![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,682,149 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,912,070 |
اثر کانون توجهی دستورالعمل بر یادگیری مهارت در مبتدیان بر اساس مدل مراحل یادگیری نیوول | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 7، دوره 8، شماره 3، مهر 1395، صفحه 485-494 اصل مقاله (115.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2016.59383 | ||
نویسندگان | ||
حامد عبدالملکی1؛ بهرام غفاری* 2 | ||
1دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
2کارشناسارشد یادگیری و کنترل حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مدل مراحل یادگیری نیوول یک مدل یادگیری براساس دیدگاه سیستمهای پویاست که براساس شکلگیری ارتباط بین درجات آزادی یادگیرنده به سه مرحله تقسیم میشود. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر کانون توجه دستورالعمل بر یادگیری یک مهارت ساده (پرتاب دارت) و یک مهارت پیچیده (ضربه چیپ با پای غیربرتر) بود. این مطالعه شامل دو آزمایش بود. در آزمایش اول 24 دانشجوی پسر دانشگاه تهران تحت آموزش مهارت پرتاب دارت قرار گرفتند. شرکتکنندگان براساس نمرههای پیشآزمون به دو گروه تقسیم شدند و یک گروه دستورالعمل کانون توجه درونی و گروه دیگر دستورالعمل کانون توجه بیرونی دریافت کردند. نتایج نشان داد که در یادگیری مهارت پرتاب دارت کانون توجه بیرونی مفیدتر بود. در آزمایش دوم 24 دانشجوی پسر دانشگاه تهران تحت آموزش مهارت شوت چیپ با پای غیربرتر قرار گرفتند. شرکتکنندگان براساس نمرههای پیشآزمون به دو گروه تقسیم شدند و یک گروه دستورالعمل کانون توجه درونی و گروه دیگر دستورالعمل کانون توجه بیرونی دریافت کردند. نتایج نشان داد که در یادگیری شوت چیپ با پای غیربرتر کانون توجه درونی مفیدتر بود. نتایج این مطالعه نشان داد در مهارتهایی که ساختار هماهنگ آنها هنوز شکل نگرفته، اتخاذ کانون توجه درونی سودمندتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
پرتاب دارت؛ دستورالعمل؛ شوت چیپ؛ کانون توجه؛ مدل یادگیری نیوول | ||
مراجع | ||
10. Ramachandran, V. Encyclopedia of human behavior, in 4 vol set. 1994. 120-126. 11. Uehara, L. A., Button, C., & Davids, K. The effects of focus of attention instructions on novices learning soccer chip. Brazilian Journal of Biomotricity. 2008. 2(1), 63-77. 12. Wulf, G. Attention and motor skill learning: HUMAN KINETICS PUB Incorporated. 2007. 39(4):509-25 13. Wulf, G. Attentional focus and motor learning: a review of 15 years. International Review of Sport and Exercise Psychology(ahead-of-print), 2012. 1-28. 120-126. 14. Wulf, G., & Su, J. An external focus of attention enhances golf shot accuracy in beginners and experts. Research Quarterly for Exercise and Sport, 78(4). 2007. 384-389. 15. Wulf, G., & Weigelt, C. Instructions about physical principles in learning a complex motor skill: To tell or not to tell…. Research Quarterly for Exercise and Sport, 68(4). 1997. 362-367. 16. Wulf, G., Lauterbach, B., & Toole, T. The learning advantages of an external focus of attention in golf. Research Quarterly for Exercise and Sport, 70(2). 1999. 120-126.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,613 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,467 |