تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,126,239 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,234,316 |
مصرفِ هنری | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
مقاله 7، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 15، فروردین 1395، صفحه 163-186 اصل مقاله (231.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsal.2016.58974 | ||
نویسندگان | ||
حسین خلیلی* 1؛ مهدی منتظرقائم2 | ||
1کارشناس ارشد اقتصاد هنر، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع) مشهد | ||
2دانشیار گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
آنچه در پژوهشِ حاضر به آن پرداخته شده انگیزش مصرف کنندگان کالاهای هنری در عرضه گاه های هنری است. این مطالعه، به لحاظِ روش شناختی، دارای روشِ تحقیقِ کیفی، جمعآوری داده ها از طریقِ روشِ میدانی، و مصاحبة عمقی است. شمار نمونه های تحقیق چهل نفر بود: بیست مرد و بیست زن با فاصلة سنّیِ بیستودو تا چهلوهشتساله. مدتزمانِ کل مصاحبه های انجامیافته بیش از بیستوسه ساعت بود. این مصاحبهها در محلِ عرضه گاه های هنری موردِ نظر تحقیق (دو گالری و سه فروشگاهِ هنری در شهر یاسوج) طی یک هفته به انجام رسید. یافته های تحقیق حاکی از آن است که مهمترین انگیزش های مصرفِ هنری در عرضهگاههای هنری شهرِ یاسوج تحتِ تأثیر و مربوط به این مجموعه عوامل است: عوامل خانوادگی؛ عوامل تربیتی و آموزشی؛ عامل لذت (زیباییشناختی، روانشناختی، و تفریحی)؛ عوامل اجتماعی و فرهنگی؛ عوامل رسانه ای؛ عوامل اقتصادی؛ عوامل عرضة هنری؛ و نیز متغیرهای سن و جنسیت. همچنین، بهرغم ویژگیهای بوم شناختی فرهنگیـ اجتماعی خاص شهر یاسوج، که انتظار می رفت در پارامترهای انگیزشی و سلایق مصرفی آنان تأثیر بسیار زیادی داشته باشد، به نظر می رسد مردم این شهر نیز، مانند بسیاری از شهرهای دیگر ایران، از مکانیزم مصرفی فراگیر و همسان (متأثر از پایتخت و مکانیزم های رسانها یـ جهانی) پیروی می کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزش؛ شهر یاسوج؛ عرضهگاههای هنری؛ کالاهای هنری؛ مصرفکننده؛ مصرفِ هنری | ||
مراجع | ||
اخوت، ولیالله و دانشمند، لقمان (1357). ارزشیابی شخصیت، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. الیاسی، مجید، پردهدار، فاطمه، ترشیزی، سوده، خوشفر، غلامرضا و دنکو، مجید (1390). «بررسی عوامل مؤثر بر مصرف کالاهای فرهنگی در بین جوانان»، مجلة جامعهپژوهی فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 2(2): 55ـ76. بلیکی، نرمن (1384). طراحی پژوهشهای اجتماعی، ترجمة محسن چاوشیان، تهران: نشر نی. پیکاک، آلن و ریزو، ایلدا (1376). اقتصادفرهنگو سیاستهایفرهنگی، ترجمة علیاعظم محمدبیگی، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. تراسبی، دیوید (1391). اقتصاد و فرهنگ، ترجمة کاظم فرهادی، تهران: نشر نی. حافظنیا، محمد (1382). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: انتشارات سمت. حسینیپور، نیکنام و کیاسی، سهیلا (1392). صنایع فرهنگی و صنایع خلاق، تهران: نشر فرهنگ مانا. دلاور، علیاکبر (1392). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: انتشارات رشد. شجاع، زهرا (1387). «بررسی جامعهشناختی تأثیر پایگاهاقتصادیـ اجتماعی بر مصرفکالاهای فرهنگی»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، اصفهان. فردرو، محسن و صداقتزادگان، شهناز (1378). پایگاه اقتصادیـ اجتماعی و مصرفِ کالاهای فرهنگی در تهران، تهران: نشر زهد. فلیک، اووه (1388). درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمة هادی جلیلی، تهران: نشر زهد. کاظمی، عباس (1387). مطالعات فرهنگی، مصرف فرهنگی،وزندگی روزمرهدرایران، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی. موون، جان (1388). رفتار مصرفکننده، ترجمة عباس صالح اردستانی و محمدرضا سعدی، تهران: انتشارات اتحاد. وبسایت مرکز آمار ایران (1390). سرشماری 1390، بازبینیشده در 19 اردیبهشت 1392: www.amar.org.ir. هافمن، کارل و ورنوری، مارک (1381). روانشناسی عمومی، ترجمة هادی بحیرایی، تهران: نشر ارسباران.
Allard, T. and Chebat, J. (2009). “When income matters: Customers valuation of shopping malls’ hedonic and utilitarian orientations”, Journal of Retailing and Consumer Services, 16: 40-49. Alderson, A.S. (2007). “Social Status and Cultural Consumption in the United State”, Journal of Poetics, 35: 197-212. Assad, S.W. (2007). “The Rise of Consumerism in Saudi Arabian Society”, International Journal of Commerce and Management, 17: 73-104.
Baudrillard‚ J. (2001). Beyond Use Value, in Miller‚ D. (ed.), Consumption, London: Routledge.
Bernard, H.R. (1995). Research Methods in Anthropology, Second Edition, London: Sage Publications.
Bourdieu‚ P. (1984). Distinction, Cambridge Mass: Harvard Uuniversity Press.
Bukodi, E. (2007). Social stratification and cultural consumption in Hungary, Book readership Florence university.
Cretu, A. and Brodie, R. (2007). “The influence of brand image and company reputation where manufacturers market to small firms: A customer value perspective”, Industrial Marketing Management, 36: 230-240.
Desmond‚ J. (2003). Consuming Behaviour, NewYork: Palgrave.
Denzin, N.K. and Lincoln, Y.S. (2000). Handbook of Qualitative Research, London: Sage Publications.
Favaro, D. and Frates, C.A. (2007). “Discrete chioee model of consumption of cultral goods, The case of music”, journal of cultural Economics, 37: 205-234.
Fischer, C. (2003). “Succumbing to Consumerism: Underlying Model in the Historical Claim”, The American Sociological Association Conference, Atlanta: University of California, Berkeley.
Schor, J.B. (2002). Understanding the New consumerism: Inequality, Emulation and the Erosion of Well-Being, Antwerp: Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen, Universiteit Antwerpen.
Taru, V. (2005). “Dimensions of taste for Cultural Consumption - An Exemplar of constructing a taste pattern”, The 7th ESA Conference.
The Daily (2008). Study: underestanding cultural consumption, 26 june: www.statcan.gc.ca.
Towse, R. (2010). Cultural Economics, Cambridge University Press.
Thorbjornsen, H. (2005). “Brand extensions: brand concept congruency and feedback effects revisited”, Journal of Product & Brand Management, 14(4): 250-257.
Lindlof, T.R. and Taylor, B.C. (2002). Qualitative Communication Research Methods (second ed.), Sage Publications, Thousand Oaks, CA.
Mai, N. and Smith, K. (2012). “The Impact of Status Orientations on Purchase Preference For Foreign Products in Vietnam, and Implications for Policy and Society”, Journal of Macromarketing, Vol. 32. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,739 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,139 |