوان دیگری، خودبرتربین، ضدافغانی و عموماً مشتمل بر بیاعتمادی بوده است. این تصور از دیگری بر تصور از خود افراد مورد مطالعه تأثیر داشته است و در کنار سایر عوامل سبب شده است آنها خود را افرادی متفاوت از ایرانیان تلقی کنند. احساس تفاوت با ایرانیان در ذهن افراد مورد مطالعه درواقع همان تصوری است که ایرانیان دربارة آنها داشتهاند. آنها خود را نسبت به ایرانیان متفاوت میدانند؛ چراکه از سوی ایرانیان افرادی متفاوت و بهعنوان دیگری تعریف شدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
تعاملات روزمره؛ تفاهم؛ توافق؛ خود؛ داغ ننگ؛ دیگری؛ فاصلهگیری؛ نوجوان افغان | ||
مراجع | ||
استراس، آنسلم و جولیت کوربین (1390)، اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی؛ رویهها و روشها، ترجمة بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. ریتزر، جرج (1389)، مبانی نظریه جامعهشناختی معاصر و ریشههای کلاسیک آن، ترجمة شهناز مسمی پرست، تهران: نشر ثالث. شارون، جوئل (1389)، ده پرسش از دیدگاه جامعهشناسی، ترجمة منوچهر صبوری، تهران: نشر نی. فلیک، اووه (1389)، درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمة هادی جلیلی، تهران: نشر نی. فی، برایان (1389)، پارادایمشناسی علوم انسانی، ترجمة مرتضی مردیها، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق و پژوهشکده مطالعات راهبردی. کرایب، یان (1386)، نظریه اجتماعی کلاسیک، ترجمة شهناز مسمی پرست، تهران: انتشارات آگاه. گافمن، اروینگ (1386)، داغ ننگ: چارهاندیشی برای هویت ضایع شده، ترجمة مسعود کیانپور، تهران: نشر مرکز. گافمن، اروینگ (1391)، نمود خود در زندگی روزمره، ترجمة مسعود کیانپور، تهران: نشر مرکز. گیدنز، آنتونی و کارن بردسال (1389)، جامعهشناسی، ترجمة حسن چاوشیان، تهران: نشر نی. محمدپور، احمد (1390)، روش تحقیق کیفی، ضد روش 1، منطق و طرح در روششناسی کیفی، تهران: انتشارات جامعهشناسان. محمدپور، احمد (1390)، روش تحقیق کیفی، ضد روش 2، منطق و طرح در روششناسی کیفی، تهران: انتشارات جامعهشناسان. Adler, P. A. & Adler, P. (1998), Peer power, New Brunswick, NJ: Rutgers University Press. Allport, G. (1954), the Nature of Prejudice, New York: Addison-Wesley. Barnard, A. & Spencer, J. (2002), Encyclopedia of social and cultural anthropology, Rutledge. Parrillo, V. A. (2008), Encyclopedia of Social Problems, Sage Publications. Edgar, F. Borgatta & Rhonda, J. V. (2000), Encyclopedia of Sociology, New York: Macmillan Reference USA. Essed, P. (1991), Understanding everyday racism: An interdisciplinary theory, Newbury Park, CA: Sage. Grieco, E. M. & Cassidy, R. C. (2001), Overview of race and Hispanic origin, U.S. Census Bureau Web site. Lauer, R. H. & Lauer, J. C. (2011), Social problems and the quality of life, 12th Ed, New York: McGraw Hill. Mooney, L. A., Knox, D. & Schacht, C. (2011), Understanding social problems, 7th Ed, East Carolina University, Wadsworth. Sen. A. (2001), Development and freedom, London: Oxford University Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,770 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,163 |