تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,495,790 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,757,661 |
تأملی بر بحثهای فلسفی معاصر دربارهی بیمعنایی در هنر | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 1، دوره 21، شماره 2، آذر 1395، صفحه 5-14 اصل مقاله (254.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2016.59639 | ||
نویسنده | ||
مریم بختیاریان* | ||
استادیار گروه فلسفه، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هنرها در آفرینش، کاربرد، تفسیر و در نتیجه معنا از هم متفاوتند. دشواریِ دستیابی به معنا، اهمیت مطالعهی معنا و بیمعناییِ هنر را مضاعف میکند. زمانی معنا در واقعیتی جست و جو میشد که اثر هنری بازنمود آن بود، اما در هنر غیربازنمای معاصر، معنا همان رازی است که هستیِ هنر بر آن استوار است. اکنون جای بسی تأمل است که بدون معنا، هنر چگونه هستی میگیرد و چرا برخی بیمعناییِ هنر را تحسین میکنند وقتی هنوز چیستیِ آن را نمیدانند. در این پژوهش با استعانت از مطالعه و تحلیل دادههای برآمده از آرای فیلسوفانِ تأثیرگذارِ معاصر، تلاش میشود خاستگاه پندار بیمعنایی و راه حل آن در شناخته شدهترین نظریهها جستوجو شود. به نظر میرسد این که معناسازی پروژهای انسانی است، عامل رواج پندار بیمعنایی است، در حالی که تفسیرپذیری، تمایز میان این و آن اثر، تاریخ هنر، تمایز هنر و غیر هنر مواردی هستند که با لحاظ آنها نمیتوان معمای معنا را به بیمعنایی ختم کرد. وقتی هدف، جستوجوی معناست، تحقق بیمعنایی ممکن نیست و تفسیرپذیری، بقای اثر است. برای اثبات این ادعا میتوان به نظریههایی رجوع کرد که بیمعنایی را نفی معناداری نمیدانند. چالش اساسی نظریه سیستمی همین است که تجربهی بیمعنایی که همان نیستی است ممکن نیست. | ||
کلیدواژهها | ||
بیمعنایی؛ معناداری؛ هنر؛ تفسیر؛ نظریه سیستمی؛ فلسفه معاصر | ||
مراجع | ||
آلن، ریچارد و تروی، ملکم (1383)، ویتگنشتاین، نظریه و هنر، فرزان سجودی، فرهنگستان هنر، تهران. اسپیگلبرگ، هربرت (1391)، جنبش پدیدارشناسی: درآمدی تاریخی، مسعود علیا، مینوی خرد، تهران. لی، اسپینکز(1388)، فریدریش نیچه، رضا ولی یاری، مرکز، تهران. نیچه، فریدریش؛ هیدگر، مارتین؛ گادامر، هانس گئورگ؛ ریکور، پل؛ فوکو، میشل؛ اکو، امبرتو؛ درایفوس، هیوبرت؛ کوزنز، دیوید؛ میولهال، استیفن (1379)، هرمنوتیک مدرن: گزینهی جستارها، بابک احمدی، مهران مهاجر، محمد نبوی، مرکز، تهران. هارتمان، نیکلای (1383) بنیاد هستیشناختی، شرفالدین خراسانی، هرمس، تهران. هولاب، رابرت (1375)، یورگن هابر ماس نقد در حوزه عمومی: مجادلات فلسفی هابرماس با پوپریها، گادامر، لومان، لیوتار، دریدا و دیگران، حسین بشیریه، نشر نی، تهران. هیدگر، مارتین (1385)، سرآغاز کار هنری، پرویز ضیاء شهابی، هرمس، تهران.
Blocker, Gene (1974), the Meaning of Meaninglessness, Published by Martinus Nijhoff, the Hauge, Netherlands.
Burn, Ian (1999), Conceptual Art: A Critical Anthology, Ed: Alexander Alberro & Blake Stimson, the MIT Press, Cambridge.
Casey Michael Novak (2002), Meaninglessness: the Solution of Nietzsche, Freud and Rorty, Published by Lexington Books, United States American, Lanham.
Derrida, Jacques (2002), Writing and Difference. Trans. Alan Bass, Routledge, London and New York.
Eagelton, Terry (2007), the Meaning of Life, A Very Short Introduction, Oxford University Press, England,Oxford.
Graham, John T (2001), the Social Thought of Ortega y Gasset: A Systemic Synthesis in Postmodernism and Interdisciplinarity, University of Missouri Press, Columbia.
Harries, Karsten (1968), Meaning of Modern Art, Northwestern University Press, Evanston.
Luhmann, Niklas (2000), Art as a Social System, Trans. Eva M. Knodt, Stanford University Press,California.
Luhmann, Niklas (1995), Social Systems, Trans. John Bednarz, Hr. and Dirk Baeker, Stanford University Press,California.
O’Reilly Daragh; Rentschler, Ruth & Krichner, Theresa A (2014), The Routledge to Companion to Arts Marketing, Routledge, Lodon and New York.
Stecker, Robert (2001), the Routledge Companion to Aesthetics, Interpretation, Ed: Berys Gaut & Dominic Mclver Lopes, Routledge, London and New York. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,158 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,350 |