تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,094,379 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,199,629 |
تبیین گفتمان سوژه و قدرت درتاملات فوکو و آثار تجسمی هالی با تاکید بر مفهوم زندان | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 1، دوره 21، شماره 3، آذر 1395، صفحه 5-10 اصل مقاله (570.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2016.59650 | ||
نویسندگان | ||
مهدی حامدی* 1؛ فاطمه رضوی2 | ||
1عضو هیئت علمی گروه نقاشی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان | ||
2کارشناس ارشد نقاشی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه سوره، تهران | ||
چکیده | ||
رابطه سوژه و قدرت، از محوریترین موضوعات در آرای میشل فوکو است. او با بهرهگیری از روش تبارشناسی، در پی آن است تا سوژه مدرن را به مثابه ابژه گفتمان قدرت صورتبندی کرده، و آن را در پیوند با اَشکالی چون تکنولوژیهای انضباط مورد تامل قرار میدهد. فوکو معتقد است که نهادهای سلطه سنتی، کارکرد پیشین خود را از دست دادهاند. دیگر نمیتوان قدرت را به فرد یا گروهی خاص فرو کاست و جامعه به زندان بدل گشته است. به باور فوکو، در جامعه زندانگون مناسبات میان اعضا بر مبنای مراقبت، نظارت و منقاد ساختنِ اعضا استوار است. در دهه 1980 و از بطن تحولات هنری نیمه دوم قرن بیستم، شاهد ظهور پیتر هالی هستیم. عمده آثار او، خوانشهای تجسمی از نوشتههای نظریهپردازانی چون فوکو است. پژوهش حاضر میکوشد با تکیه بر روش توصیف و تحلیل، به گفتمان قدرت در تاملات فوکو و چگونگی تحقق اَشکال نظام مراقبت به مثابه زندان اهتمام داشته و نمود آن را در آثار هالی مورد کنکاش قرار دهد. میتوان دریافت هالی با تاسی از فوکو، جلوههای نظامهای ارتباطی و عاملیتهای سرکوبگرِ دنیای مدرن و وانمودههای آن را مورد انتقاد قرار میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
سوژه؛ قدرت؛ زندان؛ فوکو؛ هالی | ||
مراجع | ||
آرچر، مایکل (1388)، هنر بعد از 1960، ترجمه کتایون یوسفی، نشر حرفه هنرمند، تهران. فوکو، میشل (1378)، مراقبت وتنبیه: تولد زندان، ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، نشر نی، تهران. دریفوس، هیوبرت؛ رابینو، پل(1392)، میشل فوکو: فراسوی ساختگرایی و هرمنوتیک، ترجمه حسین بشیریه، نشر نی، تهران. ضیمران، محمد (1384)، میشل فوکو: دانش و قدرت، نشر هرمس، تهران. ماتیوز، اریک (1378)، فلسفهی فرانسه در قرن بیستم، ترجمه محسن حکیمی، نشر ققنوس، تهران. Baudrillard, Jean (1984), The Hyper-realism of Simulation. In Art in Theory 1900- 2000, Edited by Charles Harrison and Paul Wood, 2002, Blackwell Publishing, Oxford.
Crowther, Paul (2003), Critical Aesthetics and Postmodernism, Clarendon Press, Oxford.
Foucault, Michel (1970), the Order of Things: An Archaeology of the Human Science. Tr. M. A. Sheridan Smith, Tavistock, London.
Foucault, Michel (2002), the Archaeology of Knowledge, Tr. A. M. Sheridan Smith, Pantheon Book, New York.
Halley Peter (1983), Nature and Culture, Published in Arts Magazine, 58, No.1 (September1983), New York.
Halley Peter (1976), From Criticism to Complicity, in Art in Theory 1900-2000, Edited by Charles Harrison and Paul Wood, 2002, Blackwell Publishing, Oxford.
Loveday, Thomas (2006), The Darkened Room: painting as the image of thought, Sydney coledge of the Art, download: www.ses. Library. usyd. edu. Au /handle/ 2123/1103
Smart, Barry (2010), A Dictionary of Cultural and Critical Theory, Editors: Michael Payne and Jessica Rea Barbera , Second Edition, Wiley-Blackwell Publishing ,Oxford.
The 20th- century Art Book, Phaidon Press, 1999.
Wallis, Brian (1987), Blasted Allegories: An Anthology of writings by contemporary Artist,
MIT Press, Cambridge.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,490 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,487 |