![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,695,747 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,925,241 |
شناسایی الزامات سیاستگذاری گردشگری پزشکی در ایران | ||
سیاستگذاری عمومی | ||
مقاله 7، دوره 2، شماره 2، 1395، صفحه 141-156 اصل مقاله (1.53 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ppolicy.2016.59235 | ||
نویسندگان | ||
طیبه نیک رفتار* 1؛ الهه حسینی2؛ عاطفه مقدم3 | ||
1استادیار گروه کسب و کار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران | ||
2کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران | ||
3کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
گردشگری پزشکی زمانی اتفاق می افتد که افراد تصمیم می گیرند با هدف اولیه درمان های پزشکی به آن سوی مرزها سفر کنند. در سال های اخیر بیماران از کشورهای دیگر با هدف درمان با هزینه کمتر و کیفیت بالاتر نسبت به کشور خود، عازم سفر می شوند. شناسایی عوامل موثر در تصمیم گیری گردشگر پزشکی برای انتخاب کشور مقصد، از عوامل مهم در جهت سرمایه گذاری در این صنعت رو به رشد است که در این پژوهش به بررسی آن پرداخته شده است. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل مقررات، ارائه خدمات و منابع انسانی به ترتیب برانتخاب ایران به عنوان کشور مقصد توسط گردشگران پزشکی تاثیر مثبت و معناداری دارد. در حالی که عامل حکومت و تامین منابع مالی بر انتخاب گردشگران تأثیری ندارد. برمبنای نتایج پژوهش پیشنهاد می گردد سیاستگذاری های لازم جهت ارتقا کیفیت ارائه خدمات به گردشگران پزشکی در سطح بین المللی صورت گیرد و مراکز درمانی استانداردهای بین المللی را در ارائه خدمت رعایت نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
گردشگری پزشکی؛ سیاستگذاری؛ نظام سلامت؛ دیدگاه گردشگران؛ کشور مقصد | ||
مراجع | ||
الف) فارسی
ب) انگلیسی Altin ,M; Singal M, & Kara, D.(2011). Consumer Decision Components for Medical Tourism: A Stakeholder Approach.
Awadzi, Winston & Panda, Dandeson. (2006). Medical tourism: globalization and the marketing of medical services. Consortium Journal of Hospitality & Tourism, 11(1): 75-81.
Bookman, M., & Bookman, K.(2007). Medical Tourism in Developing Countries. Palgrave Macmillan,Basingstoke, Hants, UK.
Carrera, PM & Bridges, JF. (2006).Globalization and healthcare: understanding health and medical tourism. Expert Rev PharmacoEconomics and Outcomes Res, 6(4):447-54
Ebrahimzadeh I, Sakhavar N, Taghizadeh Z. A. (2013). Comparative Study of Health Tourism Potentials in Iran and India (Using Swot model and Analysis Hierarchy Process (AHP)). Journal of Subcontinent Researches University of Sistan and Baluchestan, 5(15):51-78.
Fani Khiavi R.(2014). Health tourism development strategies in Ardabil. Int J travel glob health , 2(2): 65-67.
Fornell, C.R., Larcker D.F.(1981). Structural equation models with unobservable variables and measurement. Social Science & Medicine, 58(11) 2145-2148.
Goodrich, N.J. (1994). Health tourism: A new positioning Strategy for tourist destination ,Book:Global tourist behavior, Published by International Business Press USA,Muzaffer Uysal.
-Han, H & Hyun, S.S.(2015). Customer retention in the medical tourism industry: Impact of quality, satisfaction, trust, and price reasonableness. Tourism Management, 46(February):20-29.
Herrick D.(2007). Medical Tourism: Global Competition in Health Care [Thesis]. Texas:Univ.
Hulland, J. (1999). Use of partial least squares (PLS) in strategic management research studies. Strategic Management Journal, 20(2): 195-204.
Heung, V., Kucukusta, D., & Song, H.(2010). A Conceptual Model of Medical Tourism:
Implications for Future Research. Journal of Travel & Tourism Marketing,27(3): 236-251.
Izadi, M, Saadat, H, Ayoubian, A, HashemiDehaghi, Z, Karbasi, M.R, & Jalali A.R.(2013). Health Tourism in Iran; Identifying Obstacles for Development of This Industry. International Journal of Travel Medicine & Global Health, 1(2): 89- 94.
Koncul, N. (2012). Wellness: a new mode of tourism. Ekonomska Istraživanja, 25(2): 525– 534.
Pocock ,N.S & Hong Phua, K.(2011). Medical tourism and policy implications for health systems: a conceptual framework from a comparative study of Thailand. Singapore and Malaysia. Globalization and health, 7(12):1-12.
Viladrich, A & Baron-Faust, R.(2014). Medical tourism in tango paradise: The internet branding of cosmetic surgery in Argentina. Annals of Tourism Research, 45(March): 116–131.
Vetitnev, A, Kopyirin, A & Kiseleva, A.(2015). System dynamics modelling and forecasting health tourism demand: the case of Russian resorts. Current Issues in Tourism, 19(17): 618-623.
www.mehrnews.com/news/2379611/
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,197 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,781 |