تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,754 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,927,647 |
مجانینالعقلای زن در تصوف اسلامی | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 67-82 اصل مقاله (221.72 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2016.59116 | ||
نویسندگان | ||
مریم حسینی1؛ الهام روستایی راد* 2 | ||
1استاد ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا | ||
2دانشجوی دکتری ادبیات عرفانی دانشگاه الزهرا | ||
چکیده | ||
مقالۀ حاضر، جُستاری تحقیقی در تاریخ عرفان اسلامی است که به معرفی و بحث دربارۀ زنان عاقلۀ مجنونه میپردازد. بخش اول مقاله، مباحث نظری دربارۀ جنون عرفانی و مبانی آن است. شیوۀ ارائۀ این مباحث براساس آرا و دستاوردهای صاحبنظران کلاسیک در عرفان اسلامی است. در بخش دوم مقاله، ضمن بررسی رفتار و اندیشههای عقلای مجانین، نام و احوال چند تن از مجانینالعقلای زن، براساس منابع محدود تاریخی، ذکر میشود. نخستین کتابی که به تصوف و تعبد زنان پرداخته است، ذکر النسوه المتعبدات الصوفیات نوشتۀ ابوعبد الرحمن سُلمی است. پس از آن، در صفۀالصفوه ابن جوزی و عقلاءالمجانین نیشابوری میتوان احوال این زنان را یافت. مسئلۀ پژوهش حاضر این است که آیا در طول تاریخ برخی زنان نیز احوالات عرفانی خاص داشتهاند و در زمرۀ عقلای مجانین جای گرفتهاند؟ براساس اطلاعاتی که از منابع درجة اول فراهم میشود میتوان به این پرسش پاسخ مثبت داد. روش این تحقیق تاریخی و کتابخانهای است. | ||
کلیدواژهها | ||
جنون؛ زنان عارف؛ عقلای مجانین | ||
مراجع | ||
[1] ابن جوزی (1417). صفۀالصفوة، بیروت: دارالمعرفه. [2] برومند سعید، جواد (1383). آیین عشق، کرمان: دانشگاه شهید باهنر. [3] جامی، عبدالرحمن (1382). نفحاتالانس من حضرات القدس، تصحیح محمود عابدی، تهران: اطلاعات. [4] حائری، محمدحسن (1379). راه گنج، تهران: مدینه. [5] حافظ شیرازی، شمسالدین محمد (1388). غزلیات، به تصحیح غنی قزوینی، تهران. [6] حسینی، مریم (1385). نخستین زنان صوفی، ترجمۀ متن ذکر النسوۀ المتعبدات الصوفیات، تهران، علم. [7] حلبی، علیاصغر (1386). شناخت عرفان و عارفان ایرانی، تهران: زوار. [8] خواجوی کرمانی (1374). غزلیات، حمید مظهری، کرمان: خدمات فرهنگی. [9] رازی، شیخ نجمالدین (1345). عقل و عشق، تقی تفضلی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب. [10] سجادی، ضیاءالدین (1383). فرهنگ اصطلاحات عرفانی، تهران: طهوری. [11] صناعی، محمود (1382). پنج رسالۀ افلاطون، تهران: هرمس. [12] عابدی، محمود (1385). یک حرف صوفیانه، تهران: سخن. [13] عینالقضات (1362). نامهها، علینقی منزوی و عفیف عُسیران، تهران: زوار. [14] فروغی بسطامی (1367). غزلیات، تهران: مؤلفان و مترجمان ایران. [15] گوهرین، صادق (1368). فرهنگ اصطلاحات تصوف، تهران: زوار. [16] محمد بن منوّر (1366). اسرارالتوحید، تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: آگاه. [17] مدی، ارژنگ (1371). عشق در ادب فارسی، تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی. [18] هجویری (1387). کشفالمحجوب، تصحیح محمود عابدی، تهران: سروش. [19] مدی، ارژنگ (1371). عشق در ادب فارسی، تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی. [20] مولانا بلخی رومی، جلالالدین (1386). کلیات شمس، بدیعالزمان فروزانفر، تهران: هرمس. [21] ــــــــــ (1385). مثنوی معنوی، محمدرضا برزگر صادقی، قزوین: سایهگستر. [22] نیشابوری، ابوالقاسم (2003). عُقلاءُالمجانین، بیروت: دارالکتب المصر. [1] پورجوادی، نصرالله (1366). «تحلیلی از مفاهیم عقل و جنون در عقلاءالمجانین»، نشریۀ معارف، ش 11. [2] تدین، مهدی (1366). «ترجمه و تلخیص عقلاءالمجانین»، نشریۀ معارف، ش 11. [3] حسینی، مریم (1384). «شعر زنان عارف تا پایان قرن چهارم هجری»، نشریۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، ش 18، زمستان. [4] سیاهکوهیان، هاتف (1388). «جنون الهی از دیدگاه ابن عربی»، فصلنامۀ تخصصی عرفان، س 8، ش 20. [5] ــــــــــ (1388). «دیوانهنمایی و دیوانهنماها در مثنوی مولوی»، فصلنامۀ ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، س 5، ش 15. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,224 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,137 |