تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,704 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,728 |
بازتجسد «پرسهزن» شهر مدرن در پیکر تماشاگر فیلم | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
مقاله 2، دوره 21، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 17-28 اصل مقاله (2.49 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2016.59678 | ||
نویسندگان | ||
محمد باقر قهرمانی* 1؛ مرضیه پیراوی ونک2؛ حامد مظاهریان3؛ علیرضا صیاد4 | ||
1دانشیار دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
2استادیار دانشکده هنرها و ادیان، دانشگاه هنر اصفهان | ||
3استادیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
4دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان | ||
چکیده | ||
پرسهزنی، نوعی گردش بیهدف در هزارتوی متروپولیس مدرن میباشد، که با گونهای از ادراک در حال عدمتمرکز توامان است. تماشاکردن و «جذبشدن» به جذابیتهای بصری و فضایی شهر، محرک اصلی پرسهزن است؛ کسی که در پی غوطهور ساختن خود در حسانیت جمعی فضاهای شهری میباشد، در جستجوی آمیختن و ذوبشدن با «توده جمعی» و سیلان آشوبهای شهری. در روند مشاهده مناظر شهری، «پرسهزن» از تصاویر شهری مانند دوربین سینما فیلم میگیرد و به مثابه یک تدوینگر به مونتاژ شاتهای گرفته شده میپردازد. این پژوهش که از نوع نظری و با روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است، میکوشد این نکته را آشکار سازد که با ظهور سینما، الگوی پرسهزن به مثابه تماشاگری سرگردان که در میان فضاهای داخلی و خارجی شهر مدرن گذار میکرد، در پیکر تماشاگر فیلم دگرباره حلول پیدا کرد و تماشاگر سینما را نیز میتوان یک «پرسهزن خیالی» در حال گذار در فضاها و زمانهای فیلمی در نظر گرفت. با تغییرات شهرسازی معاصر، بستر پرسهزنی نیز دگرگون گشته است و در شهرهای ماشینمحور معاصر، رانندگی با اتومبیل را میتوان به مثابه نوع نوینی از پرسهزنی در نظر گرفت. در «اتوپیای» ماشین، مناظر به گونهای سکانسی ظاهر میشوند و به تجربهای سینماتیک از شهر شکل میدهند. | ||
کلیدواژهها | ||
پرسهزنی؛ شهر مدرن؛ تماشاگر فیلم؛ رانندگی؛ والتر بنیامین | ||
مراجع | ||
استم، رابرت(1389)، مقدمه ای بر نظریه فیلم، ترجمه: گروه مترجمان به کوشش احسان نوروزی، شرکت انتشارات سوره مهر، تهران. بارت، رولات(1387)، بارت و سینما: گزیده مقالات و گفتگوهای رولان بارت درباره سینما، ترجمه مازیار اسلامی، نشر گام نو، تهران. برمن، مارشال(1392)، تجربه مدرنیته (هر آنچه سخت و استوار است دود می شود و به هوا می رود)، ترجمه مراد فرهادپور، طرح نو، تهران. بنیامین، والتر(1390)، خیابان یک طرفه، ترجمه حمید فرازنده، نشر مرکز، تهران. تانکیس، فرن(1390)، فضا، شهر و نظریه اجتماعی، ترجمه حمیدرضا پارسی و آرزو افلاطونی، موسسه انتشارات دانشگاه تهران، تهران. دلوز، ژیل(1391)، نیچه و فلسفه، ترجمه عادل مشایخی، نشر نی، تهران. دلوز، ژیل، و فلیکس گتاری (1393)، فلسفه چیست؟ ترجمه زهره اکسیری و پیمان غلامی، رخ داد نو، تهران. سانتاگ، سوزان(1390)، سیمای والتر بنیامین، در خیابان یک طرفه، ترجمه حمید فرازنده، نشر مرکز، تهران. سانتاگ، سوزان(1392)، درباره عکاسی، ترجمه نگین شیدوش و فرشید آذرنگ، نشر حرفه نویسنده، تهران. گیدئون، زیگفرید(1389)، فضا، زمان، و معماری: رشد یک سنت جدید، ترجمه: منوچهر مزینی، شرکت انتشارات علمی فرهنگی، تهران. فروید، زیگموند(1383)، تمدن و ملالتهای آن، ترجمه محمد مبشری، نشر ماهی، تهران. لامپونیانی، ویتوریو مانیاگو(1390)، معماری و شهرسازی در قرن بیستم، ترجمه لادن اعتضادی، مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، تهران. Appleyard, Donald, Lynch, Kevin, & Myer, John Randolph (1964), the View from the Road, The MIT Press, Cambridge.
Baudelaire, Charles (1986), The painter of modern life and other essays, Translated by Jonathan Mayne, Phaidon Press, London.
Benham, Reyner (2009), Los Angeles: the architecture of four ecologies, University of California Press, Berkeley.
Benjamin, Walter (1986), Reflections: essays, aohorism, autobiographical writing, Edited by Peter Demetz, Schocken Books, New York.
Benjamin, Walter (1999), The Arcades Project, Edited by Rolf Tiedemann, the Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge.
Benjamin, Walter (2005), Walter Benjamin - Selected Writings, 1927-1930, Harvard University Press, Cambridge.
Benjamin, Walter (2006), the Writer of Modern Life: Essays on Charles Baudelaire, Edited by Michael William Jennings, The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge.
Borden, Iain (2010), Driving, in Restless cities, Edited by Matthew Beaumont and Gregory Dart, Verso, London & New York, pp: 99-121.
Bordwell, David. (1997), On the History of Film Style: Harvard University Press, Cambridge.
Bruno, Giuliana (1993), Streetwalking on a ruined map: cultural theory and the city films of Elvira Notari, Princeton University Press, Princeton.
Buci-Glucksmann, Christine (1994), Baroque Reason: the Aesthetics of Modernity, Sage, London.
Caillois, Roger, & Shepley, John (1984), Mimicry and legendary psychasthenia, October, 31, pp:17-32.
Casetti, Francesco (2008), Eye of the Century: Film, Experience, Modernity, Columbia University Press, New York.
Charney, Leo, & Schwartz, Vanessa R. (1995), Cinema and the Invention of Modern Life, University of California Press, Berkeley.
Friedberg, Anne (1991), Les flaneur du mal(l): cinema and the postmodern condition, Publications of the Modern Language Association of America, Vol. 106, NO. 3, pp: 419-431.
Friedberg, Anne (1993), Window shopping: cinema and the postmodern, University of California Press, Berkeley.
Friedberg, Anne (2002), Urban mobility and cinematic visuality: the screens of Los Angeles – endless cinema or private telematics, Journal of Visual Culture, Vol. 1, No.2, pp: 183-204.
Giedion, Siegfried (1956), Space, Time and Architecture: The Growth of a new Tradition, Harvard University Press, Cambridge.
Grosz, Elizabeth (1994), Volatile bodies: Toward a corporeal feminism, Indiana University Press, Cambridge.
Frisby, David (2005), the metropolis as text: Otto Wagner and Vienna's 'second renaissance, in the hieroglyphics of space: Reading and Experiencing the Modern Metropolis, Edited by Neil Leach, Taylor & Francis, London and New York, pp: 15-30.
Gelber, Anke (1999), The art of taking a walk: flanerie, litretature, and film in weimar culture, Princeton University Press, Princeton.
Hake, Sabine. (2008). Topographies of Class: Modern Architecture and Mass Society in Weimar Berlin: University of Michigan Press, Ann Arbor.
Hansen, Miriam Bratu (1994), America, paris, the alps: kracaurer (and benjamin) on cinema and modernity, University of Chicago, Chicago.
Hansen, Miriam (2012), Cinema and experience : Siegfried Kracauer, Walter Benjamin, and Theodor W. Adorno, University of California Press, Berkeley.
Koch, Gertrud (2000), Siegfried Kracauer: an Introduction, Princeton University Press, Princeton.
Kracauer, Siegfried (1997), Theory of film : the redemption of physical reality, Princeton University Press, Princeton.
Mulvey, Laura (2006), Death 24x a second: stillness and the moving image, Reaktion book, London.
Parcell, Stephen (1994), The momentary modern magic of the panorama, in Chora 1, Edited by Alberto perez-gomez and Stephen Parcell, McGill University Press, Montreal, pp: 167-188.
Scott Brown, Denis (1969), on pop art, permissiveness, and planning, Journal of American Institute of Planners, Vol. 35, No. 3, pp: 184-186.
Shiel, Mark, & Fitzmaurice, Tony (2003), Screening the city, Verso, London & New York.
Singer, Ben (2013), Melodrama and Modernity: Early Sensational Cinema and Its Contexts, Columbia University Press, New York.
Venturi, Robert & Scott Brown, Denis (1988), learning from Las Vegas: the forgotten symbolism of architectural form, MIT Press, Cambridge.
Weigel, Sigrid (2005), Body-and Image-Space: Re-reading Walter Benjamin, Routledge, London & New York.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,243 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,655 |