تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,118,238 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,224,124 |
زیباییشناسی قاببندی و قابزدایی در سینمای ایران دهه80 | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 1، دوره 21، شماره 2، دی 1395، صفحه 5-14 اصل مقاله (2.59 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2016.59693 | ||
نویسندگان | ||
سجاد ستوده* 1؛ میلاد ستوده2؛ احمد الستی3؛ محمدجعفر یوسفیان4 | ||
1کارشناس ارشد سینما، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد ادبیات نمایشی، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | ||
3استادیار گروه هنرهای نمایشی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
4استادیارگروه ادبیات نمایشی، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | ||
چکیده | ||
قاببندی یکی از مباحثی است که در زیباییشناسی تصویر دارای اهمیت فراوانی میباشد. اما علیرغم اهمیت این مبحث، تا کنون کمتر پژوهشی را درباره سینمای ایران میتوان مشاهده نمود که به قاببندی و جنبههای آن پرداخته باشد. این مقاله تلاش دارد تا با رویکردی توصیفی- تحلیلی، به زیباییشناسی قاببندی و ظرفیتهای تصویرسازی آن بپردازد. از همین روی در گام اول، هشت فیلم از سینمای ایران در دهه 80 به عنوان جامعه آماری گزینش شده است: سگکشی(بهرام بیضایی،1380)؛ شبهای روشن(فرزادموتمن، 1381)؛ گاوخونی (بهروزافخمی، 1382)؛ آتش سبز (محمدرضا اصلانی، 1386)؛ شبانهروز (امید بنکدار و کیوان علیمحمدی،1387)؛ درباره الی(اصغر فرهادی،1387)؛ پرسه در مه (بهرام توکلی، 1388) و جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی، 1389). در ابتدا برای رسیدن به نتیجهای آشکار، چندین نظریه برگرفته از آرای متفکرانِ متفاوت به عنوان چارچوب نظری مورد استفاده قرار میگیرد تا با تحلیل این نظرگاهها در آثار سینماییِ گزینش شده، ماهیتِ کاربردی این مقاله افزایش یابد. در آغاز پژوهش، ماهیت قاببندی و روند توسعه آن بررسی میشود. سپس به تصاویرِ درونْ قاب اشاره میشود. در ادامه تصاویری واکاوی میشوند که خارج از محدودههای بستة قاب حضور دارند و علیرغم پنهان بودن، فهمیده میشوند. در انتها به شیوهای منحصربفرد و کمیاب در قاببندی اشاره میشود و ویژگیهای آن مورد تحلیل قرار میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
قاب بندی؛ قابزدایی؛ سینمای ایران؛ خارج از قاب؛ زیباییشناسی تصویر | ||
مراجع | ||
برچ، نوئل (1363)، زمان و مکان در سینما، ترجمه حسن سراج زاهدی، انتشارات وزارت ارشاد اسلامی، تهران. ناکلین، لیندا (1390)، بدن تکه تکه شده قطعه به مثابه استعارهای از مدرنیته، ترجمه مجید اخگر، چاپ دوم، انتشارات حرفه هنرمند، تهران. Arnheim, Rudolf (1982), The Power of the Center A Study of Composition in The Visual Arts, University of California Press, Berkeley.
Aumont, Jacques; Alain Bergala; Michel Marie; Marc Vernet (1992), Aesthetics of film, Translated and Revised by Richard Neupert, University of Texas press, Austin.
Aumont, Jacques (1997), The Image, Translated by Claire Pajackowska, British Film Institute, London.
Baudelaire, Charles (1964), The Painter of Modern Life, in The Painter of Modern Life and Other Essays, Translate and Edit by jonathan mayne, Phaidon, London.
Bazin, Andre (1967), What is Cinema? Vol I , Essays Selected and Translated by Hugh Gray, University of California Press, Berkeley.
Bonitzer, Pascal (2000), Deframings, in Cahiers du Cinema Volume Four 1973-1978: History, Ideology, Cultural Struggle, Edited by David Wilson, Routledge, London and New York, pp197- 203.
Bonitzer, Pascal (1990), Off-Screen Space, Trans by Lindley Hanlon, in Cahiers du Cinema Volume Three 1969-1972: The politics of Representation, Edited by Nick Browne, Routledge, London and New York, pp291-305.
Bordwell, David; Janet Staiger; Kristin Thompson (1985), The Classical Hollywood Cinema Film Style & Mode of Production to 1960, Routledge, London.
Bordwell, David and Kristin Thompson (2008), Film Art: an Introduction, Eighth Edition, McGraw-Hill, New York.
Braudy, Leo (1977), The World in a Frame: What We See in Films, Anchor Press, New York.
Carrier, David (1979), On the Depiction of Figurative Representational Pictures within Pictures, Leonardo,Vol.12, No.3, pp197-200.
Deleuze, Gilles (1986), Cinema1- The Movement-Image, Translated by Hugh Tomlinson and Brbara Habberjam, University of Minnesota Press, Minneapolis.
Mast, Gerald (1984),On Framing, Critical Inquiry, Vol. 11, No. 1, pp 82-109.
Metz, Christian (1985), Photography and Fetish, October, Vol. 34, pp 81-90.
O’Rawe, Des (2011), Towards a Poetics of the Cinematographic Frame, Journal of Aesthetics & Culture, Vol.3, pp1- 13.
Rodowick, D. N (1997), Gilles Deleuze’s Time Machine, Duke University Press, Durham and London.
Sevin, Ayda (2007), Margins of the Image: Framing and Deframing in the Graphic Novel and the Film V For Vendetta, A Thesis for the Degree of Master of Arts, Bilkent University, Turkey.
Ward, Peter (2003), Picture Composition forFilm and Television, Second Edition , Focal Press, Burlington.
Wolf, Mark J. P (1997), Inventing Space: Toward a Taxonomy of On- and Off-Screen Space in Video Games, Film Quarterly, Vol. 51, No.1, pp11-23.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,607 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,899 |