تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,500,936 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,764,034 |
تحلیل تاثیر زیرساخت های حمل و نقل بر تمرکز فعالیت های صنعتی در استان های ایران | ||
فصلنامه تحقیقات اقتصادی | ||
مقاله 6، دوره 51، شماره 4 - شماره پیاپی 117، دی 1395، صفحه 887-908 اصل مقاله (179.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jte.2016.59461 | ||
نویسندگان | ||
روح اله شهنازی؛ زهرا دهقان شبانی* | ||
استادیار بخش اقتصاد دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
زیرساختهای حمل و نقل عامل مهمی در توزیع فضایی کالاها، خدمات و ابداعات درون و بین مناطق و همچنین یکی از پارامترهای مهم در مکانیابی و استقرار بنگاهها در یک منطقه میباشد. در این مقاله هدف بررسی تأثیر زیرساختهای حمل و نقل بر تمرکز فعالیتهای صنعتی در استانهای ایران است. بهمنظور دستیابی به این هدف ابتدا مبانی نظری تأثیر زیرساختهای حمل و نقل بر تمرکز صنایع بررسی شده و سپس بر مبنای مدل ریاضی بیان شده الگوی اقتصاد سنجی طراحی شده است که برای 28 استان ایران طی سالهای1390-1380 توسط روش دادههای تابلویی با استفاده از برآوردگر انحراف معیار اصلاح شده پانلی برآورد شده است. نتایج نشان میدهد با بهبود زیرساختهای حمل و نقل (کاهش هزینهی حمل و نقل) تمرکز فعالیتهای صنعتی در منطقه افزایش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
زیرساختهای حمل و نقل؛ تمرکز فعالیت صنعتی؛ روش دادههای تابلویی؛ برآوردگر انحراف معیار اصلاح شده پانلی | ||
مراجع | ||
پیرانی، طاهره و مویدفر، رزیتا (1395). بررسی اثرات صرفههای ناشی از تجمعهای صنعتی بر رشد اقتصادی در استانهای ایران (1389-1379). پژوهشهای اقتصادی. 16. 189-165. دهقان شبانی، زهرا (1391). تحلیل تاثیر تجمیع فعالیتهای صنعتی بر رشد منطقهای اقتصاد در ایران. فصلنامه تحقیقات مدلسازی اقتصادی. 8. 82 تا 55. مرکز آمار ایران. سالنامههای آماری استانی و حسابهای منطقهای ایران. Accetturo, A. (2010). Agglomeration and growth: The effects of commuting costs. Papers in Regional Science, 89(1), 173-190. Beck, N., & Katz, J. N. (1995). What to do (and not to do) with time-series cross-section data. American political science review, 89(03), 634-647. Frye, D. (2014). Transportation Networks and the Geographic Concentration of Industry. Graham, D. J. (2007). Agglomeration, productivity and transport investment. Journal of transport economics and policy (JTEP), 41(3), 317-343. Holl, A. (2004). Transport infrastructure, agglomeration economies, and firm birth: Empirical evidence from Portugal. Journal of Regional Science, 44(4), 693-712. Illy, A., Hornych, C., Schwartz, M., & Rosenfeld, M. T. (2009). Urban growth in Germany–The impact of localization and urbanization economies (No. 19). Halle Institute for Economic Research. Martin, P., & G. Ottaviano (1999(. Growing locations: Industry location in a model of endogenous growth, European Economic Review . 43, 281-302. Martin, P., & G. Ottaviano (2001(. Growth and agglomeration, International Economic Review, 42, 947-968. Minerva, A., & Ottaviano (2009). Endogenous growth theories: agglomeration benefits and transportation costs, Handbook of Regional Growth and Development Theories. Great Britain by MPG Books Ltd, Bodmin, Cornwall. Ottaviano, JP. (2010). Regional convergence: The new economic geography perspective, Final Open Conference COST A-17, Prime Minister’s Office, Helsinki Pesaran, M. H. (2004). General diagnostic tests for cross section dependence in panels. University of Cambridge (No. 0435). Working paper. Pesaran, M. H. (2007). A simple panel unit root test in the presence of cross‐section dependence. Journal of Applied Econometrics, 22(2), 265-312. Petersen, M. A. (2007). Estimating Standard Errors in Finance Panel Data Sets: Comparing Approaches. Working Paper, Kellogg School of Management, Northwestern University. Venables, A. J. (2006). Shifts in economic geography and their causes. Centre for Economic Performance, London School of Economics and Political Science. Venables, A. J. (2007). Evaluating urban transport improvements: cost-benefit analysis in the presence of agglomeration and income taxation. Journal of transport economics and policy, 173-188. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,642 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,137 |