تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,515,078 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,776,234 |
اولویت بندی پروژههای مدیریت کیفیت سازمان با شروع از انتظارات مشتریان | ||
مدیریت صنعتی | ||
مقاله 18، دوره 8، شماره 1، اردیبهشت 1395، صفحه 23-42 اصل مقاله (1.63 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/imj.2016.59592 | ||
نویسندگان | ||
امیر دانشمندرخی1؛ شمس الدین ناظمی2؛ ناصر مطهری فریمانی* 3 | ||
1کارشناسارشد مدیریت، پردیس بینالملل، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2استاد گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
سطح رضایت مشتری به برآوردهکردن انتظارات وی بستگی دارد. با تعیین انتظارات مشتری و پیادهسازی آنها در QFD، مطمئن میشویم که به خواستههای مهم و بحرانی مشتریان توجه شده است. QFD برای ترجمۀ انتظارات مشتریان به موضوعات مختلف استفادهشده و میشود. نکتۀ شایان توجه در این پژوهش، استفاده از QFD برای ترجمۀ انتظارات مشتریان به نمرۀ اهمیت پروژههای مدیریت کیفیت سازمان است؛ پروژههایی که موفقیت شرکت را برای رفع نیازهای مشتری تضمین میکنند. برای این منظور از رویکرد سهماتریسی QFD در شرکت قطار شهری مشهد که دغدغۀ رتبهبندی پروژههای مدیریت کیفیت را داشت، استفاده شده است. ابتدا نیازها و خواستههای مسافران از طریق جمعآوری درخواستهای ارسالی به منابع مختلف و تحلیل آنها، در قالب 27 مورد جمعبندیشد و در چارچوب ابعاد مدل سروکوال دستهبندی شدند. با دریافت نظرهای 396 نفر از مسافران قطار شهری بهعنوان نمونه از طریق پرسشنامه، میزان اهمیت این نیازها بهدست آمد. در ماتریس نخست، نمرۀ اهمیت مشخصههای فنی؛ در ماتریس دوم، نمرۀ اهمیت عملیاتهای کلیدی و در ماتریس سوم اهمیت و اولویت اجرای پروژهها تعیین شد. نتایج پژوهش نشان داد پروژۀ نیازسنجی و کارسنجی مشاغل، بیشترین اهمیت را در ارضای نیازهای مشتریان دارد و اولویت نخست شرکت است. | ||
کلیدواژهها | ||
پروژۀ مدیریت کیفیت؛ حملونقل شهری؛ گسترش کیفیت عملکرد؛ QFD | ||
مراجع | ||
Athanassopoulos, A. D. (1997). Embodying service quality into operating efficiency for assessing the effort effectiveness in the provision of financial services. European Journal of Operational Research, 98(2): 300-313. Azar, A., S. Jokar & Zangooeinezhad, A. (2010). Compilation of Research & Development Strategy using Technology Quality Function Deployment: Market Pull Approach. Industrial Management, 2(4): 3-18. (in Persian) Bolton, R. & Drew, J.H. (1991). A multistage model of customers’ assessment of service quality and value. Journal of Consumer Research, 17(4): 375-84. Chien, T. K. & Su, C. T. (2003). Using the QFD concept to resolve customer satisfaction strategy decisions. International Journal of Quality & Reliability Management, 20(3): 345-359. Farsijani, H. & M. A. Torabandeh. (2013). Explaining the Role of Transferring Technology in Fuzzy QFD for Competitiveness of Product (Case Study: Iran Transfo Rey Corporation). Industrial Management, 5(2):103-120. (in Persian) Ghianpour, H., Zeinalypour, H. & Ahmadi, R. (2012). Using QFD in converting expectations of in-service training customers to training requirements. Researchs of Public Management, (15): 85-112. (in Persian) González, M. (2001). Quality function deployment: A road for listening to customer expectations. Mexico, DF: McGraw Hill. González, M. E., Quesada, G., Picado, F. & Eckelman, C. A. (2004). Customer satisfaction using QFD: an e-banking case. Managing Service Quality: An International Journal, 14(4): 317-330. González, M., Quesada, G. & Bahill, T. (2003). Improving product design using quality function deployment: the school furniture case in developing countries. Quality Engineering Journal, 16(1): 47-58. Herrmann, A., Huber, F. & Braunstein, C. (2000). Market-driven product and service design: Bridging the gap between customer needs, quality management, and customer satisfaction. International Journal of production economics, 66(1): 77-96. Jiang, Z., Fan, Z., Sutherland, J. W., Zhang, H. & Zhang, X. (2014). Development of an optimal method for remanufacturing process plan selection. The International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 72(9-12): 1551-1558. Kandampully, J. & Duddy, R. (1999). Competitive advantage through anticipation, innovation and relationships. Management Decision, 37(1): 51-56. Ko, W. C. & Chen, L. H. (2014). An approach of new product planning using quality function deployment and fuzzy linear programming model. International Journal of Production Research, 52(6): 1728-1743. Kwong, C. K., Chen, Y. & Chan, K. Y. (2011). A methodology of integrating marketing with engineering for defining design specifications of new products. Journal of engineering Design, 22(3): 201-213. Liu, Y., Zhou, J. & Chen, Y. (2014). Using fuzzy non-linear regression to identify the degree of compensation among customer requirements in QFD. Neurocomputing, 142: 115-124. Mehregan, M.R., Modares Yazdi, M., Hasangholipoor, T., Safari, H. & Dehghan Nazari, M. (2013). Multi Criteria Satisfaction Analysis: Employing and Weak Points of MUSA in Practice (Case of Banking Industry). Industrial Management, 5(1): 139-163. (in Persian) Parasuraman, A., Berry, L.L. & Zeithaml, V.A. (1991). Perceived service quality as a customer-focused performance measure: an empirical examination of organizational barriers using and extended service quality model. Human Resource Management, 30(3): 335-364. Park, H. S. & Noh, S. J. (2003). Enhancement of web design quality through the QFD approach. Quality control and applied statistics, 48(3): 341-342. Shahin, A., Vaez Shahrestani, H. & Bagheri Iraj, E. (2014). Proposing an integrated approach of Kano Model and Taguchi Design of Experiments based on Kansei Engineering to product design based on customer needs in the automotive industry. Industrial Management, 6(2): 317-336. (in Persian) Zhong, S., Zhou, J. & Chen, Y. (2014). Determination of target values of engineering characteristics in QFD using a fuzzy chance-constrained modelling approach. Neurocomputing, 142: 125-135.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,656 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,763 |